... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - 8:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پایان سفر رئیس جمهور اسرائیل به بحرین و امارات عربی متحده

حاکم امارات عربی متحده در دیدار با رئیس جمهور اسرائیل گفت که توافقنامه ابراهیم در حال دستیابی به اهداف خود است، بنابراین ما بسیار افتخار می کنیم.

سیاست شرق _ شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، در دومین روز سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوراسرائیل به منطقه، از وی استقبال کرد.

 به نقل وبسایت « ای ۲۴»، در ژانویه گذشته نیز، هرتزوگ اولین رئیس‌جمهور اسرائیل بود که از امارات عربی متحده بازدید کرد.

حاکم امارات عربی متحده در دیدار با رئیس جمهور اسرائیل گفت:« توافقنامه ابراهیم در حال دستیابی به اهداف خود است، بنابراین ما بسیار افتخار می کنیم.» وی به این اهداف، اشاره ای نکرد.

حاکم دبی همچنین، از رئیس جمهور اسرائیل برای بازگشت به “خانه دوم” خود تشکر کرد.

هرتزوگ، روز یکشنبه، همچنین اولین رئیس رژیم صهیونیستی بود که به بحرین سفر کرده بود، که در فرودگاه منامه مورد استقبال «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین قرار گرفت. منامه و تلاویو، توافق‌نامه ابراهیم را در سپتامبر ۲۰۲۰ در کاخ سفید و با تشویق و حمایت دونالد ترامپ امضا کرده بودند، توافقی که بعد از آن، مراکش و سودان نیز به آن پیوستند.

در بهمن ماه سال گذشته نیز، نفتالی بنت، نخست‌ وزیر وقت اسرائیل به بحرین سفر کرد.

همچنین چهاردهم بهمن ماه گذشته و در جریان سفر بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل به بحرین نیز، مقام‌های دو کشور یادداشت تفاهم امنیتی امضا کردند.

هم‌زمان با این سفر، رزمایش بزرگ نیروی دریایی آمریکا با حدود ۶۰ کشور دیگر، از جمله چند کشور منطقه، برگزار شد و اسرائیل نیز برای نخستین بار در این رزمایش شرکت کرد.

پیشتر و در جریان سفر جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، کشورهای آمریکا، امارات متحده عربی و هند، به همراه اسرائیل، گروه موسوم به «آی۲یو۲» را تشکیل داده بودند که یک پروژه مشترک امنیت غذایی و همچنین انرژی‌های پاک خواهد بود.

در همیت رابطه، رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه گزارش دادند که در آستانه سفر رییس‌جمهور اسرائیل به بحرین، عده‌ای از مردم بحرین، در مخالفت با عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل، علیه این سفر تظاهرات کردند.

روند عادی سازی روابط تلاویو با پایتخت های عربی در حالی است که پرواز هواپیماهایی از اسرائیل به قطر در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال قطر، نیز انجام شد.

جمهوری اسلامی ایران، بارها عادی‌ شدن روابط کشورهای عربی، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل را محکوم کرده و آن را در جهت منافع ملت فلسطین نمی داند.

سفر رئیس جمهور اسرائیل به کشورهای عربی منطقه، در حالی صورت می گیرد، که تنش در سرزمین های اشغالی، هر روز موجب مرگ فلسطینی ها می شود.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »