... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 9:42 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
با قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی؛

ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل، حذف شد/ مواضع کشورهای مختلف

در جلسه رای‌گیری که روز چهارشنبه ۲۳ آذر برگزار شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشته شد.
شست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل

سیاست شرق _ شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد، امروز در جلسه خود، قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی را جهت اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد را به رای گذاشت، که این قطعنامه با ۲۹ رای موافق به تصویب رسید.

به نقل از یورونیوز، این شورا که ۵۵ عضو دارد، در جلسه رای‌گیری که امروز چهارشنبه ۲۳ آذر برگزار شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشته شد.

در همین رابطه، نماینده جمهوری اسلامی ایران، پس از تصویب این قطعنامه، در سخنانی از نقش آمریکا و سیاست خارجی واشنگتن انتقاد کرد. 

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین گفت که تهران قطعنامه به تصویب رسیده را «قاطعانه» رد می‌کند. 

نماینده جمهور ی اسلامی ایران در سازمان، ملل ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت ایرانیان به‌خصوص زنان و دختران است. وی تاکید کرد که عضویت ایران در این کمیسیون با آرای شفاف و حمایت کشورهای آسیا پاسیفیک صورت گرفته است و تلاش آمریکا برای اخراج ایران غیرقانونی است.

وی ایالات متحده را به قلدری و استفاده ابزاری این کشور از حقوق بشر متهم کرد. او از کشورهای حاضر خواست تا به طرح آمریکا رای مخالف دهند.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست “بررسی پیش نویس قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴” با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) افزود: درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است زیرا اعضای اکوسوک کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین کار مربوطه از این اقدام پشتیبانی نمی کند.

نماینده روسیه در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز، در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت: این جلسه برای چه تشکیل شده است؟ پاسخ آن این است که آمریکا و برخی اعضای دیگر که خود ناقض حقوق بشر هستند، در تلاش هستند که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را از کمسیون مقام زن حذف کنند. این خود مغایر با قوانین موجود و پروسه کاری اکوسوک است.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه با اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» رای منفی دادند. در مقابل کشورهای آرژانتین، اتریش، بلژیک، بنین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فتلاند، فرانسه، یونان، گواتمالا، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیبریا، لیبی، مونته‌نگرو، نیوزیلند، پاناما، پرو، پرتغال، کره جنوبی، بریتانیا و آمریکا به این قطعنامه رای مثبت دادند. 

کشورهای بنگلادش، کنگو، ساحل عاج، گابن، هند، اندونزی، مکزیک، موریتانی، تایلند، جزایر سلیمان، تونس و تانزانیا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند. 

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: «ایران به‌صورت شفاف و دموکراتیک به عضویت کمیسیون مقام زن در آمده است.  این سنت خطرناکی است که ایران از کمیسیون اخراج شود.»

وی افزود: «این قطعنامه‌ها سیاسی است.» وی تاکید کرد که «ایالات متحده آمریکا در حال پیگیری سیاستی است که کار جمعی ما را تضعیف می‌کند و روی یکسری کشورهای خاص دست می‌گذارد.»

وی از کشورهای سازمان ملل خواست تا به این قطعنامه تن ندهند و با تلاش‌های سیاسی برای زیر سوال بردن اصل چندجانبه گرایی همراه نشوند. این خلاف اصول منشور سازمان ملل است.»

در همین رابطه، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از اخراج ایران از کمیسیون مقام زن حمایت کرد.

وی افزود: «اصلا نباید سوالی درباره اخراج ایران باشد. این حرکت کوچکی است اما حرکت مهمی است.»

وی با زیاده خواهی بیشتر، تاکید کرد که «حرکت مهم این است که توافق هسته‌ای با این رژیم انجام نشود. توافق هسته‌ای باید ملغی شود.»

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در جلسه کمیسیون مقام زن گفت: «مرگ مهسا امینی نشان دهنده وضعیت نامناسب حقوق بشر در ایران است. »

وی افزود: «بریتانیا رای مثبت به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خواهد داد.»

وی گفت که «اقدامات ایران با اهداف کمیسیون مقام زن مغایر بوده است.»

نماینده ونزوئلا در این جلسه گفت: «می‌خواهیم در حمایت از منشور سازمان ملل صحبت کنیم. اصل چندجانبه گرایی یکی از بنیادهای سازمان ملل است. »

وی افزود: «اگر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون فائق شود نه تنها سیستم بین‌المللی را ضعیف می‌کند بلکه اجازه می‌دهد سازمان ملل پسرفت کند.»

وی تاکید کرد که «به نظر ما کشوری که عضو مشروع نهادهای بین‌المللی است نمی‌تواند از این کمیسیون اخراج شود. چراکه همه کشورهای سازمان ملل بر عضویت آن کشور توافق کرده‌اند. » وی افزود: «اگر قرار باشد کشوری اخراج شود باید گام‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد. »

نماینده ونزوئلا تاکید کرد که «ما از تمام اعضای کمیسیون مقام زن می‌خواهیم از یک بدعت خطرناک جلوگیری کنند.»

وی گفت: «سنت خطرناکی را پایه‌گذاری می‌کند تا خودکامگی قدرت بگیرد. این کشورها می‌خواهند اراده سیاسی خود را تحمیل کنند.» . وی قطعنامه پیشنهادی آمریکا را غیردموکراتیک، خصمانه توصیف کرد و گفت که «یک دیکتاتوری را اعمال می‌کند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »