... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 1:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اعتیاد جوانان و نوجوانان؛ مخدری که محرک است اما ممنوع نیست!

بسیاری از خانواده‌ها نسبت به «مضرات ناس» آگاهی چندانی ندارند و تصور می‌کنند که «ناس» ماده ای مخدر و اعتیادآور نیست.

سیاست شرق _ شاید فرزندتان در حالی که بغل دست شما نشسته‌ است در حال مصرف ماده محرکی به نام « ناس » باشد که ماده ای اعتیادآور است و شما روحتان هم خبر نداشته باشد، چون این ماده سبزرنگ، نه دود دارد و نه بو، اما مصرف مداومش می‌تواند اثرات اعتیادآور و مضری برای مصرف‌کننده اش داشته باشد.

با این حال، ناس به عنوان یک مخدر، ممنوع نیست و به راحتی می توان آن را در بازار یافت و خرید؛ فروشندگان آن نیز فارغ از هرگونه ترس و نگرانی به عرضه آزادانه آن اقدام می کنند، چرا که معتقدند «فروش ناس ممنوع نیست!» ‌  

چرا ناس؟

«ناس» به خاطر نداشتن دود و سهولت مصرف، انتخاب اول مشتریانش است. به گفته یکی از مصرف کنندگانش، «ناس» نیز مانند سیگار «نیکوتین» دارد، اما نیاز به دود کردن نیست و برای همین مشکلی برای ریه‌ها ایجاد نمی‌کند(!). همین مزیت برای کسانی که اولاً با دود مشکل دارند و یا در محیط کار یا خانه نمی‌توانند سیگار مصرف کنند، کافی است که برخی جوانان و نوجوانان بدون توجه به مضراتش، از مشتریان آن می شوند.

از همه اینها که بگذریم، قیمت مناسب ناس در برابر سیگار، دلیل دیگری برای استقبال برخی از این محصول افغانستانی است. درست است این ماده بیشتر از سوی افغانستانی‌ها وارد کشور می شود، اما از کرمان و اصفهان نیز تامین می شود.

اعتیادی خاموش!

سال‌های سال است اعتیادآور بودن ناس محل بحث و اختلاف نظر بین کارشناسان مربوطه است. کارشناس حوزه موادمخدر، می‌گوید ناس به واسطه داشتن نیکوتین و حالت شادی‌آوری که به فرد مصرف‌کننده می‌بخشد مورد استقبال قرار می‌گیرد و مصرف مداوم آن فرد را به سمت کشیدن سیگار و تجربه سایر موادمخدر ترغیب می‌کند. یکی از خطرهای فروش آزادانه ناس در شهر، تهدید نوجوان‌هاست. بچه‌هایی که به راحتی می‌توانند این مواد را در کنار خانواده بی‌آنکه کسی متوجه شود استفاده کنند و سرخوشی حاصل از آن، مصرف این ماده را از سوی آنها بیشتر و بیشتر کند. مسئله‌ای که متأسفانه از سوی مخالفان اعتیادآوری ناس به هیچ‌وجه جدی گرفته نمی‌شود.

مخدری محرک و ترکیبی

« ناس» را با توتون، تنباکو و آهک تهیه می کنند که به دلیل قلیایی بودن، نوعی محرک است که با ترکیب با بزاق دهان، جذب بدن می شود . با این حال اغلب مشتریان این مواد، کارگران ،نوجوانان و جوانان زیر ۳۰ سال هستند که با استعمال مفرط این مواد که قیمتش از سیگار هم کمتر است، به مرور دچار مشکلات مختلف سلامتی می‌شوند.

سهولت دسترسی، عرضه آزاد، ارزان بودن و همچنین بی‌بو و بی‌دود بودنش باعث می‌شود که بچه‌ها نیز، زیر پوستی در کنار خانواده، مراکز تفریحی یا آموزشی به مصرف این ماده محرک اعتیاد پیدا کنند، اعتیادی که مقدمه ای برای روی آوردن به مواد روانگردان دیگر خواهد بود.

«ناس» کالای قاچاقی است که به راحتی توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسد. از طرف دیگر، با توجه به موضوع تأثیرپذیری افراد در اعتیاد از گروه همسالان، «ناس» زنگ خطری در بین نوجوانان و جوانان برای سوق یافتن آنها به سایر موادمخدر است. بسیاری از خانواده‌ها نسبت به «مضرات ناس» آگاهی چندانی ندارند و تصور می‌کنند که «ناس» ماده ای مخدر و اعتیادآور نیست.

مضرات ناس

روی بسته‌های وارداتی ناس، به انگلیسی، نوشته شده آن را زیر لب بگذارید و لذت ببرید! حالا چه لذتی؟ سرخوشی ناشی از ناس بنا به اذعان معتادانش با چنین حالاتی نیز همراه است : سرگیجه، تغییر ناگهانی فشارخون، لرزش بدن و از بین رفتن تعادل رفتاری و حرکتی!

عمدهٔ اثر روانی و سرخوشی‌آور «ناس» از میزان بالای نیکوتین موجود در آن ناشی می‌شود که از طریق مخاط دهان جذب و وارد جریان خون می‌شود. آهکی که در ساخت «ناس» به کار می‌رود موجب سوزاندن، آسیب رساندن و به مرور زمان عفونت بافت لثه و دهان و کاهش استحکام دندان های فرد مصرف کننده می‌شود. برخی از تولیدکنندگان در هنگام ساخت «ناس»، مخدرهای دیگری را هم با آن مخلوط تا با افزایش اعتیادآوری آن، مشتریان بیشتری را جذب کنند که موجب بروز عوارض بسیاری و حتی سرطان لثه می‌شود.

با این حال، توجه و مراقبت خانواده ها نسبت به فرزندان خود در محیط خانه، مراکز آموزشی و یا تفریحی، در کنار آگاه سازی آنها نسبت به عوارض زیانبار مصرف مواد مخدر و محرک اینچنینی، می تواند مانع مصرف و اعتیاد به این ماده مخدر و محرک باشد تا زمینه سازی برای اعتیاد به سایر مواد مخدر نشود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »