... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - 8:42 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک

رئیسی: ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است.

سیاست شرق _ سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار با رئیس جمهور فرانسه، ارتقای روابط کشورمان با اروپا را منوط به استقلال اراده کشورهای این قاره از خواست و نظر آمریکا دانست و شرایط حصول توافق عادلانه و پایدار از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد.

به نقل از فارس، رئیسی در دیدار امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه تأکیدکرد: ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است.

رئیس جمهور افزود: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیسی گفت: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

رئیس جمهور افزود: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

رئیسی همچنین گفت؛ آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود ۱۵ بار به طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.

رئیس جمهور گفت: رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی نشانه‌ای از سیاست‌زدگی است.

رئیس جمهور یادآور شد: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

در این دیدار امانوئل ماکرون پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح کرد و گفت: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد.

ماکرون افزود: می‌توانیم بر روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »