... امروز: شنبه - ۰۶ مرداد - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 10:25 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

مصاحبه اختصاصی مایک پمپئو با العربیه در رابطه با ایران/ انتقاد از دولت بایدن/ مخالفت با مذاکرات وین و …

هنگامی که از پمپئو خواسته شد در مورد جایگزین نظامی احتمالی که دولت بایدن در نظر دارد برای تحت فشار قرار دادن ایران برای اجرای تعهداتش نظر بدهد، از اظهار نظر خودداری کرد."من نمی خواهم چیز زیادی در این مورد بگویم."

سیاست شرق _ مدیر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا«سیا» و وزیرخارجه دولت دونالد ترامپ، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال نابودی اسرائیل و آمریکا است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه عربستانی «العربیه» که عصر جمعه انجام شد، نظام جمهوری اسلامی ایران را متشکل از «شیطان‌های مذهب سالار» توصیف نمود.

وی بدون اشاره به پایان توافق برجام تا ۲۰۲۵، مدعی شد که بیشتر مفاد «برجام» هم‌اکنون منقضی شده‌اند و تلاش دولت کنونی ایالات متحده برای احیای آن تاسف‌آور است.

پمپئو گفت که صحبت از «برجام» تقریبا تبدیل به یک موضوع جانبی شده است و مدعی شد که بسیاری از مفاد برجام پیش از این نیز منقضی شده بود.

وی که از مخالفان جدی برنامه هسته ای و موشکی ایران به شمار می رود، با اظهار تاسف از تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای «احیای» برجام گفت: «رابرت مالی، (نماینده آمریکا در امور ایران)، وندی شرمن (قائم مقام وزیر خارجه آمریکا) و دیگر مقامات دولت کنونی گفته بودند، قرار است به یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر دست پیداکنیم. اما آن‌ها در نهایت برای یک توافق کوتاه‌تر، ضعیف یا بدتر مذاکره کردند و اکنون نمی‌توانند این توافق را به سرانجام برسانند.»

پمپئو‌ همچنین در این مصاحبه گفت که پول‌های پرداختی به ایران تنها «برای یک وعده زودگذر پرداخت می‌شود تا فقط برای مدت کوتاهی، سرعت برنامه تسلیحاتی و غنی‌سازی را کاهش دهد.»

او همچنین ضمن اینکه ایران را به دروغ‌پردازی‌ عامدانه متهم نمود گفت: «چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است؟ این امر خارج از درک من است.»

وی قطعنامه اخیر آژانس در محکومیت ایران و لزوم پایبندی به تعهدات «ان‌پی‌تی» را ضروری توصیف کرد و ابراز داشت که ایران مدت طولانی در حال نقض این پیمان بوده است.

پمپئو گفت اگر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بهانه نقض مفاد آن از سوی ایران است، در مورد عدم التزام تهران به «ان‌پی‌تی» هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و آمریکا کماکان عضو این پیمان جهانی است.

وزیر خارجه سابق آمریکا صدور قطعنامه محکومیت ایران از سوی آژانس را نشانه نقض «ان‌پی‌تی» توسط جمهوری اسلامی ایران دانست و درباره رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه، در یک نتیجه گیری ساده گفت: «عدم امضای این قطعنامه توسط روسیه و چین به وضوح بیانگر مسیر تسلیحاتی برنامه اتمی ایران است.»

مدیر اسبق «سیا» همچنین مدعی شد که کارزار «فشار حداکثری» با این که تنها ۱۷ ماه اجرا شد اما ذخیره ارزی ایران را از ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار کاهش داد و باعث توقف پیشرفت برنامه اتمی آنها شد.

او‌ با تاکید بر این که «پیمان ابراهیم»، استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت و وجود پایگاه پنجم دریایی در بحرین پیامی به ایران در رابطه با دفاع آمریکا از متحدان منطقه‌ای بوده است، ضمن انتقاد از دولت فعلی مستقر در کاخ سفید گفت که دولت بایدن هیچ گام معناداری برای استحکام روابط با شرکای ما در منطقه برنداشته است.

مایک پمپئو همچنین در خصوص ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد (۱۳ دیماه ۱۳۹۸)، گفت که برخی هشدار دادند در صورت کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جنگ رخ خواهد داد اما نه تنها جنگی نشد بلکه این اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا باعث خنثی‌شدن طرح سلیمانی برای کشتن پانصد آمریکایی شد.

وزیرخارجه اسبق آمریکا، در این مصاحبه، هیچ توضیحی درباره ادعای خود علیه سردار سلیمانی نکرد و به نوعی اتهامی را در این رابطه وارد نمود تا توجیهی برای اقدام تروریستی دولت خود باشد.

وی همچنین در خصوص تهدید به مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی را نشانه شیوه معمول هراس‌افکنی جمهوری اسلامی در دنیا دانست گفت، آنها با این روش به رهبران آمریکا این پیام را می‌فرستد که «آنطوری که مایک پمپئو رفتار کرد، شما نکنید. بچه‌های خوبی باشید، به ما سخت نگیرید، بگذارید برنامه اتمی‌مان را توسعه دهیم، ما هم جان شما را تهدید نمی‌کنیم.»

هنگامی که از پمپئو خواسته شد در مورد جایگزین نظامی احتمالی که دولت بایدن در نظر دارد برای تحت فشار قرار دادن ایران برای اجرای تعهداتش نظر بدهد، از اظهار نظر خودداری کرد.“من نمی خواهم چیز زیادی در این مورد بگویم.”

وی همچنین گفت که رهبری آمریکا، ظرفیت نظامی آمریکا و دوستان و متحدان و شرکای ما در منطقه به عنوان یک الزام واقعی است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

پمپئو گفت که اجازه دادن به چنین اتفاقی “خیلی خطرناک” است و گفت که ایالات متحده “باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق نمی افتد.”

او گفت که اگر او در مقام وزارت خارجه بود، به سادگی “از دادن پول به آنها[ایران]دست بر می داشت.

او با اشاره به فعالیت‌های ایران در منطقه گفت: «[ایران] هنوز به حزب‌الله پول می‌دهد، آنها همچنان به حماس پول می‌دهند». هر دو گروه تروریستی، حزب الله و حماس، علناً توسط ایران حمایت می شوند.

وی همچنین گفت: کمپین تحریم‌ها فقط چند ماه بود که شروع شده بود. به یاد دارید، ما [دولت ترامپ] تا زمانی که نزدیک به دو سال از دولت گذشته بودیم از برجام خارج نشدیم.»

پومپئو همچنین گفت: ما حداکثر تحریم ها را در حدود دو سال تعیین کردیم. ما معافیت‌ها و دوره‌هایی را برای مدت طولانی‌تری اعطا کردیم. بنابراین، خود تحریم‌ها فقط حدود ۱۷ ماه بود که برقرار بود.

وی درباره رویکرد دولت فعلی و اینکه آیا می‌تواند تاثیر مطلوب تحریم‌ها را برای مختل کردن اقدامات ایران داشته باشد، گفت: ما دولتی در آمریکا نداریم که آماده باشد پاسخ آن را بیابد.

وزیرخارجه امریکا همچنین گفت که اولین گام نه تنها باید تحریم‌ها را اعمال کنیم، بلکه باید همان کاری را انجام دهیم که در آن ۱۸ ماه آخر انجام دادیم: آن‌ها را به شدت در همه جا و همیشه علیه حزب کمونیست چین، علیه روس‌ها، علیه همه کسانی که در تلاش هستند ایران را در مقابل تحریم ها یاری کنند، اجرا کنیم.

پمپئو در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفت که اگر تحریم‌ها “به شدت” اعمال و اجرا می‌شد، ایران در “موقعیت بسیار دشواری” قرار می‌گرفت.

وی در عین حال اذعان داشت که تولید ناخالص داخلی ایران “ممکن است امسال سریع‌تر از ایالات متحده رشد کند”.

پمپئو افزود: ما دورهای اقتصادی جهنم را در ایران راه انداختیم.

به گزارش سیاست شرق، مصاحبه مایک پمپئو وزیرخارجه دولت دونالد ترامپ در این برهه که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی در رکود بسر می برد، بیانگر تلاش بخشی از سیاستمداران مخالف هرگونه تعامل آمریکا با ایران است تا فشار بیشتری را بر دولت فعلی آمریکا وارد نمایند.

جمهوریخواهان ، اسرائیل و عربستان سعودی از مخالفان جدی توافق برجام در ۲۰۱۵ بودند که در نهایت در ۲۰۱۸ منجر به خروج ایالات متحده از این توافق بین المللی شد.

مصاحبه پمپئو در اردیبهشت ۱۳۹۷

وزیر خارجه اسبق ایالات متحده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ نیز ، از راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران نام برده بود و ضمن اعلام شروط ۱۲گانه خود، از فشار بیشتر بر ایران خبر داده بود.

مایک پمپئو برای مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جدید و جذاب برجام، شرایطی را مطرح کرد که در واقع فهرست ۱۲ گانه خواسته‌های ایالات متحده از ایران را شامل می شد که بخش مهمی از آنها شامل توقف غنی سازی و بستن رآکتور آب سنگین، اجازه بازرسی بدون محدودیت از همه مراکز و تاسیسات مورد نظر در سراسر ایران و همچنین توقف توسعه برنامه موشکی بالیستیک و پرتاب سامانه‌های موشکی جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای نیز می شد.

وی همچنین در ژانویه ۲۰۲۰، در مصاحبه با رادیو ملی دولتی آمریکا (npr) گفته بود که ما از روز اول دولت ترامپ درگیر تلاش های عمیق دیپلماتیک بوده ایم. ما ائتلافی ساخته‌ایم که با هم کار می‌کند – کشورهای خلیج‌فارس، اسرائیل، بسیاری از کشورهای اروپایی – برای رسیدن به سه نتیجه اصلی که ما به دنبال آن هستیم… ما یک ائتلاف مهم ایجاد کردیم که تا ایران را تحت فشار قرار داد تا آنچه را که ما خواسته‌ایم انجام دهد: توقف پردازش اورانیوم، بازفرآوری پلوتونیوم، توقف برنامه موشکی و توسعه برنامه موشکی‌اش. 

پمپئو در مصاحبه با npr از مواردی نام برد از جمله گروگانگیری آمریکاها در تهران یا سربازان آمریکایی که پس از ورود غیر مجاز به آبهای ایران در مقابل دوربین ها زانو زدند، که نشانه عمق احساس وی از جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن مواردی چون اقدامات و لیست بلند آمریکا علیه ایران طی نیم قرن اخیر از جمله حمایت از عراق در جنگ علیه ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و موارد بسیاری دیگر است.

انتهای پبام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »