... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - 5:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اسرائیل، رسماً به منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) پیوست

سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد که برابر اعلامی که توسط وزارت دفاع [ایالات متحده] در ژانویه اعلام شد، روابط استراتژیک دفاعی آمریکا و اسرائیل را تقویت می کند.

 سیاست شرق _ فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) حدود هشت ماه پس از اعلام برنامه‌های مربوط به پیوستن اسرائیل به آن، رسماً مسئولیت روابط با ارتش با اسرائیل را برعهده گرفت و آن را از فرماندهی اروپا (EUCOM) تحویل گرفت.

به نقل از تابنز اسراییل، مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده می رود با این اقدام که در ژانویه اعلام شد، به منظور آنچه بهبود ارتباطات و هماهنگی بین اسرائیل و سایر متحدان آمریکا در منطقه است.

سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد که برابر اعلامی که توسط وزارت دفاع [ایالات متحده] در ژانویه اعلام شد، روابط استراتژیک دفاعی آمریکا و اسرائیل را تقویت می کند و فرصت هایی را برای تعمیق همکاری عملیاتی بین نیروهای دفاعی اسرائیل و بسیاری از شرکای سنتکام در منطقه ارائه می دهد.

بنا به همین گزارش، برای چندین دهه، دولت اسرائیل در منطقه مسئولیت EUCOM نگه داشته شده است تا از تنش های احتمالی بین سنتکام و کشورهای عربی و مسلمان تحت نظارت آن، جلوگیری شود، اما حالا برخی از آنها روابط رسمی با رژیم صهیونیستی برقرار کردند. حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سراسر خاورمیانه تا آسیای مرکزی از جمله منطقه خلیج فارس و همچنین افغانستان و پاکستان امتداد دارد.

پیش از این، به اسرائیل اجازه داده می شد تا از نزدیک با اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فرماندهی اروپا همکاری کند، اما در تعامل بین ارتش اسرائیل و ارتش های عربی در فرماندهی مرکزی محدود می شد.

جت‌های IAF و AFCENT F-15 و F-16 در مانور «عقاب صحرا» در ۱۰ اوت ۲۰۲۱ بر فراز جنوب اسرائیل مشاهده شدند. (نیروهای دفاعی اسرائیل)

با این حال، در سال های اخیر، کشورهای عربی متحد سنتکام، روابط خود را بطور رسمی یا غیررسمی با اسرائیل توسعه داده اند، بنابراین این مسائل تا حد زیادی کم رنگ شده است. اگرچه انتظار می رود تا حدی یک حرکت نمادین، شامل اسرائیل در سنتکام، ارتباطات مستقیم بین نیروهای دفاعی اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه و از طریق ایالات متحده، سایر نظامیان منطقه را بهبود بخشد. این اقدام تغییراتی را در استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه یا اروپا نشان نمی دهد.

«سنتکام اکنون برای اجرای تعهد دولت ایالات متحده به رویکردی جامع به امنیت منطقه ای و همکاری با شرکای خود کار خواهد کرد. سنتکام گفت: تعهد تزلزل ناپذیر دولت ایالات متحده به امنیت اسرائیل پایدار و مستحکم است.

در مواقع اضطراری، اسرائیل در گذشته کمک های دفاع هوایی از EUCOM دریافت کرده است – به ویژه در سال ۱۹۹۱، در طول جنگ اول خلیج فارس، زمانی که عراق ده ها موشک اسکاد را به سمت اسرائیل شلیک کرد – و پتانسیل برای استقرار این نوع در آینده همچنان وجود دارد. با ارتش اسرائیل و EUCOM که اخیراً در سال جاری به طور منظم تمرینات دفاع هوایی را با هم انجام می دهند.

اگرچه اسرائیل به طور رسمی در روز پنجشنبه به منطقه مسئولیت سنتکام منتقل شد، بلافاصله مشخص نیست که آیا این شامل استقرار دفاع هوایی نیز می شود یا خیر، این در حالی است که پنتاگون بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

تصمیم برای انتقال اسرائیل به سنتکام توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، اندکی قبل از پایان دوره ریاست جمهوری وی، به دنبال لابی گری چندین گروه حامی اسرائیل در واشنگتن و افزایش روابط بین ارتش اسرائیل و سنتکام اتخاذ شد.

با این حال و پس از اعلام سنتکام جهت پیوستن اسراییل به آن،. سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نسبت به این مسئله هشدار داد.

سرلشکر باقری گفت: برخی کشورهای منطقه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی منطقه را با تهدیداتی مواجه کرده اند؛ همچنین پیوستن رژیم صهیونیستی به فرماندهی تروریستی سنتکام ارتش امریکا می تواند تهدیداتی را برای ما ایجاد کند که ما این حضور رژیم صهیونیستی را تحمل نمی‌کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »