... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - 4:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ماهواره ایرانی «خیام»، توسط روسیه به فضا پرتاب می شود

آژانس فضایی فدرال روسیه یک ماهواره ایرانی را در مدار زمین قرار می‌دهد.

سیاست شرق _ آژانس فضایی فدرال روسیه ( روس‌کاسموس) اعلام کرد: از پایگاه فضایی بایکونور در کشور قزاقستان در تاریخ ۹ اوت(۱۸ مرداد) ، یک ماهواره ایرانی به نام «خیام» را به فضا پرتاب خواهیم کرد.

در این بیانیه آمده است: ماهواره خیام توسط یک فروند راکت سایوز به فضا برده خواهد شد.

به نقل از فارس، این ماهواره پیشرفته با سنجنده‌های دقیق، امکان بهره‌گیری از داده‌های فضایی دقیق را برای هوشمند سازی بخشه‌ای گوناگون کشور فراهم خواهد کرد. 
ارتقا بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی،  پایش ساخت‌وسازها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر ازجمله کاربردهای داده‌های فضایی دریافت شده از ماهواره خیام خواهد بود.
سازمان فضایی ایران، در عین توسعه توانمندی‌های داخلی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره‌های موردنیاز کشور و توسعه ایستگاه‌های زمینی مربوطه، نیازهای فعلی کشور در حوزه تأمین داده‌های فضایی را از طریق همکاری‌های  پیشرفته علمی و فناورانه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان ادامه خواهد داد تا ضمن تأمین نیازمندی‌های کشور، دانش و فناوری فضایی را نیز در داخل کشور بومی سازد. 
اخبار تکمیلی در مورد مشخصات این ماهواره و کاربردهای آن هفته آینده پس از پرتاب ماهواره در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

«خیام» یک ماهواره «از نوع سنجشی» است که با موشک سایوز از پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان به مدار زمین فرستاده خواهد شد.

آن طور که خبرگزاری ایرنا نوشته، این ماهواره برای تصویربرداری «با وضوح یک متر» است و دلیل واگذاری پرتاب آن به روسیه «به دلیل وزن بالای این ماهواره» عنوان شده است.

در سال ۲۰۲۱ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت روسیه می‌خواهد یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران بدهد که پایش نظامی خاورمیانه را برای جمهوری اسلامی ممکن می‌کند، اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه این گزارش را نادرست توصیف کرد.

اگرچه روشن نیست ماهواره «خیام» همان گزینه مورد اشاره واشنگتن‌پست باشد، اما فرمانده نظامیان ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه در آن زمان گفته بود تمایل ایران برای خرید یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته روسی، «نگرانی خاصی» در‌ مورد امنیت ایالات متحده آمریکا در منطقه ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »