... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 5:14 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: گذرگاه رفح، باز شد

باز شدن گذرگاه‌های مرزی رفح به کامیون‌های حامل سوخت اجازه می‌دهد تا تنها نیروگاه غزه را تامین کنند و دسترسی به برق را افزایش دهند که به حدود هشت ساعت در روز کاهش یافته است.

سیاست شرق _ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گذرگاه های مرزی رفح( بین غزه و مصر ) را پس از آتش بس با میانجی گری مصر با جنبش جهاد اسلامی ، که به خونین ترین درگیری در بیش از یک سال گذشته بود، بازگشایی کرد.

به نقل از رویترز، باز شدن گذرگاه‌های مرزی رفح به کامیون‌های حامل سوخت اجازه می‌دهد تا تنها نیروگاه غزه را تامین کنند و دسترسی به برق را افزایش دهند که به حدود هشت ساعت در روز کاهش یافته است.

بنا به همین گزارش،۴۴ نفر که ۱۵ نفر از آنها کودک بودند، در ۵۶ ساعت خشونت که با حمله هوایی اسرائیل به یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی آغاز شد، به شهادت رسیدند.

حداقل صدها نفر دیگر در نوار غزه زخمی و چندین خانه ویران شدند. گروه جهاد اسلامی فلسطینی بیش از ۱۰۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و ساکنان مناطق جنوبی و شهرهای بزرگ از جمله تل آویو را به پناهگاه ها فراری دادند.

تور ونسلند، فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آتش‌بس شکننده است. هرگونه از سرگیری درگیری‌ها تنها پیامدهای مخربی برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواهد داشت و هرگونه پیشرفت سیاسی در موضوعات کلیدی را غیرممکن می‌سازد».

این در حالی است که پس از پایان جنگ، هر دو طرف پیامی پیروزمندانه ارسال کردند.

یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای تلویزیونی گفت: “همه اهداف ما محقق شد. کل فرماندهی ارشد نظامی جهاد اسلامی در غزه طی سه روز با موفقیت از بین رفتند.”

زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی در اواخر روز یکشنبه نیز در یک کنفرانس خبری که از شبکه «المیادین» پخش شد، اعلام کرد: این یک پیروزی است.

کمی بیش از یک سال پس از جنگ ۱۱ روزه در ماه مه ۲۰۲۱ که منجر به کشته شدن ۲۵۰ شهروند غزه شد ، اقتصاد شکننده این منطقه را ویران کرد.

بیشتر ساکنان غزه از آوارگان سال ۱۹۴۸ (سال اشغال فلسطین) هستند که عمدتا در هفت اردوگاه مهم ساکن شده‌اند. رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۵ نوار غزه را ترک کرد و این منطقه از سال ۲۰۰۷ که حماس در انتخابات پیروز شد، در محاصره کامل قرار گرفته است.

با انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ مصر، گذرگاه به طور دائم باز گذاشته شد اما این مسئله خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت و سبب شد بار دیگر گذرگاه رفح برای بیشتر اوقات بسته بماند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »