... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 7:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران

حضور هیات کارشناسی آژانس در تهران، می تواند امیدواری های جدیدی، جهت بازگشت طرف های مذاکره کننده به میز مذاکره را، موجب شود.

سیاست شرق _ هیات کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۷ آذر وارد تهران شد تا در این سفر، « مسائل باقی‌مانده پادمانی»، از سوی هر دو طرف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران، ضمن تایید انجام این سفر گفت: تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲(یکشنبه ۲۷ آذر ) به دعوت ایران و با هدف رسیدگی به مشکلات پادمانی باقی‌مانده که پیش‌تر توسط گروسی، مدیرکل آژانس اتمی گزارش شده بودند، به تهران سفر کرده است. سفری که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از آن استقبال کرد.

وی همچنین گفت که هیات پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات جدیدی با این سازمان و همچنین نمایندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواهد داشت.

آقای کمالوندی که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، افزود این امید واقع‌گرایانه وجود دارد که اختلافات باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران حل و فصل شود.

یک روز قبل از ورود کارشناسان آژانس به تهران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز، اعلام کرد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت در کشور رسیده است.

پس از آن که ایالات متحده در ۲۰۱۸،به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج و تحریم های گسترده ای را علیه ایران اعمال کرد،ایران نیز۰پس از یک سال صبر و به دلیل عدم واکنش مناسب سایر اعضای توافق ۱+۵ به تحریم های ایالات متحده، گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود کاست، تا هم اکنون که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به ۶۰ درصد است.

با این حال، حضور هیات کارشناسی آژانس در تهران، می تواند امیدواری های جدیدی، جهت بازگشت طرف های مذاکره کننده به میز مذاکره را، موجب شود. مسئله ای بدون شک، با مخالفت های جدی اسرائیل و لابی صهیونیستی در ایالات متحده، مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »