... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گروسی: ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد

گروسی: هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آنکه برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهمی است.

سیاست شرق _ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه العربیه گفت هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آنکه برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهمی است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز سه‌شنبه مدعی شد که مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است.

وی که با شبکه العربیه عربستان مصاحبه می‌کرد، گفت: «در ماه دسامبر مذاکراتی که با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم به یک نقشه راه دست یافتیم که این موضوع امیدوار کننده بود اما طی ماه‌های گذشته متاسفانه هیچگونه پیشرفتی حاصل نشد و ارزیابی آژانس از پاسخ‌های تهران این بوده که تفسیرهای ایران ناکافی بوده و از نظر فنی معتبر نمی‌باشد و در نتیجه مجبور شدم که به ارائه گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازم که مفاد گزارش این بوده که مسائل باقی مانده با ایران شفاف نشده است».

گروسی اضافه کرد: «در سه مکان در ایران آثار اورانیوم پیدا شده و از ایران درباره این اورانیوم و مکان فعلی آنها و همچنین تجهیزاتی که در این مکان‌ها استفاده شده، سوال پرسیدیم اما تا کنون نتوانستیم این موضوعات را شفاف کنیم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «دوربین‌هایی که ایران از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته، وظیفه ما در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با مانع مواجه کرده است».

وی ادامه داد: «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است که به آن اشاره کردم».

گروسی گفت: «میزان غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم توسط ایران، بسیار بالا بوده و نزدیک غنی سازی ۹۰ درصد است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تشدید اوضاع به هیچ کدام از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای کمک نخواهد کرد».

وی گفت: «تحقیق و بازرسی دو بخش اساسی از فعالیت ما در تاسیسات هسته‌ای ایران است».

گروسی در ادامه این مصاحبه ادعا کرد: «متهم کردن آژانس به سیاسی کاری، بخشی از بازی فشار است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مقام‌های ایران باید موضوعات باقی مانده را توضیح دهند و پیدا کردن آثار اورانیوم در سه مکان در ایران، موضعی فنی و نه سیاسی است».

وی گفت: «هیچ چیزی مانع از دریافت اطلاعات هسته‌ای از دیگر کشورها نمی‌شود».

اشاره مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دریافت اطلاعات هسته‌ای از رژیم صهیونیستی علیه ایران است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی همچنان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به زرادخانه‌های هسته‌ای خود را نمی‌دهد.

گروسی چند روز پیش نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:  «اقدام ایران در حذف ۲۷ دوربین و سامانه‌های نظارتی از تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار نگران کننده است».

گروسی اضافه کرد: «دستیابی به توافق با ایران بدون اینکه آژانس اطلاعات کافی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور به دست آورد، دشوار است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «تنها راه ایران برای جلب اعتماد و پیشبرد اقتصاد خود این است که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا کار خود را انجام دهند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »