... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 7:13 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نظر سازمان هواشناسی درباره بارورسازی ابرها

ضیائیان: اقدام به بارورسازی ابرها پایه علمی دارد و در بسیاری از کشورها نیز بارورسازی ابرها با پهپاد انجام شده است. باتوجه به اینکه کشور ما نیز از نظر صنعت پهپاد یک کشور پیشرو است، به‌طور قطع می‌توان این کار را انجام داد. 

سیاست شرق _ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارورسازی ابرها یک اقدام علمی است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود، اظهار کرد: ابرها گنجایشی برای بارش دارند. ارزیابی میزان اثربخشی بارورسازی ابرها بر افزایش یا کاهش بارش مقداری پیچیده است.

چندی پیش ویدیویی مبنی بر بارورسازی ابرها با پهپاد منتشر شد. این موضوع نخستین بار نیست که رسانه‌ای شده است اما همواره این پرسش مطرح بوده که آیا این کار بر افزایش بارش موثر است یا خیر؟ به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی به‌طور کلی بارورسازی ابرها موضوعی تحقیقی است که در برخی کشورها در حال انجام است که منعی برای انجام آن دیده نمی‌شود ولی این کار می‌بایست بر اساس اصول و شناخت علمی از سامانه‌های جوی و ابری و برهمکنش‌های درون ابر و مبتنی بر نتایج و سنجش‌های فنی و علمی توسعه داده شود و نمی‌توان در تمام سامانه های ابری و در همه مناطق از بارورسازی نتایج مثبت انتظار داشت. 

صادق ضیائیان، در واکنش به ویدیوهای منتشر شده مبنی بر بارورسازی ابرها با پهپاد اظهار کرد: اقدام به بارورسازی ابرها پایه علمی دارد و در بسیاری از کشورها نیز بارورسازی ابرها با پهپاد انجام شده است. باتوجه به اینکه کشور ما نیز از نظر صنعت پهپاد یک کشور پیشرو است، به‌طور قطع می‌توان این کار را انجام داد. 

وی با تاکید بر اینکه انجام این اقدام نیازی به تایید و هماهنگی سازمان هواشناسی ندارد و وظیفه آن بر عهده وزارت نیرو است، درباره میزان  تاثیرگذاری این اقدام در میزان بارندگی‌ها گفت: یکی از مشکلات صنعت بارورسازی ابرها عدم قطعیت تاثیرگذاری  آن بر میزان بارندگی‌ها است. سابقه علمی صنعت بارورسازی ابرها مربوط به ۵۰ سال گذشته است ولی در این مدت زمان در دنیا این امر نتوانسته به عنوان صنعتی که موجب استحصال آب‌های فراوان می‌شود، شناخته شود.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات این صنعت موضوع ارزیابی است که اعداد مختلفی که در این کار وجود دارد.  ابرها گنجایشی برای بارش دارند. ارزیابی اینکه چقدر در میزان افزایش بارش و یا کاهش بارندگی‌ها تاثیرگذار بوده مقداری پیچیده است اما به طور کلی طبق آخرین گزارشی که سازمان جهانی هواشناسی از بارورسازی ابرها ارایه داده یکی از مشکلات اصلی آن عدم قطعیت تاثیرگذاری بر  بارندگی و برآورد میزان افزایش بارش است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »