... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - 4:21 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

امیرعبداللهیان: ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین، سیاست ما نیست

امیرعبداللهیان: ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین، سیاست ما نیست.

سیاست شرق _ وزیر امورخارجه ایران، طی توئیتی از گفت و گوی تلفنی خود با جوزپ بورل خبر داد و گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین، سیاست ما نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفتگوی تلفنی خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هرگونه ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین را بی اساس خواند.

آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد که امروز در تماس تلفنی بورل، به وی یادآور شدم که سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین، سیاست ما نیست.

با این حال، آمریکا مدعی است که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان استفاده می کند.

ایالات متحده ، بریتانیا و فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه مدعی شدند که «شواهد فراوانی» وجود دارد که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کند. با این حال، از ذکر این مدارک و شواهد، خودداری نمودند.

ند پرایس ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اواخر عصر چهارشنبه در توییتی مدعی شد که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت های اوکراینی استفاده می کند.

در بیانیه ای که بعداً توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است: ما نگرانی شدید خود را در مورد خرید این پهپادها توسط روسیه از ایران ابراز کردیم.ما اکنون شواهد فراوانی داریم که نشان می‌دهد این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی و زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی استفاده می‌شوند.ما در استفاده از تحریم‌ها و سایر ابزارهای مناسب برای همه دست اندرکاران این نقل و انتقالات تردید نخواهیم کرد.»

در همین رابطه، ینس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو نیز گفت که کشورهای عضو، دفاع هوایی بیشتری به اوکراین ارائه خواهند کرد. وی گفت: «ناتو در روزهای آینده سامانه‌های ضد پهپاد را برای مقابله با تهدید خاص پهپادها از جمله پهپادهای ایران تحویل خواهد داد».

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »