... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - 0:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا، قطعنامه آتش بس در غزه را، وتو کرد

آمریکا قطعنامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری فوری آتش‌بس و کمک‌رسانی به نوار غزه را وتو کرد.

سیاست شرق _ آمریکا قطعنامه دیگری را در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه را وتو کرد و مانع از درخواست آتش بس فوری بین اسرائیل و حماس شد.

به نقل از الجزیره، کشورهای عربی به رهبری الجزایر پیش نویس قطعنامه ای را، روز سه شنبه، به رای گیری گذاشتند با این انتظار که پس از اینکه ایالات متحده،(متحد اصلی اسرائیل) هشدار داده بود که از متن حمایت نمی کند و به جای آن پیش نویس دیگری را که تعدیل شده بود، ارائه شد.

ایالات متحده تنها کشوری بود که به متن پیش نویس رای منفی داد در حالی که بریتانیا رای ممتنع داد. 13 کشور عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد به متنی رای مثبت دادند که خواستار توقف جنگ در نوار غزه شدند که به گفته مقامات فلسطینی منجر به کشته شدن بیش از ۲۹۰۰۰ نفر در غزه و آواره شدن بیش از ۸۰ درصد از جمعیت آن شده است.

از سویی لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، مدعی شد که هر گونه اقدامی از سوی شورای امنیت، می تواند مذاکرات تبادل اسرا را تضعیف کند.

وی افزود که اکنون زمان مناسبی برای رای‌گیری درباره قطعنامه‌ خواهان برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه نیست.

او مطالبی مبنی بر اینکه وتو آمریکا برای پوشش حمله زمینی قریب الوقوع اسرائیل به جنوبی ترین شهر غزه، رفح، جایی که حدود ۱.۴ میلیون آواره در آن پناه گرفته اند را، رد کرد.

نماینده الجزایر در جلسه شورای امنیت درباره غزه، با ارائه پیش‌نویس این قطعنامه‌ خواستار آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه و وارد کردن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده بود. او همچنین رای دادن به نفع این قطعنامه را حمایت از حق حیات فلسطینیان و مخالفت با آن را اعمال گرسنگی بر آنها توصیف کرد.

نماینده الجزایر همچنین گفت که هر فرد فلسطینی امروز در معرض کشته شدن و جنایت‌ نسل‌کشی است.

عمار بنجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل متحد، موقع ارائه این قطعنامه در روز سه‌شنبه گفت که شورا «نمی‌تواند انفعال» را در برابر آنچه در غزه در حال رخ دادن است، تحمل کند و سکوت «گزینه مناسبی نیست».

وی گفت: «این قطعنامه موضعی برای حقیقت و انسانیت است و در مقابل مدافعان قتل و نفرت ایستاده است. رای دادن به آن به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات دسته جمعی اعمال شده بر آنها (فلسطینیان) است.

الجزایر، عضو کنونی عرب شورای امنیت، بیش از دو هفته پیش نیز، پیش نویس قطعنامه اولیه را ارائه کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »