... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ دی ۱۴۰۱ - 9:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هیئت ۶ ژانویه گزارش نهایی را منتشر کرد: ترامپ به “توطئه” متهم شد

در خلاصه اجرایی این گزارش آمده است: "علت اصلی 6 ژانویه یک مرد بود، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، که بسیاری دیگر از او پیروی کردند." هیچ یک از رویدادهای 6 ژانویه بدون او اتفاق نمی افتاد.»

سیاست شرق _ علت اصلی [ناآرامی های] ۶ ژانویه یک مرد بود، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، که بسیاری دیگر از او پیروی کردند؛ این گزارش نهایی کمیته ۶ ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا است.

در این گزارش، دونالد ترامپ به دست داشتن در “توطئه چند بخشی” برای لغو نتایج قانونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ متهم شده است. بر اساس این گزارش، ترامپ نتوانسته مانع از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره شود.

این نتیجه تحقیقات ۱۸ ماهه درباره رئیس جمهور سابق و اعتراضات خشونت آمیز دو سال پیش است که دست‌کم، پنج نفر پس از آن کشته شدند.

گروهی که توسط ادعاهای ترامپ مبنی بر یک انتخابات دزدیده شده به راه افتادند و رئیس‌جمهور شکست خورده آن را به سوی کنگره هدایت کرد، تا از انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب جلوگیری کردند.

در خلاصه اجرایی این گزارش آمده است: “علت اصلی ۶ ژانویه یک مرد بود، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، که بسیاری دیگر از او پیروی کردند.” هیچ یک از رویدادهای ۶ ژانویه بدون او اتفاق نمی افتاد.»

در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت، نسبت به نتایج انتخابات اعتراض نمود و هواداران خود را به بازپس گیری نتایج انتخابات تحریک نمود. سخنانی که موجب هجوم هواداران ترامپ به کنگره و آسیب رساندن به آنجا شد.

دونالد ترامپ ، ششم ژانویه را روز تسویه حساب معرفی کرده بود. او از طرفدارانش خواسته بود که در این روز به واشنگتن بروند و برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات ماه نوامبر و باقی ماندن قدرت در دست خودش به اعضای کنگره – و معاونش مایک پنس – فشار بیاورند.

شخص رئیس‌جمهور و سخنرانان مجلس‌گرم‌کنش از صبح چهارشنبه مشغول به پا کردن توفان بودند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس‌جمهور، گفت که اختلاف بر سر انتخابات باید از طریق ” نبرد” حل و فصل شود.

دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ رئیس‌جمهور، پیامی برای اعضای حزبش داشت که حاضر به “مبارزه” برای رئیس‌جمهورشان نبودند.

او گفت “این دیگر حزب جمهوری‌خواه آن‌ها نیست. این حزب جمهوری‌خواه ترامپ است.”

سپس شخص رئیس‌جمهور از تجمع‌کنندگانی که با اشاره خودش شعارهای “مانع دزدی شوید” و “مزخرف” سر می‌دادند خواست که از کاخ سفید تا ساختمان کنگره راه‌پیمایی کنند.

او گفت “ما هرگز دست بر نخواهیم داشت. هرگز شکست را نخواهیم پذیرفت. تحمل کشور ما به پایان رسیده است. دیگر تحمل نخواهیم کرد.”

احساسات بیرون کنگره طغیان کرد، و طرفداران ترامپ که شاید از سخنرانی‌های قبلی به وجد آمده بودند به ساختمان هجوم آوردند. آن‌ها خیلی سریع از تمهیدات ناکافی امنیتی موجود عبور کردند، و کارمندان، قانون‌گذاران و اصحاب رسانه نیز برای یافتن سرپناه به سرعت از صحن مجلس گریختند. به این ترتیب، کار کنگره ناتمام رها شد.

تصاویر معترضانی که روی پله‌های کنگره می‌رقصیدند و پرچم‌هایشان را تکان می‌دادند از طریق دوربین‌های تلویزیونی روی آنتن رفت. در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌هایی از معترضان منتشر شد که داشتند تلاش می‌کردند به صحن مجالس راه پیدا کنند و در دفاتر کاری نمایندگان منتخب ژست می‌گرفتند. در تصاویری دیگر برخی از ماموران امنیتی تفنگ به دست در داخل مجلس نمایندگان دیده می‌شدند که پشت درهای بسته سنگر گرفته بودند.

با اتمام بعدازظهر و فرا رسیدن غروب، و تسلط پلیس بر ساختمان کنگره، صداهای بیشتر و بیشتری – از چپ و راست – در محکومیت خشونت‌ها به هوا بلند شد. این که دموکرات‌هایی مانند چاک شومر، فردی که به زودی رهبری فراکسیون اکثریت در سنا را در دست خواهد گرفت، شخص رئیس‌جمهور را مسئول این شورش می‌دانند اصلا عجیب نیست.

او گفت “۶ ژانویه به یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد. این هشداری نهایی است به ملت ما درباره پیامدهای رئیس‌جمهوری عوام‌فریب، کسانی که حمایتش می‌کنند، رسانه‌هایی که بی‌وقفه دروغ‌هایش را تکرار می‌کنند و مردمی که وقتی دارد آمریکا را به ورطه نابودی می‌کشاند دنبالش می‌روند.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »