... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - 7:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه
کپی شد!
0

نخست وزیر ژاپن: پلیس مسئول مرگ «شینزو آبه» است

کیشیدا: مقامات کمیسیون ملی امنیت عمومی و آژانس پلیس ملی در حال بررسی این هستند که چه چیز اشتباهی رخ داده است و اقداماتی را در پاسخ به آنها ارائه خواهند کرد.

سیاست شرق _ فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، حمایت ناکافی پلیس را عامل مرگ شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق این کشور دانست که هفته گذشته در حین سخنرانی در فضای باز کمپین به ضرب گلوله کشته شد.

به نقل از آساهی شیمبون، کیشیدا گفت: «من فکر می‌کنم در تدابیر امنیتی مشکلاتی وجود داشت.

کیشیدا گفت که مقامات کمیسیون ملی امنیت عمومی و آژانس پلیس ملی در حال بررسی این هستند که چه چیز اشتباهی رخ داده است و اقداماتی را در پاسخ به آنها ارائه خواهند کرد.

او گفت: «من از آنها می‌خواهم که بازرسی کاملی انجام دهند و مواردی را که باید اصلاح شود، درست کنند و در عین حال نمونه‌هایی را در کشورهای دیگر نیز مطالعه کنند.

کیشیدا همچنین اعلام کرد که قصد دارد در اواخر سال جاری مراسم تشییع جنازه آبه را برگزار کند و به کمک های او در داخل و تقویت اتحاد امنیتی ژاپن با ایالات متحده اشاره کرد.

دیدگاه های ملی گرایانه آبه، سیاست های محافظه کارانه حزب حاکم را هدایت می کرد.

کیشیدا گفت: ژاپن با برگزاری مراسم تشییع جنازه دولتی به یاد نخست وزیر سابق آبه، عزم خود را برای تسلیم نشدن در برابر خشونت و دفاع قاطعانه از دموکراسی نشان خواهد داد. ژاپن همچنین عزم خود را برای حفظ قدرت و گشودن راهی به سوی آینده به جهان نشان خواهد داد.

مراسم تشییع جنازه کوچکتری روز سه شنبه در معبدی در توکیو برگزار شد. این مراسم دولتی پس از مراسمی که برای نخست وزیر شیگرو یوشیدا در سال ۱۹۶۷ برگزار شد، تنها دومین مراسم نخست وزیری از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

آبه در حال سخنرانی در حمایت از نامزد حاکم حزب لیبرال دموکرات در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

حزب و شریک کوچک ائتلافی آن، کومیتو، در نظرسنجی ها به پیروزی قاطعی دست یافتند که تا حدی با آرای همدردی با آبه کمک کرد. اما غیبت او می تواند منجر به جنگ قدرت در جناح حزبی شود که او رهبری می کرد و ثبات حزب را متزلزل می کرد.

یک مظنون بلافاصله پس از تیراندازی دستگیر شد و تا سه هفته برای بازجویی در بازداشت به سر می برد تا اینکه دادستان تصمیم بگیرد که آیا اتهام قتل را مطرح کند یا خیر.

گزارش شده است که مظنون به پلیس گفته است که از طرح تیراندازی به آبه یک روز قبل در یک سخنرانی در شهر دیگری به دلیل الزام به چک کردن کیف ها در ورودی صرف نظر کرده است.

گزارش‌های پلیس و رسانه‌ها می‌گویند که او به بازرسان گفته است که آبه را به دلیل ارتباط شایعه شده بین نخست‌وزیر سابق و یک گروه مذهبی که مظنون از آن نفرت داشته، کشته شده است.

مظنون، تتسویا یاماگامی ۴۱ ساله، ظاهراً ناراحت بود، زیرا مادرش کمک های مالی زیادی به کلیسای اتحاد پرداخت که باعث ورشکستگی خانواده شد.

این ترور پیوندهای بین حزب لیبرال دموکرات و کلیسای اتحاد را که به خاطر عقاید محافظه کارانه و ضد کمونیستی و عروسی های دسته جمعی اش معروف است، روشن کرده است.

شعبه ژاپن کلیسای مستقر در کره جنوبی روز دوشنبه تایید کرد که مادر یاماگامی عضو این کلیسا بوده و آبه عضو این کلیسا نیست. آبه در پیام های ویدئویی به گروه های وابسته به کلیسا ظاهر شده است.

آبه، یکی از بانفوذترین سیاستمداران ژاپن، جمعه گذشته در نارا در غرب ژاپن ترور شد، کشوری که به دلیل نرخ پایین جرم و جنایت و کنترل شدید اسلحه شهرت دارد را شوکه کرد. عکس‌ها و فیلم‌های تیراندازی نشان می‌دهد که مرد مسلح توانسته بود از پشت به آبه نزدیک شود، در حالی که محافظان امنیتی به سمت جلو متمرکز شده بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »