... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - 8:58 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گاردین: اروپا، در صدد نقض تعهدات برجامی خود است

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ و در تایید برجام صادر شد، تحریم‌های موشکی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) منقضی خواهند شد.

سیاست شرق _ روزنامه گاردین نوشت: انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام (آلمان و فرانسه) در نظر دارند، تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران را، در خصوص تحریم‌های موشکی، نقض کنند.

گاردین روز یکشنبه در این گزارش افزود: تصمیم این کشورهای اروپایی در نقض تعهدات هسته‌ای، مخابراتی را در پی خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که، معلوم نیست که ایران چه واکنشی به این تصمیم کشورهای اروپایی نشان خواهد داد.

گاردین، بهانه دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی در توجیه عهدشکنی دولت‌های خود را این ادعا اعلام کرد که ایران با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین و احتمال ارسال موشک‌های بالستیک به این کشور، تعهدات برجامی را نقض کرده است.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ و در تایید برجام صادر شد، تحریم‌های موشکی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) منقضی خواهند شد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۸ تیر و در پاسخ به سوالی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم‌های موشکی ایران پس از انقضای آن در ماه اکتبر گفت: ما هیچ تغییری در تحریم‌های خود علیه ایران نداده‌ایم. تولید و گسترش تسلیحات موشکی از سوی ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: ما به همکاری با متحدان خود از جمله سه کشور اروپایی برای مقابله با آنچه “تهدید ناشی از توان موشک بالستیک ایران” صرف نظر از تحریم‌های سازمان ملل، ادامه خواهیم داد.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، بین ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای طراحیدو فعالیت‌های موشکی (با توانایی حمل کلاهک هسته ای) محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای و در صورت تائید آژانس بین المللی اتمی،محدودیت ۱٠ ساله آن در ۲٠۲۵ پایان خواهد یافت.

بر پایه بند ۵ ضمیمه بی‌(B) قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و به رغم کارشکنی‌های فزاینده پایان یافت.

تیرماه همان سال یعنی حدود چهار ماه مانده به این موعد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران در مردادماه امسال در شورای امنیت رای نیاورد و با ۱۱ رای ممتنع (بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای جنوبی، تونس، انگلیس و ویتنام)، ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۲ رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »