... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - 5:41 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

زلنسکی: روسیه می خواهد تسلیم شویم/ عقب نشینی نیروهای اوکراینی از برخی مناطق در شرق/ هشدار ناتو به پوتین

سیاست شرق _ اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که تحت فشار حمله روسیه، مجبور به واگذاری برخی مناطق در شرق این کشور شده است، این در حالی است که دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد که نباید اجازه داد مسکو در جنگ پیروز شود.

به نقل از الجزیره ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، فشار بر نیروهای مسلح خود در شرق منطقه دونباس را به “جهنم” توصیف کرد. او از نبردهای شدید در اطراف آودیوکا و روستای مستحکم Pesky صحبت کرد و کیف اعتراف کرد که “دشمن روس در چند روز گذشته به موفقیت نسبی دست یافته است”.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی حداقل دو حمله به پسکه انجام دادند، اما نیروهایش موفق شدند آنها را دفع کنند.

ژنرال الکسی گروموف در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای اوکراینی دو روستا را در اطراف شهر اسلوویانسک در شرق بازپس گرفتند، اما پس از اینکه مجبور به ترک معدن زغال سنگ به عنوان یک موقعیت دفاعی کلیدی در حومه آودیوکا شدند، عقب نشینی کردند.

از سویی دیگر، وزارت دفاع روسیه حمله خود را تایید کرد. این سازمان اعلام کرد که نیروهایش خسارات سنگینی به نیروهای اوکراینی در اطراف آودیوکا و دو پاسگاه دیگر در استان دونتسک وارد کردند که باعث شد واحدهای پیاده نظام مکانیزه عقب نشینی کنند.

روسیه اعلام کرده است که قصد دارد کنترل کامل منطقه دونتسک، یکی از دو منطقه صنعتی دونباس را به عنوان بخشی از آنچه “عملیات نظامی ویژه” برای محافظت از امنیت خود در برابر آنچه که به گفته خودش گسترش غیرقابل ناتو توجیه است، در دست بگیرد.

عفو بین‌الملل در گزارشی در روز پنجشنبه اوکراین را به به خطر انداختن غیرنظامیان از طریق استقرار نیروها در مناطق مسکونی در طول جنگ متهم کرد، در حالی که کیف گزارش سازمان حقوق بشر را شبیه به تبلیغات روسیه توصیف کرد.

اوکراین و غرب که اقدامات روسیه را به عنوان یک جنگ تجاوزکارانه ناموجه توصیف می کنند، می گویند که نیروهای روسیه باید قبل از ۲۴ فوریه، زمانی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ده ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاد، به مواضع خود عقب نشینی کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به نوبه خود گفت که مسکو به کشورش پیشنهاد گفتگو نمی کند بلکه می خواهد تسلیم شود.

وی خاطرنشان کرد که کرملین تمام تلاش های او برای گفتگو با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، در سه سال گذشته را رد کرده است.

هشدار ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز روز پنجشنبه گفت که این جنگ خطرناک ترین لحظه برای اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است و نباید اجازه داد روسیه در آن پیروز شود.

وی افزود: برای جلوگیری از پیروزی مسکو، ائتلاف و کشورهای عضو آن ممکن است مجبور شوند برای مدت طولانی از اوکراین با تسلیحات و کمک‌های دیگر حمایت کنند.

استولتنبرگ در سخنرانی خود در نروژ گفت: به نفع ماست که این نوع سیاست تهاجمی کارساز نباشد.

در میان نگرانی برخی از سیاستمداران در غرب مبنی بر اینکه جاه طلبی های روسیه ممکن است فراتر از اوکراین باشد، استولتنبرگ به پوتین هشدار داد که واکنش به چنین اقدامی از سوی ائتلاف نظامی غربی بسیار زیاد خواهد بود.

او گفت: «اگر رئیس جمهور (ولادیمیر) پوتین به فکر انجام کاری مشابه با یک کشور عضو ناتو باشد که در گرجستان، مولداوی و اوکراین انجام داد، ائتلاف فوراً مداخله خواهد کرد.

تحریم ها

در همین حال، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تحریم هایی را علیه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده اوکراین، طرفدار روسیه، و پسرش، الکساندر، به دلیل دخالت ادعایی در به خطر انداختن امنیت اوکراین اعمال کرد.

در بیانیه شورای اروپا آمده است که این دو نفر در فهرست افراد مشمول تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته اند که «در پاسخ به تهاجم نظامی غیرموجه روسیه به اوکراین» تهیه شده است.

یانوکوویچ بین فوریه ۲۰۱۰ و فوریه ۲۰۱۴ ریاست جمهوری اوکراین را بر عهده گرفت، زمانی که در پی اعتراضات مردمی در اعتراض به دور شدن دولتش از غرب و نزدیکی بیشتر آن به روسیه سرنگون شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با تصرف کریمه و منطقه‌ای در منطقه دونباس در شرق اوکراین به شکست متحد خود پاسخ داد.

اتحادیه اروپا معتقد است که یانوکوویچ ۷۲ ساله که در روسیه زندگی می کند، “نقشی در تضعیف یا به خطر انداختن تمامیت ارضی، حاکمیت، استقلال، ثبات و امنیت اوکراین دارد.”

سند تحریمی که روز پنجشنبه در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، یانوکوویچ را متهم می‌کند که در صورتی که روسیه موفق به برکناری ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شود، برای بازگشت به قدرت در اوکراین نقشه می‌کشد.

همچنین به همین دلیل و به دلیل «انجام انتقال مالی به گروه‌های جدایی‌طلب در منطقه دونباس اوکراین»، با اشاره به نیروهای طرفدار روسیه، تحریم‌هایی علیه پسر او، الکساندر، ۴۹ ساله نیز اعمال شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »