... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 10:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مجمع نقب، با حضور اسرائیل در امارات متحده عربی تشکیل شد/ اردن غایب این نشست است

سیاست شرق _ مقامات ارشد امارات متحده عربی، بحرین، مصر، مراکش، ایالات متحده و اسرائیل برای سومین نشست کمیته راهبری مجمع «نقب»، در ابوظبی تشکیل جلسه دادند.

به نقل از المانیتور ، کمیته راهبری مجمع نقب که سال گذشته تأسیس شد، نشست دو روزه خود را امروز دوشنبه در ابوظبی آغاز کرد، که در آن امارات، بحرین، مراکش، مصر و ایالات متحده شرکت کردند، اما اردن از شرکت در آن خودداری کرد.

نشست دوشنبه، سومین باری است که مجمع نقب پس از گردهمایی ژوئن ۲٠۲۲ در بحرین و یک دیدار مجازی در ماه اکتبر تشکیل می شود. مقامات ارشد شرکت کننده اکنون در حال آماده شدن برای دومین نشست وزرای خارجه مجمع نقف هستند که انتظار می رود در بهار امسال در مراکش برگزار شود.

مجمع نقب توسط یایر لاپید وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و به منظور تعمیق و گسترش همکاری های تلاویو با کشورهای عربی تحت توافقنامه آبراهام تأسیس شد. 

نشست سران نقب در ماه مارس ۲٠۲۲، در سرزمین های اشغالی و دهکده سدی بوکر، تشکیل شد. این اولین نشست در نوع خود بود که وزرای خارجه اسرائیل، ایالات متحده، امارات، بحرین، مراکش و مصر را گرد هم آورد.

آنها همچنین شش گروه کاری را تشکیل دادند که ریاست هر کدام را یکی از شرکت کنندگان بر عهده داشت. انتظار می‌رود هر یک از شش گروه – امنیت منطقه‌ای، امنیت غذا و آب، انرژی، بهداشت، آموزش و مدارا و گردشگری – دو یا سه بار در سال گردهم آیند.

کشورهای اردن، مصر، مراکش، بحرین و امارات عربی متحده ، از جمله کشورهایی عربی هستند که روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند، هرچند که برخی کشورهای عربی دیگر از جمله عربستان سعودی و عمان نیز دارای روابط و نشست های غیر رسمی با تلاویو هستند.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، سفر هیات اسرائیلی به امارات  علی‌رغم تنش اخیر میان امارات متحده عربی و اسرائیل بر سر وضعیت موجود در مسجدالاقصی انجام شد.

در اوایل این هفته، ایتامار بن‌گویر، وزیر راست‌گرای افراطی امنیت ملی رژیم صهیونیستی، در اقدامی که به تنش‌ها دامن زد، برای عبادت به صحن مسجدالاقصی در قدس شرقی رفت.

انتهای پیام.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »