... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 7:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

درخواست زلنسکی از اسرائیل برای کمک تسلیحاتی، با چاشنی ایران!

زلنسکی: همکاری نظامی مسکو با تهران، احتمالاً به کمک روسیه به ایران در توسعه برنامه هسته‌ای این کشور منجر می‌شود.

سیاست شرق _ رئیس جمهور اوکراین، که از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه، به دنبال کمک نظامی اسرائیل است، از تلاویو خواست تا همچون کشورهای غربی، کیف را تسلیح کند.

به نقل از روزنامه عبری هاآرتص، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه همچنین مدعی شد که فروش هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری تهران به مسکو، تا حدی به این دلیل اتفاق افتاده است که اسرائیل تصمیم گرفته در درگیری بی طرف بماند.

وی برای ترغیب رژیم صهیونیستی به کمک تسلیحاتی به منظور مقابله با حملات پهبادی روسیه، گفت که اسرائیل می‌توانست از اتحاد رو به رشد دو کشور [ایران و روسیه] جلوگیری کند.

رئیس جمهور اوکراین در این پیام ویدئویی از پیش ضبط شده در کنفرانس دموکراسی، ضمن تکرار ادعاهای پیشین خود، گفت که فروش پهپادهای انتحاری ایران و حضور مربیان نظامی برای نیروهای روسی، بدون تصمیم اسرائیل برای بی طرفی در درگیری ممکن نبود.

زلنسکی گفت: در هشت ماه جنگ تمام عیار، روسیه تقریباً ۴۵۰۰ موشک علیه ما استفاده کرده است و موجودی موشک های آنها در حال کاهش است. به همین دلیل است که روسیه برای ادامه ترور خود به دنبال سلاح های مقرون به صرفه در کشورهای دیگر است، آنها را در ایران پیدا کرد.

 زلنسکی همچنین مدعی شد: سازمان اطلاعات اوکراین تخمین می زند که روسیه حدود ۲۰۰۰ پهپاد شاهد را از تهران سفارش داده است.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت که همکاری نظامی مسکو با تهران، احتمالاً به کمک روسیه به ایران، در توسعه برنامه هسته‌ای این کشور منجر می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر در مواجهه با تهدید موشکی و پهپادی فوراً آسمان خود را ایمن می‌کردیم، روسیه اکنون حتی انگیزه‌ای نداشت که به ایران برود و در ازای کمک در ترور، چیزی به ایران ارائه دهد. 

تشکیلات امنیتی اسرائیل بارها با تسلیح اوکراین مخالفت کرده و استدلال می‌کند که خشم مسکو، می‌تواند آزادی عمل نیروهای دفاعی اسرائیل در سوریه را به خطر بیندازد، جایی که نیروهای روسی واکنش چندانی به حملات هوایی علیه اهداف ایرانی نمی دهند. این در حالی است که مقامات روسیه نیز، اسرائیل را از هرگونه کمک تسلیحاتی به اوکراین، برهذر داشتند و تهدید کردند که این اقدام تلاویو می تواند منجر به فروپاشی روابط با مسکو شود.

به گزارش سیاست شرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوریاسلامی ایران، ضمن در هرگونه کمک تسلیحاتی به روسیه، روز دوشنبه با اذعان به این که ایران از گذشته تسلیحاتی روسی دریافت می‌کرده و در مقابل «امکاناتی» را نیز در اختیار روسیه می‌گذاشته، گفت: «در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.»

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: «پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، هرگونه ادعای مربوط به ارسال پهباد به روسیه، به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس و رد نمود.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »