... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 11:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

فایننشیال تایمز: مقام آمریکایی ادعای رافائل گروسی را تکذیب کرد

مقام آمریکایی: اقدام ایران ضربه ای مرگبار به شمار نمی رود چرا که "فعلاً اقدامی قابل نقض و برگشت پذیر است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

سیاست شرق _ یک مقام رسمی آمریکا، ادعای اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه اقدام ایران در غیرفعال کردن تعدادی از دوربین های نظارتی آژانس ضربه ای مرگبار برای روند مذاکرات وین است، این ادعا را مردود دانست.

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز امروز(دوشنبه) به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این اقدام ایران اگرچه یک ضربه جدی می تواند باشد اما نمی توان آن را ضربه مرگبار برای توافق هسته ای دانست.

پیشتر رافائل گروسی مدیرکل آژانس مدعی شده بود که اقدام ایران در تلافی قطعنامه سرزنش آمیز شورای حکام و خاموشی ۲۷ دستگاه از دوربین های نظارتی این سازمان، “ضربه ای مرگبار” به مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام است.

وی ادعا کرده بود که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم. وی در همین پیوند ادامه داد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد.

مقام آمریکایی مذکور که فایننشیال تایمز نام وی را فاش نساخت گفت که اقدام ایران ضربه ای مرگبار به شمار نمی رود چرا که “فعلاً اقدامی قابل نقض و برگشت پذیر است. ” وی با این حال هشدار داد که هر چه زمان خاموشی دوربین ها بیشتر شود، بازگشت آمریکا به برجام دشوارتر خواهد شد.

فایننشیال تایمز به نقل از این مقام بلندپایه آمریکایی نوشت: اگر (به زودی دوربین ها را روشن) نکنند، آنگاه گام هایی که باید برای جلب اعتماد آژانس برای جبران شکاف پیش آمده در اطلاعات آن (از برنامه هسته ای ایران) بردارند، بازگشت (آمریکا) به برجام را بسیار دشوار خواهد ساخت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »