... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 8:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

کنعانی مقدم: ایران، احتمالا پهباد غیر نظامی به روسیه فروخته است

کنعانی مقدم:  او اظهار کرد که ایران احتمالا پهپادهای غیرنظامی را به روسیه فروخته است، اما روسیه تغییراتی در آنها ایجاد کرده و از آنها در جنگ استفاده کرده است.

سیاست شرق _ خبرگزاری الجزیره به نقل از کنعانی مقدم، نماینده مجلس، گفته است که ایران احتمالا هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی به روسیه فروخته است، ولی روسیه با ایجاد تغییراتی، آنها را در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

حسین کنعانی مقدم، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و نماینده مجلس، به الجزیره نت گفت که ایران توانایی های پیشرفته ای در ساخت پهپادها برای مقاصد نظامی و غیرنظامی دارد. وی افزود که ایران به کسانی که با آنها قراردادهای تجاری در این زمینه دارد، سلاح می فروشد.

 او اظهار کرد که ایران احتمالا پهپادهای غیرنظامی را به روسیه فروخته است، اما روسیه تغییراتی در آنها ایجاد کرده و از آنها در جنگ استفاده کرده است.

در روزهای اخیر، اظهارات مختلفی مبنی بر فروش پهبادهای نظامی ایران به روسیه و کاربرد آنها در جنگ با اوکراین مطرح شده است، ولی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندین بار اعلام کردند که «ایران به هیچ یک از طرف‌های جنگ اوکراین سلاحی برای سود بردن در جنگ نداده است».

از این رو، تحلیلگران بر این باورند که پاسخ تهران به اتهامات کیف که منجر به لغو اعتبارنامه سفیر ایران در اوکراین شد، قابل تامل است. این امکان وجود دارد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین را به روسیه فروخته باشد، البته نه برای شرکت در جنگ، اما روسیه این کار را کرده است.

کنعانی مقدم در خصوص تصمیمات کیف برای کاهش سطح روابط با تهران، اتهامات اوکراین را تلاشی برای جلوگیری از حمایت ایران از روسیه در جنگ دانست. اما وی افزود که «فروش سلاح به هیچ کشوری به معنای حمایت از سیاست های آن کشور نیست».

تحریم های آمریکا

در همین رابطه، ایالات متحده یک شرکت ایرانی را که متهم به هماهنگی پروازهای نظامی برای انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه می کند و سه شرکت ایرانی دیگر که به گفته او در تولید این نوع هواپیما نقش دارند، تحریم کرد.

موازنه قدرت

از سوی دیگر، به نظر می رسد جنگ اوکراین به عرصه ای برای موازنه قوای منطقه ای تبدیل شده است. با توجه به اینکه شرکت ترکیه‌ای «بایکار» در صنعت تسلیحات اعلام کرده است که پهپاد «بایراکتار» را به اوکراین فروخته است، تحلیل‌گران فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه را رد نمی‌کنند تا تعادل به سمت ترکیه متمایل نشود.

خرید سوخو ۳۵

در همین زمینه، سایت آمریکایی فوربس احتمال می دهد ایران برای دستیابی به جنگنده سوخو ۳۵ به روسیه سلاح فروخته است. این وب سایت در نظر داشت که دستیابی ایران به جنگنده در آینده نزدیک به توان نظامی این کشور بسیار می افزاید.

کنعانی مقدم در این رابطه به الجزیره نت گفت: توازن قوا در منطقه یکی از دلایل صلح و امنیت است، با توجه به اینکه نیروی بازدارنده دلیلی برای ثبات است و از بروز جنگ جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه ایران با روسیه قراردادهای تسلیحاتی دارد و برخلاف توافقات کشورهای عربی منطقه با آمریکا در زمینه خرید تسلیحات، این سیاست را در پیش می گیرد، گفت: صادرات تسلیحات برای ایران علاوه بر این موضوع اقتصادی، ماهیت امنیتی و نظامی دارد.

۵۹ نوع پهباد

بر اساس آخرین اظهارات، ابوالفضل ابوترابی، یکی از اعضای کمیته شوراها و امور داخلی، فاش کرد که کشورش ۵۹ نوع پهپاد تولید می کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین سلامی، در خصوص طولانی‌ترین مسافتی که این جنگنده‌ها می‌توانند طی کنند، اعلام کرد که ایران پهپادهایی در اختیار دارند که می تواند به اهدافی در فاصله ۷ هزار کیلومتری برسند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »