... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - 4:33 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

اقدامات نظامی چین در تنگه تایوان/ بلینکن: ایالات متحده به سیاست ” چین واحد” خود متعهد است.

 سیاست شرق _ در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، وزارت دفاع این جزیره اعلام کرد که چین روز پنجشنبه چندین موشک به سمت آب های نزدیک شمال شرقی و جنوب غربی تایوان شلیک کرد .

به نقل از سی ان ان، در بیانیه چین آمده است: «کل ماموریت آموزشی با شلیک مستقیم با موفقیت به پایان رسید و کنترل منطقه هوایی و دریایی مربوطه اکنون برداشته شده است».

 تلویزیون دولتی CCTV گزارش داد که پیش از این، فرماندهی منطقه شرق گفته بود که به عنوان بخشی از مانورهای نظامی برنامه ریزی شده در اطراف جزیره، آموزش های بلندبرد و مستقیم را در تنگه تایوان انجام داده است.

تایوان گزارش داد راکت‌های دوربرد چینی در نزدیکی جزایر ماتسو، ووکیو و دونگین، که در تنگه تایوان هستند، اصابت کرده‌اند. بعداً اعلام شد که در مجموع ۱۱ موشک دانگ فنگ (DF) بین ساعت ۱:۵۶ بعد از ظهر تا ۴ بعد از ظهر به وقت محلی (از ساعت ۱:۵۶ بامداد به وقت شرقی تا ۴ بامداد به وقت شرقی) به سمت آب های شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان شلیک شد.

یک کارشناس نظامی چین روز پنجشنبه در کانال تلویزیونی دولتی CCTV گفت که موشک های چینی برای اولین بار بر فراز جزیره تایوان پرواز کردند که نشان دهنده تشدید ارعاب نظامی چین علیه تایوان است.

وزارت دفاع تایوان اواخر شب پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسیر موشک‌ها بالاتر از جو بوده و بنابراین هیچ خطری برای تایوان ندارد.

در این بیانیه آمده است: «ارتش ما با استفاده از سامانه‌های تجسسی و شناسایی می‌تواند مسیر موشک‌های سری «دونگ فنگ» را که توسط حزب کمونیست چین شلیک می‌شود، به دقت محاسبه کند.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شد این موشک‌ها در آب‌های شرق تایوان فرود بیایند، مقامات هشدار حمله هوایی را ایجاد نکردند.

رسانه‌های دولتی چین گفتند که تمرین‌های شبیه‌سازی محاصره هوایی و دریایی در اطراف تایوان از چهارشنبه آغاز شده است، اما شواهد محکمی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است. 

اواخر پنجشنبه، تصاویر هلیکوپترهای نظامی را نشان می‌داد که از کنار جزیره پینگتان، یکی از نزدیک‌ترین نقاط تایوان به سرزمین اصلی چین، عبور می‌کردند.

روز پنجشنبه، وزارت دفاع تایوان گفت که ارتش این کشور در وضعیت “عادی” اما محتاطانه باقی مانده است و مانورهای شلیک مستقیم را “اقدامی غیرمنطقی” خواند که سعی در “تغییر وضعیت موجود” دارد.

تمرین هایی که فشار وارد می کنند

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان که در جریان سفر پلوسی با پلوسی دیدار کرد، رزمایش‌های نظامی چین را “اقدامی غیرمسئولانه” خواند و افزود که تایپه نمی‌خواهد “اختلافات را تشدید کند” اما از حاکمیت و امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

تسای در یک سخنرانی پنجشنبه شب گفت که این رزمایش ها “وضعیت موجود تنگه تایوان را تضعیف کرده، به حاکمیت ما ضربه زده و تنش ها را در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش داده است.”

پیش از سفر ۲۴ ساعته پلوسی به تایوان، چین هشدار داده بود که حضور وی استقبال نمی شود. حزب حاکم کمونیست چین این جزیره را قلمرو خود می داند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است.

در همین حال، روزنامه گلوبال تایمز اعلام کرد که این رزمایش شامل برخی از جدیدترین و پیچیده‌ترین تسلیحات چین، از جمله جنگنده‌های رادارگریز J-20 و موشک‌های مافوق صوت DF-17 است و ممکن است برخی موشک‌ها بر فراز جزیره شلیک شوند – اقدامی که بسیار خواهد بود.

گلوبال تایمز به نقل از کارشناسان گفت: «این رزمایش‌ها بی‌سابقه است زیرا انتظار می‌رود موشک‌های متعارف PLA برای اولین بار بر فراز جزیره تایوان پرواز کنند.نیروهای PLA وارد مناطقی در ۱۲ مایل دریایی جزیره خواهند شد و به اصطلاح خط میانی دیگر وجود نخواهد داشت.

گزارش‌های تایوان از تحرکات نظامی چین شامل عبور جت‌های جنگنده از خط میانه و گزارشی از خبرگزاری مرکزی دولتی تایوان به نقل از منابع دولتی، مبنی بر اینکه دو ناو جنگی قدرتمند چین – ناوشکن‌های نوع ۵۵ – روز سه‌شنبه در نزدیکی دریا مشاهده شدند. سواحل مرکزی و جنوب شرقی جزیره که نزدیکترین آنها در فاصله ۳۷ مایلی (۶۰ کیلومتری) از خشکی قرار دارد.اما چین برای حمایت از ادعاهای منتشر شده در گلوبال تایمز، تأیید یا شواهد محکم کمی ارائه کرد.

تلویزیون دولتی چین ویدئویی از برخاستن جت‌های جنگنده، کشتی‌ها در دریا و موشک‌های در حال حرکت را ارائه کرد، اما تاریخ فیلم‌برداری آن ویدئو تأیید نشد.

برخی از تحلیلگران بدبین بودند که پکن بتواند آنچه را که تهدید می کند، مانند محاصره تایوان، انجام و ادامه دهد.

آلسیو پاتالانو، استاد جنگ و استراتژی در کالج کینگ در لندن، گفت: «اعلام رسمی (محاصره) فقط به چند روز اشاره دارد که شرایط عملی آن را برای محاصره دشوار می‌کند.

این در حالی است که ارتش آمریکا در مورد تمرینات چینی ها سکوت کرده و هیچ پاسخی به سوالات سی ان ان در روز پنجشنبه ارائه نکرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنجشنبه گفت که چین «انتخاب کرده است که به سفر پلوسی به تایوان واکنش بیش از حد نشان دهد» و کاخ سفید انتظار دارد «در روزهای آینده» اقدامات تحریک آمیز بیشتری انجام شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که امیدوار است «پکن بحرانی ایجاد نکند یا به دنبال تظاهر برای افزایش اقدامات نظامی تهاجمی خود نباشد». 

بلینکن در سخنانی در نشست وزیران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) – ایالات متحده در کامبوج گفت که ایالات متحده به سیاست ” چین واحد” خود متعهد است.

تایوان علاوه بر نظارت دقیق بر تحرکات نظامی چین در اطراف جزیره، همچنین گفت که امنیت را در برابر حملات سایبری و کمپین های اطلاعات نادرست تقویت خواهد کرد.

لو پینگ چنگ، سخنگوی کابینه تایوان در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که دولت امنیت را در نقاط کلیدی زیرساخت افزایش داده و سطح هوشیاری امنیت سایبری را در سراسر ادارات دولتی افزایش داده است.

لو گفت که تایوان با اشاره به کمپین های اطلاعات نادرست که برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی استفاده می شود، افزایش “جنگ شناختی” را پیش بینی می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »