... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - 1:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
کپی شد!
0

کنفرانس خبری رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی

رییس جمهور: صنعت و توانایی هسته‌ای حق جمهوری اسلامی و ملت ایران است و بارها هم اعلام کردیم سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی جایی ندارد.

سیاست شرق _ سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور اسلامی ایران، صبح امروز دوشنبه، در کنفرانس خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی شرکت کرد و به پرسش های آنها پاسخ داد.

به نقل از ایرنا، در ابتدای نشست خبری، رییس جمهور با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد تا یکسال به عنوان خدمتگزار مردم عزیز باشیم و در این یک سال با وجود مشکلات و مسایلی که به آنها اشاره می‌کنم همواره عنایت حضرت حق را دیدیم و شکرگزار درگاه خداوند متعال هستیم و تشکر از مردم عزیز و صبور که بسیار با دولت همراهی کردند و همچنین مقام معظم رهبری که با رهنمودها دولت را کمک کردند.از همه دستگاه ها، رسانه ملی و افراد فعال در این عرصه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی موجود را رفع کنند نیز متشکرم.

آقای رئیسی گفت: در یکسال اخیر تلاش کردیم و نخستین تغییر رویکردی که ما بر آن تاکید کردیم،توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم بود و تاکید بنده و دولت این است که همواره با مردم باشیم که حضور در ۳۱ استان و و بیش از ۵۰ شهر و روستا در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و سایر موارد در همین راستا بوده است و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.انتظار مردم از دولت حل مساله است/مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است.

رئیس جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره کرد و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود و شناخت مساله و حل رفع آن و دنبال کردن مسایل مردم نیز در کنار هم قرار دارد. همواره به دولتمردان تاکید شده است که باید این نگاه را به مردم داشته باشد. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد.

وی دیگر رویکرد این دولت در یکسال اخیر عدالت‌محور عنوان کرد و گفت: بودجه ما بر اساس عدالت تنظیم و به آمایش سرزمینی هم توجه شده است و در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مساله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.

ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود.

رئیس جمهور، ستیز با فساد سومین رویکرد برشمرد و افزود: باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم و البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

آقای رئیسی گفت: اصلاح ساختار فسادزا و افرادی که با روابط ناسالم و رشوه نظام اداری ما را آلوده کنند، برخورد کردیم و نظارت دورن سازمان و برون سازمانی فعال بوده است. همچنین مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را همان مدیر دستگاه می دانیم زیرا آن مدیر در کنار وظیفه مدیریت مسئولیت مبارزه با فساد را دارد. با مساله فساد چه ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.وی ادامه داد: تخلفاتی بود که نه حتی در حد فساد بلکه در حد تخلف از مدیرکل یا معاون وزیر گزارش شده است که سریعاً با آن برخورد شده است. یا موردی درباره اخذ رشوه در یک دستگاه گزارش شده که خود دولت آن را دنبال کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است. یعنی دولت، مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد در یک دستگاه را مدیر آن دستگاه می داند. نه اینکه خود را مسئول اجرای امور بداند و فکر کند که دستگاهی بخواهد این کار را از بیرون انجام بدهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی شود. یعنی در کنار کار مدیریت خود وظیفه ضدیت با فساد را اولاً خود او دارد و سپس دستگاه های مربوطه که در بیرون آن سازمان و بیرون دولت برعهده دارند. لذا، مدعی فساد و برخورد با تخلفات باید خود دولتمردان باشند. در این مدت نیز با مواردی که وجود داشته برخورد شده و در این رابطه به مسئولان و مدیران بارها گفته‌ایم.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

آقای رئیسی رویکرد دیگر را مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف کشور دانست و گفت: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. از طرفی وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

وی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است، افزود: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.

تلاش داریم مشکلات کشور را باتوجه به نگاه درون رفع کنیم/مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم

آقای رئیسی گفت: تلاش کردیم مشکلات کشور را با توجه به نگاه درون را رفع کنیم زیرا نگاه به دست بیگانه مشکلی را حل نمی‌کند و  این نوع نگاه فقط ما را معطل می‌کند، نگاه به درون و داشته‌های ما مهم است. باید از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود، از این رو مساله تولید از محوری ترین نکات دولت است. بنابراین معتقدیم باید به درون و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به نیروهای کشور توجه داشته باشیم و مانند برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

وی تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود و اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد، جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.

رئیس جمهور گفت: مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت از دیگر رویکرد ما است و معتقدیم که مسئولان باید با حرکت جهادی تصمیم بگیرند زیرا کشور نیازمند تصمیم‌های قوی و باز کردن گره‌هاست و اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. اگر تصمیمات متقن اتخاذ نشود کارها پیش نمی‌رود. اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است، اما ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و در عین حال جلوی اتخاذ تصمیم‌ها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این می‌شود که الان در برخی موارد می‌بینیم.

اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌ها مناسب بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم

رئیس‌جمهور یادآور شد: اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید امروز وضعیت‌ ما در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. البته  در حوزه امنیت، تولید و دیگر مسایل به موقع اقدامات صورت گرفت.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که با این مشکلات چه خواهید کرد، من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. به عنوان نمونه در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است یا اینکه با کسری بودجه چه خواهید کرد.

کسری بودجه ام‌المسائل کشور است 

آقای رئیسی در ادامه به مساله کسری بودجه در آن زمان و این که رهبری از آن به عنوان ام المسائل یاد کردند، اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار تورمی زیادی هم داشت  اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: در حین انجام اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۲ درصد تورم ایجاد شد و اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید که این تغییر بزرگی بود. بسیاری از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛ در تیر تورم به ۴.۴ درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است.اما مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛ اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۲۰درصد کمتر است.

اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است

وی افزود: اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود؛ نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود. 

آقای رئیسی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز کرد  وضعیت خطر بود، گفت: اکنون مردم بیش از ۷ میلیون تن گندم به دولت فروختند. نسبت کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند. آن موقع برخی کالاها قرمز بودند.

رئیس جمهور درباره حامل‌های انرژی گفت: در سالی که دولت کار خود را شروع کرد، قطعی برق داشتیم اما امسال قطعی برق نداشتیم چراکه ۶ هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد. کاری که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساخت‌ها در زمان خودش باید انجام می‌شد که نشد، اما ما انجام دادیم. برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم

رئیس‌جمهور به اولین سفرش به خوزستان اشاره کرد و گفت: ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است،  من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛ با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد. دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی همچنین به حقوق و دستمزد که از مسائل مهم است اشاره کرد و گفت: دو سه بحث پیش از آغاز دولت مطرح بود که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق و دستمزد تیر و مرداد بود. تا امروز در پرداخت حقوق و یارانه تاخیر به وجود نیامده است. برای کسری بودجه، درآمد ایجاد کردیم. با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دیگر موارد هزینه عمرانی، تسویه ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته، ماهی ۱۳ هزار میلیارد فاکتورهای هزینه دولت گذشته پرداخت می‌کنیم که گاهی کمتر و بیشتر می‌شود.

۲۰۲ هزار ملیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده است

رئیس‌جمهور یکی از اقدامات انجام شده را کارهای عمرانی دانست و گفت: ما از طرح های عمرانی غفلت نکردیم. ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده و طرح های نیمه‌تمام شناسایی، اولویت‌بندی و کارشان آغاز شده است. در حالی که در سال‌های گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰ ردصد درآمد داشت، اما ما امسال نداریم. در گذشته نفت که فروخته می‌شد، ۲۰ درصد به صندوق واریز می‌شد، اما اکنون ۴۰ درصد واریز می‌شود.  

در تعرفه‌گذاری برای پرستاران ۱۵ سال عقب بودیم

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت افزایش حقوق و دستمزد برای کارگران و معلمان داشتیم. در تعرفه‌گذاری برای پرستاران ۱۵ سال عقب بودیم؛ در رتبه‌بندی معلمان ۱۰، ۱۵ سال عقب‌ماندگی داشتیم. تمامی نیاز کارکنان دولت و بسیاری از اقشار با این حقوق و دستمزد برطرف نمی‌شود، اما با امکانات دولت تلاش کردیم نسبت به متناسب‌سازی حقوق و دستمزد گام برداریم.

از شرایط و وضعیت زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم

آقای رئیسی در پاسخ به این پرسش که مردم در راستای وعده‌های دولت، چه زمانی طعم شیرین رویکرد جهادی دولت را خواهند چشید و مهترین کاستی دولت چیست، گفت: از شرایط و وضعیت زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم. در این مدت زمانی نبوده که به فکر مردم و معیشت آنها نباشم، در این زمینه مبالغه نکردم و این ‌کف وظیفه یک مسئول است.

رییس جمهور مساله معیشت مردم را از ابتدای دولت مورد توجه دانست و گفت: برای مهار تورم و کاهش آن و نظارت بر قیمت کالاها مورد تاکید دولت بوده است‌. اعداد و رقم تورم از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با فروردین ۱۴۰۱ کاهشی است که اگر اصلاح اقتصادی نبود، تورم کاهش نمی‌یافت.

آقای رئیسی افزود: با تخلیه تورم که در اثر اصلاح ارزی ایجاد شده بود، تصمیمات اقتصادی دولت منجر به کاهش تورم و بهبود وضعیت معیشتی شده است.

وی گفت: برخی تصور کردند که رقم یارانه برای کسری بودجه دولت باقی خواهد ماند اما چیزی از آن باقی نمانده است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدام دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها فقر مطلق را در جامعه کاهش داد و بر آن تاثیر داشت، گفت: در خانواده‌هایی به ویژه در روستاها شخصا به من گفتند که تنها با همین یارانه‌ها زندگی می‌کنند.

بحث حقوق و دستمزدها مورد توجه دولت است

وی ادامه داد: علاوه بر یارانه‌ها و کاهش تورم بحث حقوق و دستمزدها هم مورد توجه دولت است. 

رئیس جمهور گفت: به مردم اطمینان میدهم که روند امور تورم را کاهش می‌دهد و وضعیت معیشتی و تولید بهبود خواهد یافت. 

وی گفت: پنج میلیار دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی خارجی داشتیم که دوبرابر قبل است. در حوزه سرمایه گذاری داخلی هم پیشران‌ها را فعال کردیم تا نقدینگی با سمت تولید حرکت کند که این سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلار بوده است.
به بانک ها هم اعلام کردیم بانک‌ها باید به سمت تولید حرکت کنند. 

رئیس جمهور افزود: در کنار افزایش بهره وری و سرمایه گذاری و جبران‌هایی مانند یارانه‌ها هم در دستور است.

گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات گشت ارشاد مدیران و در کنار آن برقراری امنیت اجتماعی، گفت: من گشت ارشاد مدیران وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است.

آقای رئیسی اضافه کرد: در این مدت گزارش‌هایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است. 

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقه گرفتن نیست. بلکه برای آن است که مدیری توجه نکند و از بک کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه کند. یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی می‌شود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری می‌کند. 

هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد

رئیس جمهور با اشاره مسئله امنیت اجتماعی در جامعه، گفت: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ، آموخته و یک یک تمدن قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند. عفیفه بودن زن مسلمانان ایرانی برای امروز و دیروز نیست؛ در تاریخ ایران اسلامی، زندگی زنان این سرزمین همواره همراه با عفاف و حجاب بوده است. 

آقای رئیسی بیان داشت: امروز جامعه بر مدار قانون است. هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد. ملاک و معیار در جامعه قانون است. احترام به قانون برای همه ضروری است و قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.

حضور ایران در منطقه امنیت ساز است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و اینکه به نظر شما این عضویت کامل چه نقشی می‌تواند داشته باشد و و چگونه به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور چین و سایر کشورها کمک کند گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با کشورهای عضو شانگهای بسیار مهم است و ما را با زیرساخت‌های آسیا و زیرساخت‌های اقتصادی مرتبط می‌کند و برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که بتواند سهم خود را از تجارت و اقتصاد در منطقه داشته باشد.

وی افزود: حضور ما در منطقه حضور امنیت‌ساز است. به میزانی که حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه توانسته امنیت در منطقه ایجاد کند، نقش اقتصادی ما به آن میزان نیست و ما باید این میزان برای کار اقتصادی و تجاری که از زمینه‌ها و بسترهایی که می‌تواند بسیار موثر باشد برای روابط جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران همکاری‌های بسیاری با چین داشته است و مصمم هستیم به ارتقای آن و ارتباط با چین  و آن را متاثر از مسایل بین‌المللی و دیگر مسایل نمی‌کنیم، به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی این روابط باید توسعه یابد.

آقای رئیسی اظهار کرد: این یک ارتباطی کاملا مستقل بین جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری خلق چین است که این ارتباط در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور برقرار است و باید توسعه پیدا کند و دو کشور مصمم هستند بر اینکه این ارتباط توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: نسبت به ارتباط با شانگهای ما در اجلاس گذشته که در دوشنبه برگزار شد به عضویت شانگهای درآمدیم لیکن این عضویت مقدماتی دارد که آن اسنادی است که قبل از عضویت ما در شانگهای به تصویب رسیده و این اسناد باید مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و سندها به تایید کشور ما برسد.

رئیس جمهوری یادآور شد: این اسناد بررسی شده است و در اجلاس جدید که در ازبکستان برگزار خواهد شد، در آنجا اعلام خواهد شد. اسنادی که مورد توجه بوده است را مرور کرده‌ایم در مورد مواردی که باید مورد تایید قرار بگیرد، اقدام شده است و این عضویت در آنجا به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام خواهد شد. البته قبلاً هم عضویت بوده لیکن عضویت موکول بوده به این اسنادی که باید مورد بررسی قرار میگرفته است.

آقای رئیسی گفت: از نظر ما عضویت ما در شانگهای و اکو و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه ارتباط با همسایگان بسیار اهمیت دارد. ما بنای تعادل در ارتباط با همه کشورها را داریم و این تعادل و توازن همواره در دستور کار ما در سیاست خارجی به ویژه نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای دوست قرار دارد.

سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد

رئیس جمهور درباره برخی زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و واکنش جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: صنعت و توانایی هسته‌ای حق جمهوری اسلامی و ملت ایران است و بارها هم اعلام کردیم سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی جایی ندارد. رهبر معظم انقلاب هم آن را حرام اعلام کردند. دولت و مسئولان هم از نظر شرعی و سیاست خارجی بارها اعلام کردند که سلاح هسته‌ای جایی در سیاست ایران ندارد. 
 
وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای ایران در کشاورزی، نفت و گاز و پزشکی و بسیاری دیگر از صنایع مورد نیاز و استفاده است. رژیم صهیونیستی از ابتدا هم نمی‌خواست ایران به این دانش دست باید. اما امروز برخلاف اراده آنها و مستکبرین این دانش بومی شده و نمی‌توان آن را از ایران گرفت. 

وی با اشاره به اینکه ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف این دانش در کشور بود، گفت: ایران با این اقدامات و فتنه‌ها متوقف نشد و هیچ اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی ما را در گرفتن این حق متوقف نخواهد کرد. 

آقای رئیسی در پاسخ به تهدیدات تل‌آویو، گفت: آیا رژیم صهیونیستی حریف نیروهای مقاومت، حریف سنگ آن‌ها و موشک‌های نقطه‌زن آن‌ها شد؟ آیا با این تهدیدات سازگار است؟ می‌تواند امنیت خود را حفظ کند؟ امروز  همه شاهدند که علیرغم حبس مردم غزه آن‌ها از خود دفاع می‌کنند، آیا می‌تواند در برابر آن‌ها مقاومت کند؟ چه برسد به سلحشوران ایران. 

وی تصریح کرد: اگر می‌توانستند مقاومت کنند چرا شهید سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کردند؟  مگر شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم نبود، چرا از او ترسیدند؟ این وحشت آنها را همه می‌دانند. 

رژیم صهیونیستی اگر تصمیمی علیه ایران بگیرد، مهلتی برای اقدام ندارد

وی خطاب به مقامات صهیونیستی افزود: فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینید و اگر تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، شاید مهلتی برای اقدام نداشته باشند و فاصله بین این تصمیم و اقدام نشان می‌دهد که از این رژیم چیزی می‌ماند یا نه؟

رئیس جمهور در این نشست‌خبری به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در موضوعات مختلف پاسخ می‌دهد.

بر اساس آمار در یکسال اخیر رئیس‌جمهور به‌طور میانگین هر ۱۲ روز در یک گفت‌وگو یا نشست خبری شرکت کرده‌ است. البته نخستین نشست مطبوعاتی وی به عنوان رئیس جمهور منتخب در ۳۱ خرداد ماه برگزار شده است.

همچنین رئیس جمهور در مدت یکسال تاکنون در ۶ گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم حضور یافت که نخستین آن  ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ و آخرین آن در تیرماه امسال بوده است.

ادامه دارد…

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »