... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 0:30 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس جمهور اوکراین، از خرسون دیدن کرد

منطقه خرسون همچنین یکی از چهار قلمرو اوکراینی است که روسیه با نقض قوانین بین‌المللی تلاش کرد آن‌ها را ضمیمه کند.

سیاست شرق _ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه برای حمایت از ساکنان شهر تازه بازپس‌گرفته شده، وارد خرسون شد و از آن بازدید کرد.

به نقل از سی ان ان، زلنسکی در سخنرانی شبانه خود یکشنبه مدعی شد که مقامات، شواهد بیش از ۴۰۰ جنایت جنگی را کشف کرده اند. زلنسکی همچنین ادعا کرد که نیروهای روسی در پی تخلیه عجولانه خود ردپایی از ویرانی و اجساد مرده بر جای گذاشتند، مشابه آنچه مقامات اوکراینی در ماه آوریل در بوچا ، حومه کیف، و بورودیانکا ، شهری در شرق پایتخت اوکراین یافتند.

زلنسکی گفت: «وضعیت در منطقه خرسون هنوز بسیار خطرناک است.

او به خبرنگاران گفت که سفر به خرسون مهم است و خاطرنشان کرد که نظامیان اوکراینی و خبرنگاران حاضر، خطرات مشابهی را متحمل می شوند.

وی افزود: “من فکر می کنم لازم است اینجا باشم و در مورد ساکنان خرسون صحبت کنیم و از مردم حمایت کنیم. برای اینکه آنها احساس کنند که ما نه تنها در مورد آن صحبت می کنیم، بلکه واقعاً در حال بازگشت هستیم، واقعاً پرچم خود را بالا می بریم.»

ارتش روسیه روز چهارشنبه به نیروهای خود دستور تخلیه از خرسون داد. روز جمعه، مسکو اعلام کرد که از کرانه غربی رودخانه مهم استراتژیک دنیپر عقب نشینی کرده و بخش های زیادی از زمین ها را که از روزهای اولیه جنگ اشغال کرده بود، واگذار کرده است و عملاً شهر خرسون و مناطق اطراف آن را به اوکراینی ها تحویل داده است.

نیروهای اوکراینی روز شنبه وارد شهر شدند. زلنسکی گفت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر هنوز در خرسون زندگی می کنند.

این عقب نشینی نشان دهنده یک ضربه بزرگ برای تلاش های جنگی پوتین در اوکراین است. خرسون تنها پایتخت منطقه ای اوکراین بود که نیروهای روسی از زمان تهاجم فوریه به تصرف خود درآورده بودند، اگرچه این یکی از معدود مناطقی بود که ساکنان آن جرات اعتراض علیه کرملین را داشتند.

منطقه خرسون همچنین یکی از چهار قلمرو اوکراینی است که روسیه با نقض قوانین بین‌المللی تلاش کرد آن‌ها را ضمیمه کند. کمتر از پنج هفته پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قول داد مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند «برای همیشه» شهروند روسیه خواهند بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره دیدار زلنسکی گفت: «بدون شک این سرزمین روسیه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »