... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - 2:31 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آیا عربستان، اجازه حضور نمایندگان اسرائیل در نشست یونسکو را خواهد داد؟

عربستان سعودی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، و اگر چنین توافقی صحت داشته باشد، این اولین بار خواهد بود که نمایندگان اسرائیلی به صورت رسمی و علنی، وارد عربستان سعودی می شوند.

سیاست شرق _ اکسیوس، مدعی شد که دو منبع آگاه گفتند که، عربستان سعودی توافق نامه ای را با یونسکو امضا کرده است، که در آن متعهد شده است که اجازه دسترسی آزاد به هیأت های همه اعضای یونسکو، از جمله اسرائیل، برای شرکت در نشست کمیته میراث جهانی در ریاض، در ماه سپتامبر، را بدهد.

 عربستان سعودی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، و اگر چنین توافقی صحت داشته باشد، این اولین بار خواهد بود که نمایندگان اسرائیلی به صورت رسمی و علنی، وارد عربستان سعودی می شوند.

اکسیوس ماه گذشته گزارش داده بود که مقامات سعودی از امضای “توافقنامه کشور میزبان” با یونسکو خودداری کردند و مشارکت اسرائیل به عنوان نقطه گیر اصلی آن بود.

بنا به همین گزارش، بدون چنین توافقی، نشست کمیته میراث جهانی در ریاض نمی توانست آغاز شود.

با این حال، اکسیوس مدعی شد که دو منبع آگاه گفتند که آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در دیدار روز چهارشنبه خود در پاریس، به الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که مذاکرات با سعودی ها موفقیت آمیز بوده است.

به گفته این منابع، مدیرکل یونسکو در این نشست با تاکید بر اینکه سعودی ها به نمایندگان اسرائیل اجازه ورود به کشور را می دهند، گفت: دعوتنامه های رسمی برای نشست کمیته میراث جهانی طی چند روز آینده برای همه اعضا از جمله اسرائیل ارسال خواهد شد.

با این حال، گفته می شود، اگرچه عربستان سعودی این توافق را امضا کرده است، اما دولت اسرائیل نگران است که پادشاهی سعودی راهی برای عدم اجرای کامل آن بیابد.

عربستان سعودی در ماه مارس گذشته با توقف صدور روادید و بحث در مورد ترتیبات امنیتی، مانع از مشارکت یک هیئت اسرائیلی به ریاست کوهن در کنفرانس سازمان گردشگری سازمان ملل در این کشور شد.

مقامات آمریکایی قبلاً به اکسیوس گفته‌اند که دولت بایدن در حال تلاش برای دستیابی به یک توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل تا اوایل سال آینده است .

عربستان سعودی دو هفته پیش به بازیکنان تیم ملی فوتبال الکترونیک اسرائیل اجازه داد در مسابقات قهرمانی جهانی فیفا که در عربستان سعودی برگزار شد، شرکت کنند.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »