... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 2:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

بنیاد فرهنگی البرز، اشاعه دهنده علم و فرهنگ

حسینعلی البرز» بدون ارث مادی از پدر و صرفاً با تکیه بر توان و تعهد شخصی، ضمن معرفی خود به عنوان یکی از پنجاه کُنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران، توانست سرمایه معتنابهی را برای خود رقم بزند.

سیاست شرق _ امروزه، در جوامع مختلف ( در حال توسعه و توسعه یافته)، چشم اندازی برای یک فرهنگ علمی عالی و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی مد نظر است. این چشم انداز مبتنی بر تعامل عمیق با جامعه علمی و پژوهشی است و جهت تغییراتی را تعیین می کند که می تواند برای همه و در سراسر جامعه مفید باشد. 

چنین نگرش هایی، برای انسان های مسئولیت پذیر و دغدغه مند نسبت به مردم و جامعه خود و دیگر جوامع، چشم اندازی بلندپروازانه، اما قابل دستیابی است، که محیطی بهبود یافته را ایجاد می کند.

در یک روند مناسب و عملکرد علمی خوب در هر جامعه ای، افزایش مشارکت در تولید علم و نوآوری، در اولویت قرار می گیرد که خود موجب افزایش قدرت جامعه در حوزه های مختلف خواهد شد. 

بدون شک، هر چشم اندازی، مستلزم تلاش جمعی آحاد جامعه خواهد بود، تا در سایه همفکری و همیاری جمعی، حرکتی متوازن را با ایده های مختلف ولی منسجم را بسوی اهداف والای انسانی شاهد بود. با این حال، انجمن های فرهنگی و علمی، متعهد به ایفای نقشی فعال برای کمک به فرهنگ و علم جامعه هستند، تا پتانسیل خود را برای بهبود فرهنگ علمی و تبدیل کشور و جهان به مکانی بهتر به نمایش گذارند؛ و در نهایت، با به رسمیت شناختن و تشویق رفتارهایی که با فرهنگ علمی مثبت همسو هستند، آن را تقویت نمایند.

بنیاد فرهنگی البرز

«بنیاد فرهنگی البرز»، از جمله بنیادهایی در ایران است، که در سال ۱۳۴۲ شمسی تأسیس شده است. هدف از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز، در واقع كمك به اشاعه فرهنگ كشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش­‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی است. این امر از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز” و به صورت مستمر و سالانه انجام می‌گیرد.

بنیاد فرهنگی البرز به همت مرحوم «حسینعلی البرز»، مردی خیراندیش و نیك‌سیرت، تأسیس و وقف گردید. این بنیاد طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده است. جالب اینکه تعدادی از ایشان، هم‌اکنون نیز دارای مسؤولیت‌هایی در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و اجرایی هستند. فعالیت حمایتی و تشویقی بنیاد فرهنگی البرز طی سال ­های اخیر در قالب همایش‌­های ملی و استانی با حضور مقامات علمی و مسؤولین كشوری محقق شده است.

تاسیس بنیاد فرهنگی البرز

مرحوم «حسینعلی البرز» در خاطرات خود می نویسد: “با مشورت اساتید دانشگاه‌­ها، حقوق‌دانان و سه دخترم که هر سه نفر آنان صاحب‌نظر در امور فرهنگی و تربیتی هستند، تصمیم گرفتم حاصل زحمات خود را وقف اشاعه فرهنگ کشورم کنم و در بنیادی متمرکز سازم.” بنیاد فرهنگی البـــرز در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۴۲ با اختصاص مبلغ ده ميليون ريال وجه نقد و با هدف اشاعه فرهنگ كشور تاسيس و در اداره ثبت شركت‌ها به شماره ۶۲۲ ثبت شده است.

درباره موسس بنیاد فرهنگی البرز

«حسینعلی البرز»، در سال ۱۲۸۵ شمسی در تهران متولد شد. مادرش را در سن دو سالگی از دست داد. در هفت سالگی وارد مدرسه قزاقخانه که در آن زمان روس ­ها تأسیس کرده بودند، شد، اما به دلیل اینکه فارغ التحصیلان این مدرسه، می بایست به خدمت ارتش درمی­ آمدند، با رضایت پدر و تغییر رشته، وارد کالج البرز شد.

پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۰۴ شمسی، به دلیل تسلط به زبان‌های انگلیسی و روسی به عنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شد. پس از مدتی به سبب بیماری برونشیت و بنابر تجویز پزشک به خوزستان منتقل گردید، اما خواسته ­های نامشروعی که خوانین محلی در باب نحوه پرداخت مالیات داشتند، او را از خدمت در وزارت دارایی منصرف ساخت و با بازگشت به تهران، پس از مدتی به عنوان منشی شعبه اول به استخدام وزارت عدلیه درآمد.

بنا به درخواست پدر که آرزوی ازدواج تنها پسرش را داشت، در سال ۱۳۱۰ شمسی، با خانمی فهمیده و خداشناس بنام فخرالزمان ازدواج کرد اما با فوت پدر، سرپرستی خانواده‌ی بدون درآمد و چند نفره خود و پدر بر عهده او قرار گرفت.

به دنبال این شرایط بود که فساد اداری حاکم بر مشاغل دولتی از یک سو و مشکلات معیشتی از سویی دیگر، البرز را مجبور به کناره ­گیری از کار دولتی کرد.

او در سال ۱۳۱۲ در اولین اقدام اقتصادی آزاد، با شرکت و برنده شدن در یک مناقصه دولتی طی ابتکار عملی مناسب، توانست از سود آن با خرید مغازه‌ای در خیابان فردوسی، مقدمات تجارت با کشور آلمان را فراهم کند و در ادامه با کار شبانه روزی و تلاش طاقت فرسا در مدت سه سال، موفق به دریافت نمایندگی یازده شرکت معتبر آلمانی (موتورسیکلت، دوچرخه، رادیو،گرامافون و …) شد.

بدین ترتیب عملاً «حسینعلی البرز» بدون ارث مادی از پدر و صرفاً با تکیه بر توان و تعهد شخصی، ضمن معرفی خود به عنوان یکی از پنجاه کُنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران، توانست سرمایه معتنابهی را برای خود رقم بزند.

حسینعلی البرز، در سال ۱۳۴۲ شمسی با تأسیس و وقف «بنیاد فرهنگی البرز»، با هدف كمك به اشاعه فرهنگ كشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز” توانست روح والای خود را در انجام اقدامات خیر و ماندگار متعدد در مابقی سال های حیاتش ارضاء نماید.

حاصل ازدواج البرز، سه فرزند دختر بنام­ های ودیعه، طلیعه و منیژه بود، که آنان نیز افرادی خیر و دارای تحصیلات عالیه بودند. بطوری‌که مرحوم البرز بارها از فرزندان خود با افتخار یاد کرده است. او درباره دختران خود می‌گوید:

« … برای برخی این توهّم پیش آمده که من با نهادن همه هستی خود در بنیاد فرهنگی، آنان را از ارث محروم نمودم، اما من ارث باارزش‌تری برای آنان باقی گذاشتم “دانش و انسانیت“. این دانش را آنان در پناه کوشش‌های شبانه روزی خود به دست آوردند و انسانیت را از دامن مادری با تقوی و نیک سرشت آموختند. مهم اینجاست که خود فرزندان من با پرورش صحیح خود احساس کردند که هیچ نیازی به میراث من ندارند. آنها نه تنها به من نیاز ندارند، بلکه آنچه را هم من به عنوان جایزه حسن تحصیل، سال ها پیش به آنها بخشیده بودم و ارزش فعلی آن بیش از ۲۰ میلیون ریال است، به میل خود با همان نیتی که داشتم و دارم، وقف هدف بنیاد نمودند و این به راستی باعث سرافرازی من است؛ … من تصمیم گرفتم این ثروت را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، تماماً در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می دانم، قرار دهم تا به نحو شایسته ­تری به مصرف برسد.»

مرحوم حسینعلی البرز که به دلیل درمان بیماری خود به کشور کانادا سفر کرده بود، در ۲۶ مهرماه ۱۳۷۷ فوت نمود و در همانجا به خاک سپرده شد.

جایزه البرز

هر ساله به نخبگان، پژوهندگان، دانشجویان، دانش‌­آموزان و ممتازین حوزه علمیه جایزه بنیاد البرز اعطاء می­‌گردد. این جوایز به صورت کشوری و معمولاً به همراه تجلیل از مقام والای چهره ماندگار، واقف زنده یاد حسینعلی البرز برگزار می­‌شود.

واجدین شرایط دریافت جایزه حُسن تحصیل از بین دانش‌آموزان ممتاز دوره‌­های تحصیلی متوسطه اول، دوم و نیز فنی حرفه‌ای و کاردانش (هنرستان) در سراسر کشور انتخاب می­‌شوند. این عزیزان در مرحله نخست توسط مسؤولین محترم استان­‌های کشور انتخاب شده و در مرحله نهایی توسط کمیته علمی جایزه بنیاد البرز مورد ارزیابی قرار می‌­گیرند.

در نهایت دانش‌­آموزان برتر استان‌ها با بالاترین امتیاز به عنوان برگزیدگان نهایی کشور انتخاب می­‌شوند و به ایشان، جایزه بنیاد البرز شامل مبلغ نقدی و لوح تقدیر و تندیس همایش اهدا می­‌گردد.

این جوایز از محل درآمدهای موقوفات واقف خیراندیش «حسینعلی البرز» بوده و بدون هرگونه مشارکت مالی از سوی دیگر افراد خیّر و یا نهادها و ارگان­ها فراهم می‌آید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »