... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
پزشکی ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - 3:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شیردهی و سرطان سینه/ آنچه که مادران باید بدانند

در دوران شیردهی، یک زن چرخه های کمتری از تخمک گذاری خواهد داشت که احتمال اشتباهات سلولی و ژنتیکی بالقوه را که می تواند منجر به سرطان تخمدان شود، کاهش می دهد.

سیاست شرق _ زنان اغلب در مورد شیردهی و سرطان سینه، دچار شک و تردید می شوند و از مراقبت کامل از سینه خود، کوتاهی می کنند و در نتیجه موجب می شود تعداد زنان مبتلا به سرطان سینه افزایش یابد. آن دسته از زنانی که شیر می دهند ممکن است به دلیل تغییرات سریعی که در سینه ها در دوران شیردهی رخ می دهد از سلامت سینه خود آگاه باشند، اما اکثریت زنان سلامت سینه خود را نادیده می گیرند و تشخیص زودهنگام سرطان سینه، امکان پذیر نیست.

کارشناسان بهداشت اصرار دارند که به سلامت سینه خود توجه کنند، سالم و هوشیار بمانند در حالی که سلامت سینه خود را نادیده می گیرند، یک خطای مطلق است. 

دکتر سوهاس آگره، متخصص انکولوژی و هماتوآنکولوژیست در موسسه سرطان آسیا، در مورد اینکه آیا تغذیه با شیر مادر می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، گفت: «عوامل خطر زیادی برای سرطان سینه و برخی از عوامل وجود دارد. نمی توان آن را کنترل کرد، اما اگر بدانید تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد، شگفت زده خواهید شد. شیردهی مزایای زیادی برای مادر و نوزاد تازه متولد شده دارد و به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان های دیگر نیز کمک می کند. ممکن است فرد دچار تاخیر در چرخه های قاعدگی شود که به نوبه خود باعث کاهش قرار گرفتن در معرض استروژن در طول زندگی او می شود.

بر اساس مطالعات مختلف، در مقایسه زنانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند با زنانی که شیر نمی‌دهند، خطر ابتلا به سرطان تخمدان کمتر است. در دوران شیردهی، یک زن چرخه های کمتری از تخمک گذاری خواهد داشت که احتمال اشتباهات سلولی و ژنتیکی بالقوه را که می تواند منجر به سرطان تخمدان شود، کاهش می دهد.

دکتر سوهاس آگره در مورد اینکه آیا یک زن ممکن است در هنگام شیر دادن به نوزاد به سرطان سینه مبتلا شود، پاسخ داد: «یک زن در هر زمانی از زندگی خود می تواند به سرطان سینه مبتلا شود، حتی زمانی که به نوزادش شیر می دهد. اما هیچ افزایش شناخته شده ای در خطر در آن زمان وجود ندارد. از آنجایی که زنان مشتاق تغییراتی هستند که در دوران شیردهی در سینه‌هایشان اتفاق می‌افتد، احتمالاً متوجه علائم قرمز سرطان سینه می‌شوند. سینه‌های مادر شیرده ممکن است به دلیل تولید شیر یا حتی مسدود شدن مجرای شیر، «توده‌دار» به نظر برسد. بنابراین، توده‌ای که بعد از یک هفته کوچک‌تر یا از بین نمی‌رود، باید توسط پزشک معاینه شود.»

او با اشتراک گذاشتن تجارب تخصصی خود در مورد اینکه آیا ماموگرافی در دوران شیردهی توصیه می شود یا خیر، گفت: “در زنان شیرده، تراکم بافت پستان افزایش می یابد، که ممکن است جستجوی ناهنجاری ها در طول ماموگرافی را چالش برانگیز کند. بنابراین، توصیه می‌شود که خانم‌ها بلافاصله قبل از عمل، شیردهی یا پمپاژ سینه‌ها را تخلیه کنند. استفاده از MRI ​​را می توان به عنوان یک روش ارزیابی در دوران شیردهی پیشنهاد کرد.

او در پایان با بیان اینکه آیا می توان در طول درمان سرطان، شیردهی را انجام داد یا خیر، گفت: «پیش از شروع درمان سرطان، مهم است که از پزشک خود در مورد شیردهی سؤال کنید. پزشک معالج شما فرد مناسبی است که در این مورد به شما بگوید. شما باید مطمئن شوید که تمام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک را دنبال می‌کنید.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »