... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 6:13 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

گفتگوی وزیر امورخارجه آمریکا با ولیعهد عربستان در سایه اشتراکات و اختلافات دو کشور

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد

سیاست شرق _ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به عربستان، در ساعات اولیه روز چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و در مورد طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه گفت وگو کرد.

به نقل از رویترز، دیپلمات ارشد آمریکایی، اواخر روز سه‌شنبه، برای دیدار و گفتگو با مقامات عربستان در مورد تیرگی روابط و اختلافات عمیق در مورد همه چیز از سیاست ایران گرفته تا مسائل امنیتی منطقه‌ای، قیمت نفت و حقوق بشر وارد عربستان سعودی شد.

سفر بلینکن چند روز پس از آن انجام شد که عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت خام، متعهد شد که کاهش تولید نفت را در کنار توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه، تعمیق دهد، این درحالی است که آمریکا با افزایش قیمت‌ نفت مخالف است.

بنا به همین گزارش، یک مقام آمریکایی گفت که بلینکن و ولیعهد عربستان به مدت یک ساعت و چهل دقیقه گفت و گو کردند و موضوعاتی از جمله اسرائیل، درگیری در یمن، ناآرامی در سودان و همچنین حقوق بشر را مورد بحث قرار دادند.

این مقام آمریکایی گفت: «درجات خوبی از همگرایی در ابتکارات بالقوه وجود داشت که در آن منافع مشترکی داریم و در عین حال مشخص بود که برخی موارد اختلافی هم داریم».

طبق گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شد که بخش مهمی از گفتگو ها، تحت عنوان عادی‌سازی احتمالی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل باشد، حتی اگر مقامات، احتمال هرگونه پیشرفت فوری یا عمده در این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «آنها در مورد پتانسیل عادی سازی روابط با اسرائیل گفتگو کردند و با ادامه گفت وگو در مورد این موضوع موافقت کردند».

عربستان سعودی، تاکنون از عادی سازی روابط با اسرائیل خودداری نموده است، ولی با همسایگان خود در خلیج فارس، یعنی امارات متحده عربی و بحرین که در سال ۲٠۲٠ و در دولت قبلی دونالد ترامپ با اسرائیل روابط برقرار کردند، مخالفتی نکرده است. ریاض گفته است که ابتدا باید به اهداف تشکیل کشور فلسطین پرداخته شود. 

از سویی دیگر، در ماه آوریل، عربستان سعودی روابط خود را با ایران، رقیب منطقه ای خود احیا کرده است، مسئله ای که می تواند خوشایند تلاویو نباشد.

ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان (L) با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در جده، عربستان سعودی در ۷ ژوئن ۲٠۲۳ ملاقات کرد./ رویترز

فن آوری هسته ای

یک منبع آگاه با تایید گزارش نیویورک تایمز در ماه مارس گفت که توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی ریاض، همچنین یکی از شروط این کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل است. مقامات سعودی یا آمریکایی به طور علنی این موضوع را تایید نکرده اند.

با این حال مقامات ایالات متحده در گذشته گفته اند که تنها در صورتی فناوری انرژی هسته ای را به عربستان منتقل خواهند کرد که توافق از «غنی سازی اورانیوم» یا «بازفرآوری پلوتونیوم» ساخته شده در راکتورها جلوگیری کند، دو مسیری که می توانند برای ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرند.

ریاض همچنین از روابط رو به رشد خود با چین استفاده کرده است، زیرا واشنگتن در برابر برخی از خواسته‌های خود از جمله لغو محدودیت‌های فروش تسلیحات و کمک به صنایع حساس با فناوری پیشرفته عقب نشینی کرده است.

دو روز پس از دیدار بلینکن، ریاض میزبان یک کنفرانس بزرگ سرمایه گذاری «عربی و چینی» خواهد بود.

جاناتان فولتون، کارشناس ارشد غیر مقیم در شورای آتلانتیک، گفت که چین در بخش‌هایی به سعودی‌ها کمک می‌کند که ایالات متحده این کار را نخواهد کرد، اما روابط بین ریاض و پکن به اندازه روابط واشنگتن با ریاض نیست.

فولتون گفت: «در این مرحله من هنوز رابطه آمریکا و عربستان را استراتژیک و روابط چین و عربستان سعودی را معامله‌ای توصیف می‌کنم».

بلینکن ساعاتی قبل از عزیمت به عربستان سعودی در سخنرانی خود در واشنگتن گفت که ایالات متحده “منفعت واقعی امنیت ملی” را در حمایت از عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل می داند اما در مورد چارچوب زمانی آن هشدار داد.

بلینکن گفت: «ما هیچ توهمی نداریم که این کار را می توان به سرعت یا به راحتی انجام داد.

محمد بن سلمان و بلینکن همچنین درباره یمن و راه‌های بالقوه برای حل مسائل باقی‌مانده بحث کردند، در حالی که بلینکن از ولیعهد به خاطر نقش پادشاهی در فشار برای آتش‌بس در سودان و کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی تشکر کرد.

این مقام آمریکایی گفت، بلینکن همچنین مسائل حقوق بشری را با ولیعهد عربستان در سطح گسترده و مربوط به موارد خاص مطرح کرد، هرچند نگفت کدام موارد.

این پادشاهی صدها میلیارد دلار برای تغییر و باز کردن اقتصاد خود برای کاهش وابستگی به نفت خام هزینه کرده است. با این حال، تعداد زیادی از معتادان ولیعهد و همچنین بازرگانان، روحانیون و فعالان حقوق بازداشت شده است.

اخیراً در ماه مارس، مقامات سعودی یک شهروند آمریکایی را که به دلیل انتقاد از دولت در توییتر به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود، آزاد کردند ، اما او همچنان ممنوع السفر است.

سعد ابراهیم المادی ۷۲ ساله در سال ۲٠۲۲ توسط دادگاه کیفری به ۱۶ سال زندان محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر ماه گذشته محکومیت وی را به ۱۹ سال افزایش داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »