... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - 11:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش نیویورک تایمز از سیاست دولت آمریکا و اینترنت ماهواره ای در ایران

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت ایالات متحده به دنبال راه‌هایی جهت تسهیل ارائه خدمات این فناوری در ایران است.

سیاست شرق _ روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید دولت آمریکا از ایجاد تسهیلاتی برای دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران و از جمله گمانه زنی برای چگونگی ارسال تجهیزات اینترنتی به داخل مرزهای ایران خبر داد.

به گفته این نشریه ، مقامات دولت جو بایدن دقیقا از چگونگی انجام این روش‌ها صحبتی نکرده‌اند اما گفته‌اند که با شرکت استارلینک در این موضوع تماس هستند و به وضوح بحث‌هایی در مورد چگونگی رساندن سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای به ایران، در جریان است.

به گفته آنان گزینه‌های متفاوتی در این حوزه، از جمله ارسال این بسته‌ها به همراه کالاهای قاچاق دیگر و یا رها کردن آن‌ها توسط پهپاد‌ها در داخل خاک ایران، مورد بررسی قرار گرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت ایالات متحده به دنبال راه‌هایی جهت تسهیل ارائه خدمات این فناوری در ایران است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بخش‌های گسترده‌ای از جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد با این حال برای اتصال به آن، به یک دیش ماهواره‌ای ۳۰ سانتی‌متری و تعدادی قطعات الکترونیکی خاص دیگر نیاز است.

بنا به همین گزارش، در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از ۱۵ هزار بسته تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای از طریق هواپیما به کشورهای مجاور اوکراین انتقال یافته، سپس در قطارها و کامیون‌ها بارگیری شده و درنهایت از طریق مرز به داخل اوکراین راه یافته است.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس‌ایکس که ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین می‌فرستد، پیش از این از مقامات آمریکا خواسته بود، معافیت‌هایی را برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری در نظر بگیرد تا بدون اینکه مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه ایران شود. در پی این درخواست، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزی کلی صادرات تجهیزات ماهواره ای به ایران را صادر کرد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری می‌توانند با مراجعه به وزارت خزانه‌داری آمریکا درمورد مجوزدار بودن یا نبودن فناوری‌های خود کسب اطلاع کنند.

به گزارش سیاست شرق، با توجه به در جریان بودن مذاکرات احیای برجام، بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، چنین اقدامی می تواند روند آن را دچار پیچیدگی و واکنش هایی را از سوی ایران به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »