... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ دی ۱۴۰۱ - 11:11 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

امیرعبداللهیان: نیت و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نیت و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم، گفت: معتقدیم هنوز عربستان از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه ایران که به لبنان سفر کرده است، با بیان اینکه نیت و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم، گفت: معتقدیم هنوز عربستان از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست.

به نقل از خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در بیروت در نشستی خبری با حضور رسانه‌های لبنانی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما با عربستان سعودی تاکنون ۵ دور مذاکره مهم در بغداد داشتیم با وزیر خارجه عربستان اتفاق نظر داریم که این گفت‌وگوها تداوم یابد. در گام اول سرکنسولگری‌های دو کشور در جده و مشهد بازگشایی شود تا تسهیلات لازم کنسولی به اتباع دو کشور و کسانی که علاقه‌مند به سفرهای زیارتی در مکه مکرمه، مدینه منوره و مشهد مقدس و سایر زیارتگاه‌ها در ایران هستند، ارائه شود.

امیرعبداللهیان در عین حال یادآور شد: البته فکر می‌کنیم هنوز طرف عربستان سعودی از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست. نیت و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم. اگر چنین نیتی به معنای واقعی در طرف سعودی نیز مشاهده شود بازگشت روابط به حالت طبیعی امری سریع و محقق شدنی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که گفت‌وگوهای ما در بغداد رو به جلو و مثبت ارزیابی می‌شود.

مقاومت در بهترین شرایط خود قرار دارد

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دیدارش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در سفرش به بیروت و چالش‌هایی که رژیم صهیونیستی در مسیر جبهه مقاومت ایجاد می‌کند، نیز بیان کرد: در دیدارم با آقای سید حسن نصرالله راجع به موضوعات مختلف از جمله مسئله فلسطین صحبت کردیم. آنچه از سخنان دبیرکل حزب الله و همچنین آقای زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دریافت کردم می‌خواهم امروز با صدای بلند در اینجا اعلام کنم که مقاومت، مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین به لطف الهی در بهترین شرایط خود قرار دارد. 

وزیر خارجه ادامه داد: بدون تردید رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود قرار دارد. بحران‌های چندلایه امنیتی، سیاسی و اجتماعی در مقابل رژیم جعلی اسرائیل قرار دارد. فریادها و نعره‌های نتانیاهو از سر ترس، نگرانی و بحران‌های چندلایه در درون سرزمین‌های اشغالی است.

 هدف اصلی آنها تضعیف جمهوری اسلامی ایران و از جمله اهدافشان امتیاز گرفتن در مذاکرات هسته‌ای بود

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اغتشاشات اخیر در ایران خاطرنشان کرد: در خصوص تحریکات و مداخلات خارجی و اغتشاشات اخیر در ایران که از آن به خوبی عبور کردیم، یک نکته مهم وجود دارد آمریکا و چند کشور اروپایی با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران مرگ یک دختر ایرانی را بهانه قرار دادند در حالی که این کشورها و مدعیان نسبت به قتل آشکار «شیرین ابوعاقله» خبرنگار زن و مسیحی به دست رژیم صهیونیست هیچ واکنشی نشان ندادند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف اصلی آنها تضعیف جمهوری اسلامی ایران و از جمله اهدافشان امتیاز گرفتن در مذاکرات هسته‌ای بود. هوشیاری مردم ایران مانع از این شد که این کشورها بتوانند جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند. ما هم از اصول و خطوط قرمزمان عبور نکردیم و بر اصول خود در گفت وگوهای هسته‌ای پایبند مانده‌ایم. مذاکره و دیپلماسی را روش مناسبی برای رسیدن به نقطه توافق می‌دانیم. در این مسیر خط قرمز ما رعایت کامل منافع ملی و حقوق مردم ایران است.

بر ادامه گفت‌وگوها با عربستان در کشور ثالث اتفاق نظر داریم

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: در گفت‌وگوهای کوتاهی که با همکارم وزیر خارجه عربستان در اردن داشتیم طرفین بر این موضوع تأکید کردیم که بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی به حالت عادی علاوه بر دو کشور بر منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت. بر ادامه گفت‌وگوها در کشور ثالث اتفاق نظر داریم.

 به حمایت‌های قوی خود از لبنان در همه زمینه‌ها ادامه خواهیم داد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تعیین رئیس جمهور در لبنان نیز گفت: اطمینان داریم بدون هرگونه مداخله خارجی تعیین رئیس جمهور در لبنان از طریق گفت‌وگوهای جریان‌های مختلف سیاسی انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های قوی خود از لبنان در همه زمینه‌ها ادامه خواهد داد. ما همچنین بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای تقویت بنیه لبنان و برای توسعه مناسبات تأکید داریم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: با مقامات لبنان در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها و مسائل منطقه‌ای از جمله عربستان، یمن، اوکراین، سوریه و فلسطین گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی را داشتیم.

* آمادگی برای تامین انرژی و سوخت لبنان/ انعقاد قرارداد ایجاد دو نیروگاه برق یک هزار مگاواتی

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار المنار درباره همکاری ایران و لبنان در بحث تامین سوخت و برق گفت: ما به مشکل سوخت در لبنان توجه داریم. در سفر قبلی خودم به لبنان با مقامات کشور لبنان در این رابطه گفت‌وگو کرده و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردیم. هیأت فنی از لبنان به تهران سفر و جزییات توافق مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنان آمادگی داریم در حوزه انرژی در دو جهت به حمایت خود از لبنان ادامه دهیم. کمک به تامین انرژی و سوخت در لبنان از مسیر توافق بین دو دولت و همچنین انعقاد قرارداد با دولت لبنان برای ایجاد دو نیروگاه برق یک هزار مگاواتی در بیروت و جنوب لبنان.

بزودی فاز نهایی نیروگاه برق سه هزار مگاواتی بصره راه‌اندازی می‌شود

امیرعبداللهیان همچنین گفت: خرسند هستیم که الان به عراق همسایه خود بیش از ۲ هزار مگاوات برق صادر می‌کنیم. بزودی فاز نهایی نیروگاه برق سه هزار مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه‌اندازی می‌شود و آمادگی داریم این تجربه را در لبنان نیز تکرار کنیم.

وی همچنین گفت: هر زمان مقامات ذیربط لبنانی در خصوص دریافت سوخت و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی آمادگی خودشان را اعلام کنند ما آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم.

* گفت‌وگوهای امنیتی ایران و عربستان

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دخالت عربستان در اغتشاشات اخیر در ایران و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای دو کشور برای از سرگیری روابط اظهار داشت: علاوه بر گفت‌وگوهایی که در بغداد بین ایران و عربستان برگزار شده گفت‌وگوهای امنیتی را نیز به موازات آن برگزار کردیم که چنین موضوعاتی در چارچوب گفت‌وگوهای امنیتی پیگیری می‌شود.

امضا صورت جلسه‌ای برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی 

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی و یکجانبه خواند و افزود: ما در همین شرایط اشاره کردم که برق و گاز به عراق صادر می‌کنیم و همچنین به برخی دیگر از کشورها صادرات گاز داریم. صورت جلسه‌ای هم برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی بین ما امضا شده است. کشورهایی مثل عراق توانستند خود را از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا مستثنا کنند. البته طبیعی است آمریکا از تقویت و عمیق تر شدن روابط ایران و لبنان خرسند نخواهد بود.

وی بیان کرد: همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی با لبنان ادامه خواهیم داد و در روزهای سخت در کنار لبنان خواهیم بود.  

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »