... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 4:45 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مخالفت اروپایی‌ها با پیشنهاد جنجالی مکرون درباره روسیه

مکرون: اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را بازسازی کند و هم‌چنین به این فکر کند که «چگونه به روسیه در روز بازگشت به میز مذاکره تضمین دهد».

سیاست شرق _ پیشنهاد اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، برای ارائه تضمین امنیتی به روسیه، با واکنش منفی کشورهای بالتیک و دیگر کشورهای اروپایی روبرو شد.

به نقل از رویترز، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به طور رسمی نگرانی خود را نسبت به اظهارات امانوئل مکرون ابراز داشتند.

مکرون در مصاحبه‌ای با ایستگاه تلویزیونی فرانسوی TF1 در ۳ دسامبر گفت که اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را بازسازی کند و هم‌چنین به این فکر کند که «چگونه به روسیه در روز بازگشت به میز مذاکره تضمین دهد».

این اظهارات بلافاصله توسط اوکراین و کشورهای بالتیک مورد انتقاد قرار گرفت. در حالی که ریاست جمهوری فرانسه و وزارت امور خارجه به دنبال بی‌اهمیت جلوه دادن این واکنش‌ها هستند، به نظر می‌رسد خشم در برخی محافل دیپلماتیک از بین نرفت.

جمهوری چک، که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به سازماندهی حمایت از نمایندگی رسمی دیپلماتیک، معروف به «دمارچ» کمک کرد. دو دیپلمات به رویترز گفتند که حامیان این حرکت شامل کشورهای بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی، به همراه لهستان و اسلواکی بودند. رویترز نتوانست مشخص کند که در مجموع چند کشور از این اقدام حمایت کردند یا اینکه چک ها از آن حمایت کردند یا خیر.

وزارت خارجه فرانسه، چک و اسلواکی فوراً به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. وزارت خارجه لهستان هم از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این سه دیپلمات اروپایی گفتند، جمهوری چک هفته گذشته پیش‌نویس درخواستی را بین اعضای اتحادیه اروپا در پایتخت هایشان توزیع کرد. دیپلمات ها گفتند که این درخواست استدلال می‌کند که تلاش‌های قبلی روسیه در مورد معماری امنیتی اروپا با هدف اختلاف‌افکنی و تضعیف اروپا بوده است.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، کشورهای اروپایی و اعضای ناتو به دنبال حفظ یک جبهه متحد علیه مسکو بودند و چندین دور تحریم را آغاز کردند و در عین حال کمک های نظامی قابل توجهی به کی‌یف ارائه کردند.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت که اظهارات مکرون هیچ چیز جدیدی وجود ندارد و افزود که این اظهارات با آنچه اوکراین گفته است، یعنی در پایان جنگ مذاکره خواهد شد، مطابقت دارد. به گفته او: «در واقع بین برخی جنبش‌ها یا افراد خاصی که تلاش می‌کنند بخشی از یک جمله را خارج از متن آن جدا کنند و واقعیت کاری که ما انجام می‌دهیم، اختلاف وجود دارد. اما ما سعی می‌کنیم کارمان را بدون مشکل انجام دهیم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »