... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 7:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دیپلمات های عربستانی: چشم انداز روشنی از صلح در سودان، وجود ندارد

دیپلمات سعودی: گزینه آتش‌بس دائمی روی میز نیست و مذاکرات تا روز دوشنبه هیچ پیشرفت عمده‌ای نداشته است چرا که هر دو طرف تصور می‌کنند قادر هستند در جنگ دشمن خود را شکست دهند. 

سیاست شرق _ پایتخت سودان در حالی بار دیگر شاهد بمباران و انفجار بود که طرفین درگیر در جده عربستان در حال مذاکره هستند و دیپلمات‌های عربستان سعودی می‌گویند هیچ کدام حاضر نیستند تساهلی در گفتگوها نشان دهند و به پیروزی خود در میدان نبرد اطمینان دارند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از دیپلمات سعودی می‌گوید که گزینه آتش‌بس دائمی روی میز نیست و مذاکرات تا روز دوشنبه هیچ پیشرفت عمده‌ای نداشته است چرا که هر دو طرف تصور می‌کنند قادر هستند در جنگ، دشمن خود را شکست دهند. 

حملات هوایی بار دیگر پایتخت سودان را لرزاند در حالی‌که آخرین مذاکرات آتش‌بس در جده هیچ پیشرفتی نداشته و چشم‌انداز روشنی در انتظار آینده درگیری‌ها در خارطوم در دسترس نیست.

در خارطوم، پایتخت سودان چهار هفته است که ۵ میلیون نفر ساکن این شهر زیر آتش رگبار و گلوله و بمباران با ترس و وحشت روز خود را به شب می‌رسانند. هرچند در مواردی آتش‌بس‌های موقتی ایجاد شده اما عمر هیچ کدام از آنها به بیشتر از چند روز نکشیده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تا کنون در این نبردها بیش از ۷۵۰ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۵ هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد نسبت به گسترش بحران انسانی پس از جنگ که تاکنون بیش از ۳۳۵ هزار نفر را آواره و ۱۱۷ هزار پناهنده به بار آورده هشدار داده است. 

مارتین گریفیث، مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه، به جده عربستان سعودی سفر کرده است، جایی که دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر مشغول مذاکره هستند. 

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرده که این کشور برای ایجاد یک «زمان‌بندی مشخص در خصوص دستیابی به توافق برای توقف دائمی خصومت‌ها» به طرفین فشار می‌آورد. بر اساس این بیانیه قرار است مذاکرات در روزهای آینده ادامه یابد تا بتواند دست کم در خصوص توقف موثر و کوتاه مدت درگیری‌ها و همچنین تسهیل ارسال کمک‌ها به سودان اقدامات مفیدی شود. 

از اواسط ماه آوریل سال جاری میلادی، چندین توافق آتش  میان دو طرف درگیر اعلام اما به سرعت نقض شده است. در همین حال تلاش‌های میانجیگرانه نیز افزایش یافته است.

اتحادیه آفریقا که در سال ۲۰۲۱ و پس از وقوع کودتا در سودان عضویت این کشور را تعلیق کرده بود به همراه بلوک منطقه‌ای آفریقای شرقی یا همان IGAD در حال فشار به طرفین درگیر هستند تا بتوانند گفتگوهای میانجیگرانه در این کشور را به پیش ببرند.

همچنین اتحادیه عرب روز یکشنبه بدون اشاره به جزئيات خواستار پایان دادن به خصومت‌ها و حفظ حاکمیت سودان شد. این در حالی است که کشورهای مختلف عرب در منطقه هر کدام از یک طرف درگیری حمایت می‌کنند. در حالی که مصر پشتیبان ارتش سودان است، امارات عربی متحده هم‌پیمان شبه نظامیان پشتیبانی سریع است. 

تمام این مولفه‌ها در کنار یکدیگر باعث شده تا چشم‌انداز روشنی در خصوص زمان پایان درگیری‌ها و نزاع در این کشور در دسترس نباشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »