... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
فوتبال ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - 6:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

افشاریان: داوران زن، می‌توانند مسابقات پایه پسران را قضاوت کنند

افشاریان: تمام مباحث حقوقی، اجتماعی و تحلیل بازی ها و اعلام مباحث کلی داوران برعهده کمیته داوران و شخص بنده است و هیچ فردی نمی‌تواند مباحث و رفتارهای حقوقی و اداری کمیته داوران را اعلام کند.

سیاست شرق _ رئیس کمیته داوران، از صدور مجوز برای قضاوت داوران زن در مسابقات فوتبال رسمی مردان، در رده‌های پایه خبر داد.

به نقل از ایرنا، خداداد افشاریان در خصوص الزام حضور بانوان داور در مسابقات مردان، اظهار داشت: چنانچه داوران خانم کشور بتوانند با تاییدات مدنظر در مسابقات فوتبال رسمی مردان (ترجیحاً مسابقات پایه) شرکت کنند، شانس بیشتری برای حضور در مسابقات خارج از کشور دارند و می‌توانند در این مسابقات، بیشتر تجربه کسب و راحت‌تر در مسابقات بین‌المللی قضاوت کنند.

وی در ادامه افزود: موضوع قضاوت داوران بانوان در مسابقات، کمک به‌سزایی در مسیر کسب تجربه‌شان خواهد بود اما شرط حیاتی و اساسی نمی‌باشد. بدین منظور داوران خانم بدون قضاوت در سطح آقایان هم می‌توانند در مسابقات خارج از کشور شرکت کنند.

افشاریان در مورد آموزش سیستم VAR گفت: تمام داوران فیفا که بج بین‌المللی دارند می‌بایست مدرک حرفه‌ای فیفا را در این مورد کسب کند و در این موضوع داوران خانم هم بی‌بهره نیستند. همانطور که می‌دانید در تمامی مسابقات afc و فیفا هم مدرک بین‌المللی داوران خانم الزامی است. پس حضور آنها در کلاس‌های آموزشی بلامانع و الزامی خواهد بود.

وی در پایان گفت: تمام مباحث حقوقی، اجتماعی و تحلیل بازی ها و اعلام مباحث کلی داوران برعهده کمیته داوران و شخص بنده است و هیچ فردی نمی‌تواند مباحث و رفتارهای حقوقی و اداری کمیته داوران را اعلام کند و اظهار نظر هر فردی، نظر شخصی نامبرده بوده و وجاهت قانونی ندارد.

با شدت گرفتن حساسیت‌های فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) نسبت به برابری حقوق زنان و مردان در حوزه فوتبال، به نظر می‌رسد که بحث قضاوت داوران زن در لیگ ایران نیز باعث اقداماتی خواهد شد. خداداد افشاریان رییس کمیته داوران ایران، در آخرین صحبت‌های خود ضمن تایید این موضوع از برگزاری کلاس‌های VAR برای داوران زن خبر داد.

خداداد افشاریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با برگزاری کلاس های VAR آیا زنان هم سهمی در این مورد خواهند داشت، گفت:‌ «VAR در تمام دنیا انجام می گیرد و البته لایسنس می‌خواهد. بی شک داوران خانم را هم در کلاس آموزشی VAR خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «فیفا از ما می‌خواهد که خانم‌ها در بخش آقایان هم قضاوت کنند. باید راهکاری پیدا کنیم تا خانم ها در رده های پایین تر فوتبال مثل نوجوانان وجوانان قضاوت کنند. این تاییدیه می‌خواهد و امیدوارم بتوانیم به این سمت برویم. اگر اتفاق بیفتد، به این موضوع روی می‌آورد.»

افشاریان در بخش دیگری از حرف‌های خود گفت:‌«در جام جهانی هم چند تیم خانم ها در داوری حضور دارند. این برای فیفا یک موضوع حل شده است و امیدوارم بتوانیم در این خصوص به فیفا و AFC کمک کنیم و قضاوت های سنگین تری به خانم ها بدهیم و مشکل شان حل شود.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »