... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 1:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

کنگره جمهوری خواه، چه معنایی برای آمریکا،روسیه، چین و ایران خواهد داشت؟

این احتمال وجود دارد که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان تلاش کند تلاش‌های بایدن برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) را خنثی کند.

سیاست شرق _ رأی دهندگان ایالات متحده، ۱۷ آبان/ ۸ نوامبر، رأی خود را در انتخابات میان دوره ای به صندوق انداختند تا تعیین کنند کدام حزب، مجلس نمایندگان و سنا را برای دو سال آینده کنترل خواهد کرد.

 به نقل از اسپوتنیک، این سوال وجود دارد که اگر حزب جمهوریخواه در هر دو مجلس پیروز شود، سیاست ایالات متحده چگونه تغییر خواهد کرد؟ نظرسنجی‌ها و ناظران دو حزبی نشان می‌دهند که جمهوری‌خواهان شانس بیشتری برای تغییر هر دو مجلس را دارند. برخی از آنها حتی تا آنجا پیش می روند که پیش بینی می کنند که جمهوری خواهان، اکثریت ۵۳ به ۴۷ را در مجلس سنا به دست آورند.

بیایید تصور کنیم که شمارش به پایان رسیده است – به گفته کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، این روند “چند روزی” طول می کشد – و معلوم می شود که جمهوری خواهان همه چیز را در کنگره ایالات متحده به دست آورده اند.

ناظران هشدار می‌دهند که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان و کاخ سفید تحت کنترل دموکرات‌ها قادر به حل هیچ یک از مسائل مبرمی که ایالات متحده را درگیر خود کرده است، نخواهد بود.

در واقع، دو حزب بزرگ، جامعه آمریکا را در طول سال‌ها به شدت دو قطبی کرده اند و دیدگاه‌های متضادی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از سقط جنین گرفته تا پایان دادن به قوانین انتخابات، حفظ کرده‌اند. در حالی که جمهوری‌خواهان نمی‌توانند بسیاری از سیاست‌های شاخص خود را که می‌تواند به راحتی توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات وتو شود، دنبال کنند، با این وجود می‌توانند دکمه توقف ابتکارات خارجی و داخلی دموکرات‌ها را بزنند.


سیاست خارجی: اوکراین، چین و ایران

یکی از فوری ترین اهداف سیاست خارجی دموکرات ها این است که کمک های بیشتری را به اوکراین بفرستند تا به جنگ فرسایشی علیه روسیه ادامه دهند. در ۱۸ اکتبر، کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، اعلام کرد که جمهوری خواهان با توجه به بار تورمی و رکود، اگر اکثریت مجلس را به دست آورند، برای»«کی یف» “چک سفید” نخواهند نوشت. 

مطبوعات جریان اصلی ایالات متحده حدس زدند که نامزدهای جمهوری خواه بلیک مسترز، جی دی ونس و دان بولدوک به مجلس سنا بپیوندند، علاوه بر این، برخی ناظران پیش بینی می‌کنند که اگر حزب جمهوری‌خواه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را زیر سوال برد، ترقی‌خواهان کنگره می‌توانند موضع «ضد جنگ» سخت‌تری اتخاذ کنند. پیش از این، ۳۰ تن از دموکرات‌های ترقی‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با ارسال نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند تا صلح میان اوکراین و روسیه را میانجیگری کند. با این حال، خیلی زود آنها از ابتکار عمل خود عقب نشینی کردند و ظاهراً تسلیم فشار همتایان دموکرات خود شدند. با این حال، مطبوعات ایالات متحده اذعان کردند که علیرغم پس گرفتن نامه، پرامیلا جایپال، رئیس انجمن پیشرو کنگره، اصل سند یا درخواست برای مشارکت در دیپلماسی را رد نکرد.

با این حال، وقتی صحبت از چین و ایران به میان می‌آید، به احتمال زیاد کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان فشار بیشتری بر بایدن برای اتخاذ سیاست های تهاجمی تر بر پکن و تهران وارد کند، علی‌رغم سابقه دموکرات‌ها در کنار آمدن با چین و دستیابی به یک توافق هسته‌ای تاریخی با ایران.

در ماه مه ۲۰۲۰، کوین مک کارتی، رهبر مجلس نمایندگان، گروه ویژه چین را تشکیل داد تا «به تقویت تلاش‌های کنگره برای مقابله با تهدیدات کنونی و در حال ظهور از سوی چین کمک کند». مک کارتی در آن زمان شکایت کرد که این ابتکار عمل دو حزبی است، اما همتایان دموکرات به آن نپیوسته بودند. این احتمال وجود دارد که ایالات متحده با قطع دسترسی به دانش نیمه هادی، هوش مصنوعی و ابررایانه ها، مانع توسعه فناوری های جدید چین شود.

 با این حال، به نظر می رسد که چین در حال حاضر پیشرفت بزرگی در این زمینه ها داشته است. به همین ترتیب، تقویت نظامی ایالات متحده در آسیا و اقیانوسیه، آزادی عملیات ناوبری و تحریکات مربوط به وضعیت تایوان ادامه خواهد داشت.

همچنین این احتمال وجود دارد که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان تلاش کند تلاش‌های بایدن برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) را خنثی کند. روند احیای توافق اخیراً توسط دولت بایدن متوقف شد و احتمالاً این توافق تا ژانویه ۲۰۲۳ محقق نخواهد شد. اکثریت جمهوری خواه کنگره احتمالاً در صورت درخواست موافق با توافق هسته ای با ایران را تأیید نمی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »