... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - 12:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بیانیه مشترک بایدن و مکرون درباره ایران و جنگ اوکراین/ انتقاد فرانسه نسبت به پرداخت یارانه به محصولات آمریکایی

دو کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپاد‌های ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.

سیاست شرق _ روسای جمهور آمریکا و فرانسه بعد از دیدار با یکدیگر در واشینگتن، بیانیه مشترکی صادر و در بخشی از آن درباره تحولات ایران نیز اظهارنظر کردند.

به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با یکدیگر در کاخ سفید در روز پنجشنبه، در بیانیه مشترکی، نسبت به اعتراضات و ناآرامی های داخلی در ایران نیز، واکنش نشان دادند.

جو بایدن و امانوئل مکرون، در بیانیه مشترکی اظهار داشتند که واشنگتن و پاریس مصمم هستند که اطمینان حاصل کنند که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند یا به آن دست یابد.

در این بیانیه مشترک گفته شده «آمریکا و فرانسه مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به ویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، از جمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد.»

بایدن و مکرون همچنین گفته‌اند «ارسال این تجهیزات می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در خلیج فارس و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدامات می‌تواند قوانین بین المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند.»

آن‌ها تاکید کرده‌اند که «فرانسه و آمریکا با شرکای خود برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران همکاری خواهند کرد. دو کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپاد‌های ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.»

در بیانیه دو رئیس جمهور همچنین ادعا شده است: ما به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی های اساسی خود اعتراض می کنند، احترام می گذاریم.

بیانیه روسای جمهور فرانسه و آمریکا علیه فعالیت های هسته ای ایران در حالی است که، پس از توافق جامع اقدام مشترک(برجام)، این دولت آمریکا بود که بطور یکجانبه در ۲۰۱۸، از آن خارج و تحریم های گسترده ای را علیه ایران وضع نموده است.

مکرون روز سه‌شنبه برای دومین سفر دولتی خود به ایالات متحده از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ وارد واشنگتن شد و پیش از آن مقامات فرانسوی گفتند که او با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بر سر یارانه‌های موجود در قانون کاهش تورم (IRA) مقابله خواهد کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه نیز برای قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب سیاسی سخنرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در دیدار رئیس جمهور فرانسه از واشینگتن، «جو بایدن» همچنین در خصوص بحران اوکراین گفت: آمریکا و فرانسه به مقابله با جنگ وحشیانه روسیه علیه اوکراین ادامه می دهند.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این دیدار گفت: به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین، جنگ به سرزمین های اروپایی باز می گردد. ما باید به یک تعادل جهانی جدید برسیم. ما باید با کشورهای جنوب مشارکت عادلانه تری ایجاد کنیم.

«امانوئل مکرون» اضافه کرد: ما باید روابط تاریخی واشنگتن و پاریس را در میانه مواجهه با تجاوزات روسیه و بحران های متعدد حفظ کنیم. پاریس و واشنگتن باید شرکای تسلیحاتی باشند. قصد دارم پس از گفتگو با رئیس جمهور آمریکا، در روزهای آتی با «پوتین» (رئیس جمهور روسیه) گفتگو کنم. دستیابی به حل و فصل پایدار درگیری ها در اوکراین مستلزم تصمیم طرفین و تضمین های جامعه جهانی است.

فرانسه و آلمان، از جمله کشورهای اروپایی هستند که نسبت به آمریکا، در قبال تهاجم روسیه به اوکراین، مواضع نرم تری را داشته اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »