... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ - 8:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چین و روسیه، قطعنامه “مبهم” پیشنهادی آمریکا برای « آتش بس» در غزه وتو کردند

این چهارمین قطعنامه‌ای است که در شورای امنیت توسط اعضای دائمی این شورا وتو می‌شود. سه قطعنامه قبلی توسط آمریکا وتو شده بود.

سیاست شرق _ روسیه و چین امروز جمعه، از حق وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنگ غزه استفاده کردند ، زیرا مخالفان، این پیش‌نویس را سیاسی، مبهم و «دست اسرائیل را آزاد می‌کند» توصیف کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سخنرانی خود در شورا گفت که پیش نویس قطعنامه آمریکا تلاشی برای فرار اسرائیل از مجازات است

وی افزود: اگر این قطعنامه تصویب شود، بحث در مورد وضعیت غزه بسته می‌شود و دست اسرائیل در آنجا باز خواهد بود، زیرا «در واقع شامل چراغ سبز به اسرائیل برای انجام عملیات نظامی در  غزه و رفح (جنوب) می‌شود. »
این چهارمین قطعنامه‌ای است که در شورای امنیت توسط اعضای دائمی این شورا وتو می‌شود. سه قطعنامه قبلی توسط آمریکا وتو شده بود. نماینده روسیه در جلسه امروز گفت که این قطعنامه به فلسطینی‌ها کمکی نمی‌کند و تنها نشان‌دهنده «دو رویی» آمریکاست.

او آمریکا را به «دورویی» و زیر سوال بردن قدرت و اختیارات شورای امنیت متهم کرد.
 
او خطاب به حاضرین گفت:‌ «آیا شما حاضرید که به بازی آمریکا تن بدهید؟ روسیه حاضر نیست. ما به ابزار سیاست‌های ویرانگر واشنگتن در خاورمیانه نخواهیم شد.»
 
به گفته سفیر روسیه، قطعنامه فعلی کمکی به حل بحران غزه نخواهد کرد.

به نوبه خود، ژانگ جون، نماینده چین گفت که شورای امنیت در حال “بیخیال شدن” است اما هیچ اقدامی برای توقف آتش در غزه انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه آمریکا مبهم است و از محوری ترین موضوع یعنی آتش بس طفره می رود، خاطرنشان کرد: پیش نویس قطعنامه دیگری نیز وجود دارد که در خواست آن برای آتش بس فوری در غزه مشخص است.

در همین زمینه، عمار بن جامه، نماینده الجزایری نیز گفت که متن پیش نویس قطعنامه آمریکا «به طور ضمنی اجازه ادامه کشتار غیرنظامیان را می دهد و فاقد تضمین روشن است».

از سوی دیگر، امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه امروز اعلام کرد که پس از استفاده روسیه و چین از حق وتو، کشورش بر روی قطعنامه جدید آتش بس در غزه کار خواهد کرد.

ایالات متحده حتی با اصطلاح آتش بس مخالف بود و از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، چندین بار از وتوی خود برای خنثی کردن قطعنامه های درخواست آتش بس فوری استفاده کرد.

اما متنی که این بار ارائه خواهد شد، با اشاره به گفتگوهای در حال انجام با میانجیگری توسط ایالات متحده، قطر و مصر برای توقف جنگ، تبادل اسرا بین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و اسرائیل. ، خواستار «آتش بس فوری و پایدار» برای تقریباً ۶ هفته، با حمایت از «تلاش های دیپلماتیک بین المللی در حال انجام برای تأمین آتش بس مرتبط با آزادی همه گروگان های باقی مانده» است.

اسرائیل بیش از ۵ ماه است که جنگی ویرانگر را در نوار غزه به راه انداخته است که در بحبوحه هشدار سازمان های بین المللی درباره قحطی – به ویژه در شمال نوار غزه – ده ها هزار کشته و مجروح بر جای گذاشته است که بیشتر آنها کودک و زن هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »