... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور چین در ریاض؛

سودانی، خواستار روابط نزدیک با چین شد

نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با شی، بر تمایل عراق برای بهره‌مندی از تخصص چین در زمینه‌های مختلف و تمایل به تقویت مشارکت با چین در طرح کمربند و جاده و در حوزه‌های زیرساختی تاکید کرد.

سیاست شرق _ در جریان نشست سران کشورهای عربی و چین در ریاض، محمد شیاع السودانی تمایل عراق را برای پیوستن به طرح کمربند و جاده و گسترش روابط با چین ابراز کرد.

به نقل از المانیتور، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز جمعه در جریان نشست منطقه ای با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خواستار تقویت روابط بین کشورهای عربی و چین شد.

در این رویداد که در ریاض برگزار شد ، سودانی از چین خواست که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کل منطقه ایفا کند، که به گفته او به تخصص و فناوری چین در زمینه‌های مختلف نیاز دارد – به ویژه در مبارزه با فقر و بیماری‌های همه‌گیر، توسعه کشاورزی در آب شور، و تلاش برای مبارزه با بیابان زایی.» 

سودانی گفت که کشورش مشتاقانه منتظر پیوستن به طرح کمربند و جاده چین و سایر پروژه های سرمایه گذاری، انرژی و زیرساخت است.

به گزارش دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با شی، بر تمایل عراق برای بهره‌مندی از تخصص چین در زمینه‌های مختلف و تمایل به تقویت مشارکت با چین در طرح کمربند و جاده و در حوزه‌های زیرساختی تاکید کرد.

 بر اساس این بیانیه، شی از فرصت همکاری دوجانبه بیشتر استقبال کرد و بر حمایت کشورش از امنیت، ثبات و حاکمیت عراق تاکید کرد.

سودانی به مواضع سلف خود، عادل عبدالمهدی، در برقراری رابطه راهبردی با پکن تمایل دارد. نخست وزیر سابق عراق در سال ۲۰۱۹ به چین سفر کرد و تفاهم نامه های مختلفی را امضا کرد، اما به دلیل ناآرامی های عراق در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هیچ یک از آنها اجرایی نشد.

جانشین وی مصطفی کاظمی، اشتیاق کمتری نسبت به روابط با چین نشان داد. در عوض، کاظمی روابط را به قدرت‌های غربی از جمله ایالات متحده و فرانسه نزدیک‌تر کرد.

در چند سال گذشته، شرکت‌های چینی  پس از خروج شرکت‌های غربی، نفوذ بیشتری بر میادین نفتی عراق پیدا کردند .

مشارکت سودانی در نشست ریاض به دنبال تقویت نفوذ چین در عراق و منطقه است. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »