... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - 3:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

بحران انرژی اروپا، برای ایران فرصت است

بهشتی‌پور: در قضیه احیای توافق، ایران بر این موضوع تأکید دارد که از منافع اقتصادی برجام باید بهره‌مند شود و در همین راستا باید تحریم‌ها برداشته شود.

سیاست شرق _ یک کارشناس مسائل بین‌الملل، با بیان اینکه ایران و آمریکا هر دو به حصول توافق برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام نیاز دارند، اظهار کرد:‌ ایران بر این موضوع تأکید دارد که باید از منافع اقتصادی برجام به طور کامل بهره‌مند شود ولی آمریکایی‌ها اصرار دارند که برخی از تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه پیدا کند.

حسن بهشتی‌پور، در مورد مذاکره تلفنی ۱۲۰ دقیقه‌ای اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات و همچنین تلاش برخی دیگر از کشورهای اروپایی و منطقه برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا جهت حصول توافق اظهار کرد: فرانسوی‌ها به دنبال این هستند که با احیای برجام و رفع تحریم‌های نفت و گاز علیه ایران از این طریق بتوانند مقداری بازار انرژی را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به بحران اوکراین و گرانی سوخت و مشکلات پیش آمده بین کشورهای اروپایی و روسیه در این زمینه، به نظر می‌رسد که آن‌ها زمستان سختی را در زمینه انرژی پیش رو داشته باشند، افزود: در همین چارچوب آن‌ها در تلاش هستند که از طریق گفت وگو و میانجی‌گری تلاش کنند که در مذاکرات به راه‌حل جدیدی دست پیدا کنند تا ایران و آمریکا به توافق برسند و از طریق رفع تحریم‌ها بتوانند با استفاده از نفت و گاز صادراتی ایران تا حدودی جلوی تشدید بحران انرژی را بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فرانسوی‌ها در این زمینه به جای فشار به ایران باید به آمریکایی‌ها فشار بیاورند و اعمال فشار به ایران منطقی نیست، ادامه داد: پاریس باید دولت واشنگتن را مجاب کند تا تحریم‌های نفت و گاز علیه ایران را لغو کند و اجازه دهد که ایران به پول‌های خود از جمله پول‌های بلوکه‌شده‌اش ناشی از صادرات انرژی دسترسی پیدا کند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه براساس اخبار منتشر شده ایتالیایی‌ها نیز به دنبال این هستند که دیدگاه‌های ایران و آمریکا را در مورد مذاکرات به هم نزدیک کنند، افزود: در قضیه احیای توافق، ایران بر این موضوع تأکید دارد که از منافع اقتصادی برجام باید بهره‌مند شود و در همین راستا باید تحریم‌ها برداشته شود ولی از دیگر سو آمریکایی‌ها اصرار دارند که برخی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سپاه و قرارداشتن سپاه در لیست گروه‌های به اصطلاح تروریستی را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه دو طرف تلاش دارند که با چانه‌زنی سیاسی به خواسته‌های خود برسند،‌ ادامه داد: هم ایران و هم آمریکا به حصول توافق نیاز دارند. آمریکا مایل است برخی از بحران کنونی در بازار انرژی را با کمک ایران حل کند چرا که عربستان نیز عملا خواسته آمریکا برای افزایش تولید را رد کرد. با توجه به افزایش قیمت سوخت در آمریکا و در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر سال جاری، ادامه بحران انرژی به نفع دموکرات‌ها نیست و در همین چارچوب آن‌ها احتیاج دارند که در راستای مدیریت انرژی هم که شده با ایران به توافق برسند.

بهشتی پور افزود: از طرف دیگر به نفع ایران است که هر چه زودتر به این توافق دست پیدا کند و تحریم‌ها را رفع کند چرا که هر چه زودتر تحریم‌ها رفع شود میزان خسارت وارده به ایران کاهش پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »