... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 4:05 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

پایان مذاکرات وین؛ اروپا: متن نهایی شده/ ایران: هنوز جای مذاکره وجود دارد…

امیر عبداللهیان: انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق، از خود اراده و جدیت نشان دهند؛ موضعی که نشان می‌دهد هنوز باید تغییراتی در متن توافق ایجاد شود.

سیاست شرق _ بعد از ۵ روز مذاکره با هدف احیای برجام در شهر وین، دیپلمات‌ها پایتخت اتریش را ترک کرده و به پایتخت‌های خود بازگشتند؛ هرچند که گفته می‌شود این بار برخلاف مذاکرات دوحه، طرفین به پیشرفت‌هایی در مسیر گفتگوها دست یافته‌اند.

با این حال، دور تازه گفتگوها در حالی به پایان رسید که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند کار تهیه و تدوین متن توافق نهایی به پایان رسیده است؛ اما دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران می گویند همچنان کار روی متن باید ادامه یابد.

ساعاتی پس از اعلام پایان گفتگوها و بازگشت هیأت‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود با اشاره به گفتگوهایی که میان طرفین صورت گرفته، نوشت: «آنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شد و حالا تصمیم سیاسی باید در پایتخت‌ها گرفته شود.»

آقای بورل همچنین با اشاره به اینکه متن نهایی به دست آمده است، افزود: «با وجود حصول متن نهایی، پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.»

در همین راستا، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز ضمن اشاره به روند گفتگوها در روزهای اخیر تاکید کرد که آمریکا آماده است به سرعت بر اساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا توافق احیای برجام را امضا کند. این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه متن حاضر «بهترین و تنها مبنای ممکن» برای احیای توافق هسته‌ای است، تاکید کرد: «واشنگتن آمادگی دارد این توافق را بپذیرد و حالا ایران است که باید نشان دهد آمادگی بازگشت به توافق را دارد یا خیر.»

در ادامه رایزنی‌ها برای احیای برجام، جورپ بورل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفتگو با اشاره به اینکه پیشرفت نسبی در مسیر گفتگوها حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که روند احیای توافق به سرعت طی شود.

در مقابل آقای امیر عبداللهیان تاکید کرد که انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق، از خود اراده و جدیت نشان دهند؛ موضعی که نشان می‌دهد هنوز باید تغییراتی در متن توافق ایجاد شود.

پایگاه خبری نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی هم، در گزارشی و به نقل از منابع آگاه تاکید کرده که برخلاف گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی، متن توافق نهایی نشده و همچنان در خصوص برخی موضوعات بین طرفین اختلاف‌هایی وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »