... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 3:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
فیلسوف ، نویسنده و پژوهشگر شهیر ایرانی؛

مصطفی ملکیان: من فقط نگران انسان‌های گوشت ‌و خون‌داری هستم که می‌آیند، رنج می‌برند و می‌روند!

ملکیان: سعی کنیم انسان‌ها هر چه بیشتر با حقیقت مواجهه یابند و به حقایق هرچه بیش‌تری دست‌رسی پیدا کنند.

سیاست شرق _ مصطفی ملکیان ، فیلسوف ، نویسنده و پژوهشگر شهیر ایرانی است که در سال ۱۳۳۵ در شهرضای اصفهان دیده به جهان گشوده است.

مصطفی ملکیان یکی از بزرگترین فیلسوفان و نظریه پردازان ادبی چند دهه ی اخیر در ایران است و صحبت های امروزه او، به عنوان جنجالی ترین سخنرانی های دانشگاه های ایران در حال پیگیری است .

او درس حوزه و دانشگاه را با هم ادامه داد ، اما درست بیست سال بعد از اینکه به حوزه رفته و دروس را پشت سر میگذارد ، یعنی در سال ۱۳۷۷ تصمیم می گیرد حوزه را ترک کند و به دنبال چیزی عمیق تر برود .

او انسانی در جستجوی معنا است و تمام عمر خود را به گفته ی خویش صرف آن کرده ست که پرده از تقدس گرایی ها بردارد و حقیقت را به مردم نشان دهد.

بارها در گفته هایش خویش به این امر اشاره کرده است که برای فیلسوف شدن گاها نیاز است که یک سری از مقدمات را آموخت و بعد برای رسیدن به دریچه ای نو از همه چیز رهایی جست و روزگاری نو را تجربه کرد .

ملکیان فلسفه را بصورت دانشگاهی نیز دنبال کرد. وی تا مقطع کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی در دانشگاه تهران نیز پیش رفت ، اما درست در زمانی که قرار بود از پایان نامه ای که نوشته بود دفاع کند ، درس را رها کرد و هیچ گاه به سراغ آن هم نرفت .

این تصمیم او گویی به دنبال یک تحول در او پدید آمده بود. وی پس از آن به قم رفت و سعی کرد تا می تواند به علوم جدید فلسفه  و مذهب اسلامی تسلط پیدا کند. وی از محضر بزرگان این حوزه چون علامه جوادی ، علامه حسن زاده آملی و سایرین بهره گرفت.

اما بعد دوران شکوفایی او بر می گردد به دهه ی هشتاد و زمانی که وی به تدریس در مراکز فلسفه پژوهی قم از جمله دفتر تبلیغات حوزه ی علمیه قم پرداخت .

در این جا بود که وی نشان داد تا به چه میزان انسان توانمندی در حوزه ی فلسفه است و مقالاتی که در این دوره وی به رشته ی تحریر در آورد از شاهکارهای علم فلسفه ی اسلامی در جهان است.

در سال ۱۳۸۹ و در اردیبهشت ۱۳۸۹ وی سخنرانی ای کرد که عنوانش ” عقلانیت و معنویت پس از ده سال ” بود و به تشریح نقطه نظرات خود درباره ی فلسفه ای که خود آن را ابداع کرده بود و نظریاتی در باب آن داشت پرداخت .

این سخنرانی جنجالی در علم فلسفه و تاریخ پژوهش در ایران به پا کرد.بعدها از دل این سخنرانی سلسله کتاب های مختلفی از ملکیان منتشر شد که همگی حول محور نظریه های نوی فلسفی او می گشت .

و لازم است در ادامه زندگینامه مصطفی ملکیان به این نکته اشاره کنیم که او تا کنون بیش از صد مقاله و پنجاه جلد کتاب منتشر کرده است و از جمله نویسندگان پر کار در حوزه ی کاری خودش محسوب می شود. وی هم اکنون نیز در سلامت کامل به سخنرانی و پژوهش در باب فلسفه ، نویسندگی و علوم روان شناختی می پردازد. برایش آرزوی سلامت و بهروزی داریم.

از او بخوانیم:

«من نه دل‌نگران سنت‌ام، نه دل‌نگران تجدد، نه دل‌نگران تمدن، نه دل‌نگران فرهنگ و نه دل‌نگران هیچ امر انتزاعی‌ دیگری از این قبیل. من فقط نگران انسان‌های گوشت ‌وخون‌داری هستم که می‌آیند، رنج می‌برند و می‌روند.

سعی کنیم انسان‌ها هر چه بیشتر با حقیقت مواجهه یابند و به حقایق هرچه بیش‌تری دست‌رسی پیدا کنند؛ علاوه بر آن، هر چه کم‌تر درد بکشند و رنج ببرند؛ و علاوه بر آن، هر چه بیش‌تر به نیکی و نیکوکاری بگرایند.

برای تحقق این سه هدف، از هر چیزی که سودمند می‌تواند بود بهره گیرند؛ از دین گرفته تا علم، فلسفه، عرفان، هنر، ادبیات و همۀ دستاوردهای بشری دیگر.» (عقلانیت و معنویت)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »