... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - 5:26 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

بحران اقتصادی در سری لانکا؛ هجوم معترضان به کاخ ریاست جمهوری

رئیس جمهوری از اقامتگاه رسمی گریخت، اما به «مکانی امن» منتقل شده و ارتش از او مراقبت می‌کند.

سیاست شرق _ در ادامه اعتراضات چند ماهه گذشته، هزاران تن از مردم معترض سری‌لانکا روز شنبه، ۱۸ تیر، به اقامتگاه رئیس جمهوری این کشور در شهر کلمبو، پایتخت این کشور، هجوم برده و آن را به کنترل خود درآوردند.

به نقل خبرگزاری رویترز، مردم معترض که گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور، را عامل ورشکستگی مالی و بحران بزرگ اقتصادی کشورشان می‌دانند، با عبور از پست‌های بازرسی پلیس و پریدن از حصارهای امنیتی در اطراف اقامتگاه ریاست جمهوری، وارد ساختمان شدند.

در حالی که نیروهای پلیس اقدام به شلیک و پرتاب گاز اشک‌آور می‌کردند، معترضان از جمله وارد استخر کاخ ریاست جمهوری شده و شادمانی می‌کردند. گروه‌هایی از آن‌ها وارد دفتر کار رئیس جمهوری شدند.

همزمان معترضانی دیگر وارد ساختمان وزارت دارایی شدند. شبکه‌های تلویزیونی سری‌لانکا از ساعاتی پیش این صحنه‌ها را مستقیم پخش می‌کنند.

در عین حال خبرگزاری‌ها از زخمی شدن ده‌ها تظاهرکننده در رویدادهای روز شنبه خبر داده‌اند.یک منبع امنیتی، بدون ذکر نام، به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس جمهوری از اقامتگاه رسمی گریخت، اما به «مکانی امن» منتقل شده و ارتش از او مراقبت می‌کند.

رانیل ویکرم‌سینگه، که دو ماه است دولت را اداره می‌کند، در پی رویدادهای روز ۱۸ تیر، سران احزاب را به یک نشست اضطراری فرا خواند. او همچنین خواهان تشکیل نشست فوری پارلمان شد.در ناآرامی‌های سری‌لانکا در اعتراض به بحران بزرگ اقتصادی تاکنون ۳۹ تن کشته شده‌اند. دو تن از کشته‌ها نیروی پلیس بودند.

شرایط کنونی وخیم‌ترین وضعیت در ۷۳ سال استقلال این جزیره از زیر قیمومیت بریتانیا است.اعتراضات پس از استعفای ماهیندا راجاپاکسه، برادر بزرگ رئیس جمهوری که نخست وزیر بود، به امید بهبود اوضاع اندکی کاهش یافته بود تا نخست ‌وزیر جدید بتواند منابع مالی تازه‌ای برای کشور فراهم کند. اما معترضان اکنون خواهان استعفای او نیز هستند.سری‌لانکا با ۲۲ میلیون تن جمعیت با کمبود شدید ارز خارجی روبه‌روست و از جمله واردات سوخت، مواد غذایی و دارو را محدود کرده است.

نرخ تورم سالانه در پایان ماه ژوئن در این کشور ۵۴.۶ درصد اعلام شد.رئیس جمهوری گفته است که جنگ روسیه علیه اوکراین در تشدید وخامت اوضاع کشورش نقش دارد.دولت گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور، ماه‌ها بود که با خاموشی گسترده و کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ اما موفق به حل این مشکلات نشده و همین به بدترین بحران اقتصادی در سری‌لانکا از سال ۱۹۴۸ که این کشور به استقلال رسید دامن زده است.معترضان به فساد در خانواده راجاپاکسه اعتراض دارند و خواستار کناره‌گیری کامل آنها هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »