... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - 4:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه
کپی شد!
0
وب سایت آمریکایی:

معماران جنگ عراق، الان کجا هستند؟

این لیست شامل هیچ یک از عراقی هایی نیست که در آن جنگ جان باختند، یکی از دلایل آن این است که رسانه های آمریکایی به جان خارجی ها اهمیت نمی دهند و این نیز به دلیل آمریکایی ها از تعداد کشته شدگان عراقی اطلاعی ندارند.
یک سرباز آمریکایی در دسامبر ۲۰۰۴ به محله ای در بغداد حمله کرد و اعضای مقاومت عراق را جستجو کرد (رویترز – آرشیو)

سیاست شرق _ وب سایت آمریکایی « اینترسپت »، مقاله ای تحت عنوان «معماران جنگ عراق، الان کجا هستند؟» منتشر کرد که در آن جان شوارتز، نویسنده، در مقاله خود فهرستی متشکل از ۱۱ مقام ارشد آمریکایی را ذکر کرده است ،که بار آتش زدن فیوز جنگ در عراق را در ۲۰۰۳، به دوش کشیدند.

شوارتز گفت: مردان و زنانی که پشت حمله آمریکا و متحدانش به عراق در ۲۰ سال پیش بودند، در طول دو دهه گذشته هیچ بهایی برای آنچه در آن زمان انجام دادند، پرداخت نکردند، برعکس – نویسنده اضافه می کند – آنها از تبلیغات و پول لذت می بردند.

وی با بیان اینکه این لیست شامل هیچ یک از عراقی هایی نیست که در آن جنگ جان باختند، یکی از دلایل آن این است که رسانه های آمریکایی به جان خارجی ها اهمیت نمی دهند و این نیز به دلیل آمریکایی ها از تعداد کشته شدگان عراقی اطلاعی ندارند.


مردان و زنانی که این جنگ فاجعه بار و جنایتکارانه را به راه انداختند، طی دو دهه گذشته هیچ بهایی پرداخت نکرده اند. برعکس، آنها با تبلیغات و پول نقد پر شده اند. دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد.

شوارتز ادامه می دهد: مردان و زنانی که این جنگ فاجعه بار و جنایتکارانه را به راه انداختند، طی دو دهه گذشته هیچ بهایی پرداخت نکرده اند. برعکس، آنها با تبلیغات و پول نقد پر شده اند. دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد.

یکی اینکه کارشان این بود که برای آمریکا (سیاستمداران) تصمیم درست بگیرند و حقیقت را بگویند (روزنامه نگاران). این بدان معناست که از آن زمان، این سیستم بارها و بارها دچار اختلال شده است و به طور تصادفی افرادی را تبلیغ می کند که آشکارا ناتوان هستند.

راه دیگری برای نگاه کردن به آن این است که کار آنها شروع جنگی بود که امپراتوری ایالات متحده را گسترش دهد و برای تأسیسات دفاعی و صنعت نفت ایالات متحده بسیار سودآور باشد، بدون توجه به آنچه برای آمریکا بهتر است یا حقیقت را بیان کند. این بدان معناست که آنها بسیار شایسته بودند و سیستم صدها اشتباه وحشتناک مرتکب نشده است، بلکه با تبلیغ آنها، دقیقاً کار درست را انجام داده است!

می توانید این را بخوانید و سپس خودتان تصمیم بگیرید که کدام دیدگاه منطقی تر است.

رئیس جمهور سابق ایالات متحده جورج دبلیو بوش در حال صحبت با نیروهای آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۸ (رویترز)

شوارتز خاطرنشان کرد که تخمین های مختلف از کشته شدن عراقی ها از ۱۵۱,۰۰۰ تا بیش از یک میلیون متغیر است، در حالی که ایالات متحده در نهایت حداقل ۳ تریلیون دلار برای جنگ هزینه کرد. و سازمان اطلاعات مرکزی “سیا” (سیا) یک میلیارد دلار اختصاص داد تا مطمئن شود که عراق سلاح های کشتار جمعی ندارد. این در حالی است که هیچ مبلغی برای اطلاع از تلفات عراقی ها اختصاص داده نشده است.

این سایت به بررسی اسامی برخی از مهمترین مقاماتی که در حمله آمریکا به عراق دست داشتند، پرداخته است که الان کجا هستند؟

۱- جرج دبلیو بوش

نویسنده، جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی روسیه را «بزرگ‌ترین جنایتکاران جنگی» در قرن بیست و یکم توصیف می‌کند و می‌افزاید: «اگر ما در دنیای بهتری زندگی می‌کردیم که در آن صلح و رفاه حاکم بود، اکنون این دو در یک سلول مشترک در لاهه، حضور داشتند.

اما بوش در حال حاضر مشغول ارائه سخنرانی ها و سخنرانی های کلیدی در انجمن ها و رویدادهای مختلف است و برای ایده هایی که ارائه می کند نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ دلار در ساعت درآمد دارد.

بوش بیشتر وقت خود را به نقاشی، لذت بردن از دوستی با خانواده های بیل کلینتون و باراک اوباما، روسای جمهور سابق آمریکا و ارسال شیرینی برای میشل اوباما در مناسبت های رسمی اختصاص می دهد.

 او اخیراً «تصمیم یک نفر برای آغاز یک تهاجم کاملاً غیرقابل توجیه و وحشیانه به عراق» را محکوم کرد. سپس گفت: منظورم از اوکراین است!

زمان او نیز به نقاشی و رفاقت با کلینتون ها و اوباما اختصاص دارد. به ویژه، او دوست دارد در رویدادهای رسمی برای میشل اوباما شیرینی ببرد .

کاندولیزا رایس، دیک چنی و دونالد رامسفلد (از راست به چپ) از برجسته‌ترین نام‌های دولت بوش هستند که حمله به عراق را انجام دادند (رویترز)

۲- دیک چنی

چنی – که معاون بوش بود – یکی از فاحش ترین دروغ ها را در مورد عراق در آماده سازی برای جنگ علیه این کشور عربی گفت.

او در یک سخنرانی در اوت ۲۰۰۲ ادعا کرد که حسین کامل، داماد رئیس جمهور عراق ،صدام حسین، پس از جدایی از رژیم بغداد، فاش کرد که عراق در تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای است. اما در واقع کامل به سی ان ان گفته بود که عراق هیچ نوع سلاح غیر متعارفی ندارد.

چنی از زمان ترک ریاست جمهوری وقت خود را به شکار می گذراند و در حمایت از دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ و عدم محاکمه او برای شکنجه نقش داشته است.

او همچنین برای مدتی با یک قلب مکانیکی خارجی زندگی کرد تا به طور مداوم خون را در رگ‌هایش پمپاژ کند.

دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا بوش، میانجیگری با سربازان آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۵ (رویترز)

۳- دونالد رامسفلد

در بعد از ظهر ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، در حالی که پنتاگون هنوز درگیر حملات به مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون بود، وزیر رامسفلد در این فکر بود که آیا ایالات متحده اکنون می تواند به عراق حمله کند.

رامسفلد در سال ۲۰۲۱ درگذشت، اما قبل از آن بخشی از تعطیلات خود را در خانه تابستانی خود در خلیج چساپیک، مریلند می گذراند.

خانه رامسفلد در مریلند لقب «کوه بدبختی» داشت. به گزارش نیویورک تایمز، این خانه متعلق به مردی به نام ادوارد کافی بود که مدت هاست در شکنجه «بردگان» برای شکستن شورش آنها علیه کشاورزان سفیدپوست شناخته شده بود.

۴- کالین پاول

شاید یکی از نکات قابل توجه در مورد ارائه کالین پاول وزیر امور خارجه در سال ۲۰۰۳ در مقر سازمان ملل این باشد که “او به خوبی می دانست که دروغ می گوید.”

پاول در سال ۲۰۲۱ درگذشت، اما قبل از آن پس از بازنشستگی از سیاست در ثروت غرق شد. مردم مدام از او درباره حضور در سازمان ملل می‌پرسیدند، و او به آنها گفت که توسط افرادی که هرگز نامشان را ذکر نکرده است به طرز وحشتناکی گمراه شده است.

وزیر دفاع وقت ایالات متحده، رامسفلد، در سال ۲۰۰۳ به درخواست یک سرباز آمریکایی، بنری را با نام بغداد امضا کرد (رویترز)

۵- جان بولتون

جان بولتون، معاون وزیر امور خارجه وقت، با اخراج خوزه بوستانی، رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی، نقشی کلیدی در ادامه دروغ‌های دولت بوش درباره سلاح‌های کشتار جمعی ایفا کرد.

بوستانی زمانی که تصمیم به بازرسی برای تعیین اینکه آیا عراق واقعاً سلاح شیمیایی دارد یا خیر، مرتکب “جنایت بزرگ” شده بود. بولتون نگران بود که سازمان متوجه شود عراق چنین تسلیحاتی ندارد.

بولتون برای این کار با منصوب شدن به عنوان مشاور امنیت ملی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پاداش دریافت کرد.

جان بولتون معاون وزیر خارجه سابق آمریکا (رویترز)

۶- کاندولیزا رایس

رایس مشاور امنیت ملی در ژانویه ۲۰۰۳ توضیح داد که چرا ایالات متحده در صورت وجود هرگونه ابهام مجبور به حمله به عراق شد و گفت: “ما نمی خواهیم شواهد محکم فقط یک ابر باشد” که به زودی روشن خواهد شد.

متعاقباً، مؤسسه معتبر هوور در دانشگاه استنفورد تصمیم گرفت او را به عنوان مدیر مرکز جهانی تجارت و اقتصاد خود منصوب کند، زیرا او “تعهد به ماموریت اصلی موسسه در حفاظت از صلح، رفاه و آزادی” است.

نیروهای آمریکایی مجسمه صدام حسین را در میدان بغداد در نهم آوریل ۲۰۰۳ پایین کشیدند (رویترز)

– دیوید فروم

فروم به عنوان سخنرانی نویس در کاخ سفید بوش کار می کرد. او بیشتر به خاطر ابداع عبارت «محور شرارت» متشکل از عراق، ایران و کره شمالی، که در سخنرانی سال ۲۰۰۲ خود در مورد وضعیت اتحادیه درج کرد، شناخته شده است.

فروم پس از ترک پست خود در کاخ سفید، کتاب «پایان شر: چگونه در جنگ علیه تروریسم پیروز شویم» را نوشت.

فروم در پایان کتاب نتیجه می گیرد: «شواهد قاطعانه ای وجود دارد که صدام برنامه های گسترده ای برای تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی داشته است».

فروم برای این کار با منصوب شدن به مجله آتلانتیک به عنوان نویسنده در هیئت تحریریه آن پاداش دریافت کرد.

۸- جفری گلدبرگ

گلدبرگ یکی از تأثیرگذارترین حامیان حمله به عراق در خارج از دولت ایالات متحده بود، در حالی که به عنوان نویسنده برای نیویورکر کار می کرد.

نوشته‌های او در جریان مذاکرات در مورد مجوز دولت برای استفاده از نیروی نظامی در پاییز ۲۰۰۲ در پرونده کنگره ثبت شد.

گلدبرگ در حال حاضر سردبیر مجله آتلانتیک است.

جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده، در جریان اعلام پایان عملیات بزرگ در عراق در می ۲۰۰۳ (رویترز)

۹- جو بایدن

بایدن یک سناتور دموکرات از دلاور در آستانه جنگ و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بود.

در آن زمان، بایدن جلسات استماع داشت و خواستار تهاجم شد زیرا یکی از مهمترین صداهای دموکرات حامی او بود.

بایدن به دلیل موقعیتش به عنوان رئیس جمهور، همچنان نقش برجسته ای در سیاست آمریکا ایفا می کند.

۱۰- دیوید بروکس

بروکس روزنامه‌نگار یکی از مهم‌ترین حامیان جنگ علیه عراق بود، زیرا بلافاصله پس از شروع جنگ مقاله‌ای با عنوان «فروپاشی کاخ‌های رویایی» در مجله Weekly Standard ارائه کرد.

او مخالفان جنگ را متهم کرد که «نتوانستند به انفصال عاطفی کافی برای دیدن جهان آنطور که واقعاً هست» دست یابند.

۱۱- جودیت میلر

یک روزنامه‌نگار آمریکایی که از مدافعان برجسته جنگ علیه عراق بود و در چندین مقاله درباره تهدید سلاح‌های کشتار جمعی صحبت کرد و ادعا کرد که عراق آنها را در اختیار دارد.

شوارتز توضیح داد که یکی از خنده دارترین مقالات او مقاله ای است که تحت عنوان “سلاح های غیرقانونی رزرو شده تا آستانه جنگ” منتشر شده است.

 علاوه هزاران بازیگر

شوارتز در پایان می نویسد: این مقاله باید در اینجا متوقف شود زیرا در غیر این صورت به یک کتاب ۸۰۰ صفحه ای غیرقابل باور تبدیل می شود.

واقعیت این است که بیشتر اعضای سیاست خارجی دی سی برای پیشبرد جنگ عراق ثبت نام کردند، و در بیشتر موارد، همه آنها هنوز آنجا هستند، چندین پله بزرگ از نردبان شغلی بالا رفتند. 

منبع : Intercept 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »