... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ دی ۱۴۰۱ - 10:34 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

وزیر دفاع پیشین آمریکا: ترور فرمانده ارشد ایران، با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات بود

بسیاری از نماینده‌های کنگره آمریکا در آن زمان از دولت ترامپ خواسته بودند شواهد خود مبنی بر اینکه سردار سلیمانی «تهدیدی فوری» علیه سفارتخانه‌های آمریکا به شمار می‌رفته را ارائه کنند. دولت ترامپ از ارائه چنین شواهدی خودداری کرد.

سیاست شرق _ «مارک اسپر»، وزیر دفاع سابق آمریکا که با انتشار کتابی درباره دوران حضورش در دولت «دونالد ترامپ» در صدر اخبار رسانه‌های آمریکا قرار گرفته بود، توجیه‌های دونالد ترامپ، برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس ایران را، در کتاب خود رد کرده بود.

مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا در دولت ترامپ، در کتاب خود موسوم به “سوگند مقدس” افشا کرد که بر خلاف ادعاهای مقامات سابق آمریکا مبنی بر تهدید یک فرمانده ارشد ایران برای آمریکا، ترور وی با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ انجام شد.

اسپر که در زمان ترور سردار سلیمانی در روز سوم ژانویه ۲۰۲۰ وزیر دفاع آمریکا بود در کتابش به نام «سوگند مقدس» نوشته، بعد از اینکه از ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در تدارک انجام حمله‌ای برای هدف قرار دادن سفارت‌های آمریکا بوده را رد کرده بود، از سوی حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور، «غیروفادار» به دولت وقت، خطاب شده است.

مارک اسپر، بعد از آن آنکه سال ۲۰۱۶ از سوی ترامپ به عنوان وزیر دفاع معرفی شد و در نوامبر ۲۰۲۰ از این سمت کنار گذاشته شد. اسپر در کتابش نوشته گزارش‌های اطلاعاتی که او دریافت کرده، نشان نمی‌داده که سردار سلیمانی قصد داشته چهار سفارت آمریکا را هدف قرار دهد.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.

مارک اسپر می‌نویسد: «واقعیت ساده این بود که ترامپ معمولاً بزرگنمایی می‌کرد و اظهاراتی را بیان می‌کرد که قابل تأیید نبودند؛ برخی از ادعاهای دیگر او کاملاً ساختگی بودند.»

او گفته روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰، تنها چند روز بعد از ترور سردار سلیمانی، ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز مدعی شده بود که فرمانده ایرانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به چند مقر دیپلماتیک در خاورمیانه بوده است.

مارک اسپر گفت در حالی که برخی از گزارش‌هایی که او دریافت کرده بود از وجود برخی تهدیدهای مشخص علیه برخی سفارتخانه‌های آمریکا خبر می‌داد، ولی ادعای ترامپ درباره احتمال حمله به ۴ سفارت قابل تأیید نیست.

او می‌نویسد: «در گزارش‌ها و نشست‌ها با سیا به خاطر نمی‌آورم هیچ اشاره‌ای از [احتمال حمله] به چهار مکان دریافت کرده باشم. به همین خاطر وقتی که من برای اولین بار، روز ۱۲ ژانویه با سی‌ان‌ان مصاحبه کردم دو موضوع را خاطر نشان کردم: اول اینکه، من هیچ شواهد مشخصی درباره احتمال حمله به چهار سفارت ندیده‌ام؛ دوم اینکه، هنوز هم اعتقادم این است که چندین سفارتخانه ما با تهدید مواجه بودند.»

مارک اسپر خاطرنشان کرده همینکه به صورت کامل ادعاهای ترامپ را تأیید نکرده، باعث شده که او وارد مجادله با رئیس‌جمهور شود. او اضافه می‌کند: «صرفنظر از اینها، عدم تمایل من برای تأیید ادعای خاص ترامپ مبنی بر اینکه گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند چهار سفارت احتمالاً هدف حمله بوده‌اند من را وارد مجادله با رئیس‌جمهور کرد.»

وی اضافه کرده است: «یکی از همکاران مورد اعتمادم به من گفت که عده‌ای از دوستان ترامپ خواستار زیرنظر گرفتن من شده بودند و گلایه‌شان این بود که من دارم رئیس‌جمهور را تضعیف می‌کنم و به او وفادار نیستم و حتی گفته بودند که اسپر باید به خاطر اینکه صداقت ندارد، اخراج شود.»

مارک اسپر در جریان مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس در ژانویه ۲۰۲۰ هم تصریح کرده بود که شواهدی در تأیید اینکه ایران قصد داشته به چهار سفارت آمریکا حمله کند وجود ندارد.

بسیاری از نماینده‌های کنگره آمریکا در آن زمان از دولت ترامپ خواسته بودند شواهد خود مبنی بر اینکه سردار سلیمانی «تهدیدی فوری» علیه سفارتخانه‌های آمریکا به شمار می‌رفته را ارائه کنند. دولت ترامپ از ارائه چنین شواهدی خودداری کرد.

به نقل از “گاردین”، درحالی که مدت زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، اظهارات اوبرایان مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را شوکه کرد.

اوبرایان به میلی گفته بود که ترامپ می‌خواهد یکی از فرماندهان ارشد ایران را به قتل برساند.  

گاردین در گزارش خود اشاره ای به نام فرمانده ارشد نظامی ایران نکرده است.

مارک اسپر دومین وزیر دفاع در دولت ترامپ در این کتاب می‌نویسد: این یک ایده بسیار بد با عواقب بزرگ بود.  

وی ادامه می‌دهد که به عقیده مارک میلی این ایده ترامپ کاملا منافع سیاسی رئیس جمهور پیشین آمریکا را دنبال می‌کرد.  

مارک اسپر در این کتاب، خود را از مشاوران ترامپ معرفی می‌کند که با ایده‌های بد یا غیرقانونی وی یا سایر مشاوران رئیس جمهور سابق آمریکا مخالفت کرده است.  

اسپر می‌نویسد: در جلسه‌ای در جولای ۲۰۲۰، اوبرایان بر ترامپ فشار آورد که به دلیل غنی‌سازی اورانیوم ایران که پس از خروج آمریکا از برجام سرعت گرفت، علیه این کشور اقدام نظامی انجام دهد.  

وی می‌افزاید: در این جسله اوبرایان برای اقدام نظامی علیه ایران بر ترامپ فشار می‌آورد و مایک پنس معاون وقت ترامپ بر روی صندلی خود ساکت نشسته بود. اما مارک میدوز رئیس دفتر ترامپ سخنان اوبرایان را قطع کرد و این ایده فراموش شد.  

با این حال اسپر در کتاب خود می‌گوید که یک ماه پس از این جلسه میلی به وزیر دفاع سابق آمریکا به نقل از اوبرایان اطلاع می‌دهد که “رئیس جمهور آمریکا قصد دارد یک فرمانده ارشد ایران که خارج از این کشور فعالیت می‌کند را هدف قرار دهد. “

اسپر در کتاب خود ادعا می‌کند: نمی‌توانستم این خبر را باور کنم. این مثل فیلم‌ها بود که در آن‌ها مشاوران کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کنند و ایده‌های “بسیار عالی” خود را به او ارائه می‌دهند. اما این یک ایده بسیار بد با عواقب بسیار بزرگ بود. چگونه افراد در کاخ سفید چنین چیزی را نادیده گرفتند؟  

همچنین تارنمای روزنامه “گاردین، آورده است: درحالی که مدت زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، اظهارات اوبراین مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را شوکه کرد.

وی ادامه می‌دهد که به عقیده مارک میلی این ایده ترامپ کاملا منافع سیاسی رئیس جمهور پیشین آمریکا را دنبال می‌کرد.

اسپر ویژگی‌های سردار سلیمانی و محبوبیت ایشان در داخل ایران را اینطور توصیف می‌کند: «قاسم سلیمانی یک افسر نظامی ایران بود که خدمتش را در جنگ ایران-عراق آغاز کرد، جایی که او به عنوان یک فرمانده قابل به شهرت دست پیدا کرد. او سرانجام به فرماندهی شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یعنی نیروی قدس رسید که مسئولیت‌ عملیات‌های خارجی در بیرون از ایران را بر عهده دارد. او روابط مستحکمی با حزب‌الله در لبنان و گروه‌هایی دیگر در سراسر خاورمیانه و فراتر از از آن شکل داد. شخصیت سلیمانی و دستاوردهای او او را به شخصیتی محبوب در داخل ایران تبدیل کرد.بسیاری او را پس از آیت‌الله خامنه‌ای دومین فرد قدرتمند در ایران قلمداد می‌کردند. نیازی به گفتن این نیست که سلیمانی از نفوذ فوق‌العاده‌ای روی سیاست خارجی و فعالیت‌های خارجی ایران برخوردار بود.»

میلی در ادامه نوشته که موضوع ترور سردار سلیمانی از مدت‌ها قبل از رفتن او به پنتاگون مطرح شده و هر چند وقت یکبار مورد بحث قرار گرفته بود. او تصریح کرده که این پیشنهاد، یک بار دیگر در جلسه روز ۱۰ دی‌ماه هم مطرح شده است. اسپر می‌نویسد: «ترامپ ایده تعقیب سلیمانی را مطرح کرد. این گزینه‌ای بود که اولین بار مدت‌ها قبل از آنکه من و میلی در سال ۲۰۱۹ عهده‌دار سیاست‌هایمان شویم مطرح شده بود اما هر چند وقت یکبار دوباره مطرح می‌شد.»

مارک اسپر در ادامه نوشته که در وزارت دفاع آمریکا «هیچ محبتی» نسبت به سردار سلیمانی وجود نداشته و همه اعضای این وزارتخانه، در صورتی که شرایط ایجاب میکرد از ضربه زدن به او حمایت میکردند. اسپر مدعی شده با وجود این، پیشنهاد او و مارک میلی نوعی «پاسخ درجه‌بندی‌شده» بوده است. به نوشته اسپر، پیشنهاد او و میلی این بوده که ابتدا اجازه دهند اوضاع بعد از حمله به مواضع الحشدالشعبی آرام شود، بعد از آن اگر ایران به دنبال انتقام بود آمریکا می‌تواند اهدافی با اهمیت زیاد برای ایران را هدف قرار دهد.

به گزارش سیاست شرق، در حالی که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، برای دیدار با مقامات عراقی وارد فرودگاه بغداد شده بود، خودروهای حامل وی و ۹ نفر از همراهانش، مورد حملات موشکی پهبادهای آمریکایی قرار گرفت و به شهادت رسیدند.

پنتاگون، بعدا تائید نمود که، این حمله با فرمان مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است.

نتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »