... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 11:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش های کشورهای اسلامی نسبت به اهانت به قرآن کریم در سوئد

سیاست شرق _ کشورهای  اسلامی، اهانت به قرآن کریم توسط رهبر اسلام‌ستیز حزب راست‌گرای افراطی «استرام کورس» دانمارک، مقابل سفارت ترکیه در سوئد را محکوم کردند.

پلیس سوئد علی رغم هشدار برخی کشورهای اسلامی، به «راسموس پالودان»  سیاستمدار نژادپرست راست افراطی «استرام کورس» دانمارک، مجوز داد که روز (شنبه) نسخه ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه بسوزاند.

ایران

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی که این بار در سوئد رخ داد، را قویا محکوم کرد.

کنعانی افزود، متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش های اسلامی باز می‌گذارند و علی رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در جوامع خود نهادینه می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود؛ تکرار هتک حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از  نفرت پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.

کنعانی تاکید کرد افکار عمومی جهان اسلام انتظار دارند دولت سوئد از تکرار این قبیل رفتارهای اسلام ستیزانه جلوگیری کرده و عاملان جریحه دار کردن احساسات مسلمانان را بی مجازات نگذارد.

کویت

شیخ « سالم عبدالله الجابر الصباح»  وزیر امور خارجه کویت سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

وزیر خارجه کویت هشدار داد که اینگونه اقدامات احساسات مسلمانان را در سراسر جهان تحریک می‌کند و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود برای متوقف کردن چنین اقدامات غیرقابل قبولی عمل کند و عاملان این اقدام را پاسخگو بداند و دین را به سیاست مرتبط نکند.

 وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا ارزش‌های مدارا و همزیستی را در بین اقوام مختلف گسترش دهد و از هرگونه توهین به ادیان جلوگیری کند.

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان نیز به نوبه خود نسبت به اجازه مقامات سوئدی به یک شخصیت افراطی برای سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اعتراض و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عربستان بر موضع قاطع این کشور در رد این اقدام و اهمیت گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و همزیستی و رد نفرت و افراط‌گرایی تأکید کرد.

امارات  متحده عربی

همچنین وزارت خارجه امارات  متحده عربی در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم را به شدت محکوم و  بر مخالفت  این کشور با هر گونه اقدامی که هدف از آن تضعیف امنیت و ثبات بوده و بر خلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد.

این وزارتخانه همچنین بر رد سخنان نفرت انگیز و لزوم احترام به نمادهای دینی، پرهیز از نفرت انگیزی یا توهین به ادیان و مقدسات و لزوم اشاعه ارزش‌های تساهل و همزیستی تاکید کرد.

قطر

دولت قطر نیز اجازه مقامات سوئدی برای سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و این حادثه شنیع را یک اقدام  برای تحریک احساسات بیش از دو میلیارد  مسلمان در جهان دانست.

وزارت امور خارجه  قطر در بیانیه‌ای بر رد کامل دولت قطر از هرگونه سخنان تنفرآمیز مبتنی بر اعتقاد، نژاد یا مذهب تأکید کرد.

این وزرات‌خانه از جامعه بین المللی خواست تا مسئولیت مقابله با نفرت و خشونت در سراسر جهان را به عهده بگیرد.

مصر

دولت مصر سوزاندن قرآن در سوئد را به شدت محکوم کرد و نسبت به خطرات گسترش چنین اعمالی که موجب توهین به مذاهب و دامن زدن به سخنان نفرت انگیز و خشونت می‌شود، هشدار داد.

مصر  خواستار حفظ ارزش‌های مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز و جلوگیری از توهین به همه ادیان و مقدسات آنها از خلال این گونه اقدامات  افراطی شد.

بحرین

وزارت امور خارجه بحرین همچنین اجازه مقامات سوئدی به یک افراط گرا برای سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را به عنوان تحریک جدی برای احساسات میلیون‌ها مسلمان  دانست.

اردن  نیز اهانت به قرآن کریم در استکهلم پایتخت سوئد را محکوم  و تاکید کرد که این گونه اقدامات به نفرت دامن می زند.

اردن

دولت اردن  با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت گسترش فرهنگ صلح و پذیرش یکدیگر تاکید کرد و گفت که محکومیت افراط گرایی یک مسئولیت جمعی است.

شورای همکاری خلیج فارس

همچنین «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اقدام مقامات سوئدی در راستای اجازه برای سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد.

وی از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف چنین اقدامات غیرقابل قبولی عمل کند.

فلسطین

هیئت علمای فلسطین نیز تأکید کرد که اهانت به قرآن کریم توهین به مقدسات مسلمانان است و این تخلف را نمی‌توان تحت عنوان آزادی‌های عمومی قرار داد.

هیئت مذکور از علما، اصحاب رسانه مسلمان خواست تا مواضعی اتخاذ کنند که نشان دهنده جایگاه والای کتاب خداوند در میان مسلمانان باشد.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز  اقدام به قرآن سوزی در سوئد را جنایت ناشی از نفرت آشکار دانست و  اعلام کرد: صدور مجوز برای این اقدام ضد اسلامی که مسلمانان را هدف گرفته و به ارزش‌های مقدس ما اهانت  می‌کند، تحت عنوان آزادی بیان کاملا مردود و غیرقابل قبول است.

این وزارت خانه تاکید کرد: این اقدام نفرت‌انگیز نمونه دیگری از سطح هشدار دهنده‌ای است که اسلام‌هراسی و جنبش های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز در اروپا به آن رسیده‌اند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »