... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - 11:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بادهای موسمی هند چیست و چه چیزی باعث آن می شود؟

بادهای موسمی(مونسون) به دلیل اختلاف فشار بین دریا و خشکی ایجاد می شوند و بادها و باران های فصلی را به همراه دارند.

سیاست شرق _ بادهای موسمی (مونسون) هند ، برجسته ترین سامانه های موسمی جهان ، که عمدتاً بر هند و آب های اطراف آن تأثیر می گذارد. در ماه‌های خنک‌تر از شمال شرقی می‌وزد و در گرم‌ترین ماه‌های سال از سمت جنوب غربی می‌وزد. این روند در ماه های ژوئن و ژوئیه (تیر تا مرداد )بارندگی زیادی را به منطقه می آورد.

بادهای موسمی به دلیل اختلاف فشار بین دریا و خشکی ایجاد می شوند و بادها و باران های فصلی را به همراه دارند.

بادهای موسمی جنوب غربی پس از تابستان گرم رخ می دهد. خشکی عظیم هند با سرعت متفاوتی نسبت به دریای اطراف گرم می شود و گرمای شدید صحرای تار در راجستان بادهای پر از رطوبت را از ناحیه کم فشار در دریای عرب می کشد.

 بادها ابتدا به گات غربی کرالا برخورد کردند، این مسئله باعث بالا آمدن هوا و خنک شدن هوا با بارندگی های بعدی می شود، سپس به سمت شمال حرکت می کنند. باران‌ها در اوایل ژوئن به کرالا می‌رسند، معمولاً تقریباً ۱۰ روز بعد به بمبئی می‌رسند، سپس در پایان ژوئن به دهلی می‌رسد و تا اواسط ژوئیه به بقیه هند می‌رسد.

برعکس در زمستان، در طول بادهای موسمی شمال شرقی اتفاق می افتد. زمین سردتر از دریا است، بنابراین جهت فشار از خشکی به دریا است. بادهایی از شبه قاره هند به سمت اقیانوس هند در جهت شمال شرقی می وزند و از خلیج بنگال می گذرد و رطوبت را جمع می کند و باعث باران در تامیل نادو در ماه های اکتبر تا نوامبر می شود.

فصل های موسمی کدامند؟

اغلب اخباری مبنی بر اختلال، سیل و رانش زمین در آغاز موسمی تابستانی در حوالی ژوئن وجود دارد، زیرا قوی تر از باران های موسمی زمستانی است. زمین از تابستان آفتاب سوخته و خشک می شود و بنابراین نمی تواند با سیل ناگهانی مقابله کند. همانطور که گفته شد، شروع بادهای موسمی همیشه فاجعه آمیز نیست – در واقع، اغلب پس از تابستان گرم از آن استقبال می شود و بسیاری از هندی ها از اولین بارندگی ها که با رعد و برق و رعد و برق چشمگیر همراه است، خوشحال می شوند! از آنجایی که اقتصاد هند حدود ۲۰ درصد کشاورزی است، به بادهای موسمی خوب متکی است.

با پیشروی بادهای موسمی در طول فصل، در اکثر روزها حداقل برای چند ساعت با ریتم ثابت باران می بارد. ممکن است یک دقیقه هوا آفتابی باشد و دقیقه بعد بارانی باشد و باران می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. برخی از روزها بارندگی بسیار کم است که باعث افزایش مجدد دما و رطوبت می شود. ماه های اوج بارندگی جولای و آگوست است که در سپتامبر کاهش می یابد. سپتامبر یک ماه عالی برای حضور گردشگران است زیرا دریاچه ها پر هستند، کوه ها سرسبز هستند و دمای هوا خنک تر است.

دما در طول فصل باران های موسمی در سراسر هند

باران های موسمی باعث کاهش گرمای تابستان در سراسر هند می شود. در ایالت های جنوبی مانند کرالا که همیشه حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است، با بارش باران، دما چند درجه کاهش می یابد. با این حال، آنچه بیشتر قابل توجه است، کاهش استقبال در رطوبت است.

در راجستان، دمای تابستان پیش از موسمی در ۴۰ درجه است، سپس در جولای این دمای به ۳۰ درجه می رسد اما رطوبت افزایش می یابد.

تامیل نادو فقط بارندگی متوسطی را در فصل های موسمی تابستان تجربه می کند، دما در اواسط دهه ۳۰ در ژوئیه-سپتامبر است. اما پس از آن در طول باران های موسمی زمستان، باران های اصلی آن می آید و همراه با آن کاهش دما به ۲۰ درجه سانتی گراد و کاهش رطوبت.

عوامل مختلف، به ویژه توپوگرافی ، برای ایجاد یک الگوی منطقه ای پیچیده ترکیب می شوند. هوای اقیانوسی که به سمت هند در ارتفاع کمتر از ۶۰۰۰ متر (۱۹۷۰۰ فوت) جریان دارد، مطابق با اثر کوریولیس منحرف می شود. جریان مرطوب همگرا که می آید روی زمین داغ ناپایدار می شود و در معرض همرفت سریع قرار می گیرد. سر به فلک کشیده ابرهای کومولونیمبوس هزاران متری بالا می روند و رعد و برق و انتشار گرمای نهان در هوای اطراف ایجاد می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »