... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 8:32 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس‌جمهور: دولت در تلاش است سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد

رئیسی: در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم، با توجه به الزام قانونی برای عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌ها این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

سیاست شرق _ رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این سال‌ها سفره مردم «دلاریزه» شده است، تأکید کرد: آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند و برنامه دولت برقراری ثبات در سفره مردم است به‌طوری که با نوسان دلار دچار تغییر نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران، سه‌شنبه شب و در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی،  با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امام راحل یک شخصیت الهی و انقلابی و شاید الهی‌ترین و انقلابی‌ترین چهره بود که هویت ملی و دینی را احیا کردند.

رئیس‌جمهور افزود: گفتمان امام راحل و رهبری؛ عدالت خواهی، استقلال، آزادی و ستیز با فساد است و آنچه که ما از شخصیت و سیره امام داریم آن است که ایشان به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشید، این گفتمان، همان است که دولت ما دنبال می‌کند.

آنچه باعث رنج مردم می‌شود ما را هم می‌رنجاند

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش درباره راهکار ارائه شده برای ثبات اقتصادی گفت: آنچه که دولت و من روزانه دنبال می‌کنیم این است که ثبات در سفره مردم برقرار شود و معتقدیم این نوسات به نفع هیچکس نیست و این خواست مردم است.

وی ادامه داد: قیمت کالایی که افزایش می‌یابد قبل از هر کس ما رنج می‌دهد. بنابراین نسبت به آن بی‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند.

شمار جان‌باختگان کرونا را به صفر و تورم را از ۶۰ به ۴۰ درصد رساندیم

رئیس جمهور به مساله گرانی و افزایش قیمت اجناس از جمله مواد غذایی در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: معیشت یکی از مسایل محوری و مهم دولت است. ۷۰۰ خانوار به دلیل کرونا داغدار می‌شدند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شرایط متفاوت شد و تلفات به صفر رسید. با کسری بودجه مواجه بودیم که با افزایش درآمد واقعی بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، تلاش کردیم شرایط را تغییر دهیم.  

آقای رئیسی با بیان اینکه شرایط با اقدامات دولت برای کنترل تورم کاملاً متفاوت شد، تصریح کرد: تلاش شد هم تورم ‌و هم گرانی‌ها مهار شود؛ به نحوی که تورم از ۵۹/۳ در ابتدای تحویل دولت، به ۴۰ درصد رسید و ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

دولت در تلاش است سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد

رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم، با توجه به الزام قانونی برای عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌ها این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همواره این تلاش بوده است که با بخش‌های مختلف فعال، ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و ستاد تنظیم بازار استان‌ها، بازار تنظیم شود.

انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تأثیر دارد

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به دلایل مختلف افزایش نرخ دلار، گفت: همچنانکه اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد و به بازار علامت بد و نااطمینانی داد حتماً در نرخ دلار هم تأثیر داشت و این از عوامل مؤثر در افزایش نرخ دلار است. بدون تردید انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تأثیر دارد. ما ذخایر ارزی قابل اطمینان و فروش نفت خوبی داریم و هیچ نگرانی نداریم.

آقای رئیسی گفت: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد. می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.  اما همه تولیدکنندگان موظف هستند منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

وی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را ملاک ارز نیمایی قرار داد و گفت: با این ارز ۶۴ درصد افزایش واردات داشته ایم و بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود. اگر تجارت همه با این قیمت انجام شود، ثبات قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

نداشتن کسری بودجه از اقدامات بزرگ دولت است

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با مردم درباره تاثیر نرخ ارز در سفره مردم، گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتم و هنوز کابینه جدید تشکیل نشده بود؛ اواخر مرداد ۱۴۰۰ در نشست هیات دولت با وزیران دولت قبل گفتم که حقوق مردادماه را از کجا باید پرداخت کنیم؟ از آن روز تا الان حتی یک روز پرداخت حقوق دستمزدها و یارانه‌ها به تعویق نیفتاده است. تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها معطل مانده بود در این دولت انجام شد.

رئیس‌جمهور گفت: در سال گذشته ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه اعلام شد و امسال تعارضی بین منابع و مصارف بوجود نیامد و تاکنون به نحوی مدیریت شده که با کسری بودجه روبرو نشویم. البته بودجه‌ریزی ایرادهایی دارد که باید در آن تحول ایجاد شود. دولت در این مدت تلاش کرد تا کسری بودجه نداشته باشد و با توجه به افزایش هزینه‌ها این اقدام بزرگی از سوی دولت سیزدهم است.

آقای رئیسی افزود: امروز رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد، رشد سرمایه ثابت حدود ۴ درصد، رشد تولید بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵ درصد است. امروز در دولت سیزدهم آمار بیکاری ۷ دهم درصد کاهش یافته که نشانه‌های خوبی است.

رئیس جمهور افزود: نکته حائز اهمیت این است که در راستای سیاست دولت در حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی میان مردم و جامعه، شرایط اقلامی که اشاره کردید و بعضی از اقلام دیگر که شاهد نوسان آنها هستیم، برای مردم و دولت قابل قبول باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این نوسانات علت‌هایی دارد که برای ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و در حال پیگیری است؛ در اقلام دیگر هم تلاش دولت این است که به ثباتی برسد که با توجه به دلاریزه شدن برخی اقلام، سفره مردم که در این سال‌ها به دلار گره خورده، به نحوی مدیریت شود که تغییر کند.

وی درباره از بین بردن وابستگی دلار گفت: سیاست دولت این است که آنچه در سفره مردم است، از ثبات برخوردار شود که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار، دچار نوسان نشود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش نرخ دلار با وجود توفیقات دولت سیزدهم در فروش نفت، تصریح کرد: افزایش قیمت ارز دلایل مختلفی دارد ولی یکی از مسائلی که باید به آن اشاره کرد، انتظارات تورمی پیش آمده است؛ همچنان که موضوع اغتشاشات، کسب‌وکار مردم و مدارس را دچار اختلال کرد و علامت‌های ناخوشایند و عدم اطمینان را به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشت و به بازار و مردم القای بی‌ثباتی کرد.

وی ادامه داد: من به مردم عزیز و فعالان اقتصادی اطمینان می‌دهم که ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و ذخایر ارزی ما با توجه به فروش مناسب نفت، نگران‌ کننده نیست.

رئیس‌جمهور گفت: نکته دوم این است که کار داد و ستد و تجارت ما در بازار نیمایی با قیمت اعلام شده ۲۸۵۰۰ تومان است. دریافتی‌های ناشی از صادرات وارد این کانال می‌شود و کسانی هم که قصد استفاده دارند، از این سامانه استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های خارجی به بستر ناامنی در کشور تبدیل نشوند

آقای رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اینترنت و محدودیت دسترسی به سکوها (پلتفرم) توضیح داد: اینترنت تبدیل به محیطِ زیستِ مردم شده است و این محیط باید آرامش بخش و تسهیل‌گر امورات مردم باشد. به وزیر ارتباطات گفتم که در اینترنت اخلالی نباشد که موجب گله ما و مردم است.

رئیس جمهور اقدامات دولت را در پوشش فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات را قابل سپاس دانست و گفت: تلاش شبانه روزی وزارت ارتباطات این بوده تا با برقراری خطوط ارتباطی مشکلی در اینترنت نداشته باشیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره محدودیت سکوهای خارجی گفت: سکوهای خارجی که در کشور ایجاد ناامنی کردند با محدودیت روبرو شدند. تا قبل از شروع اغتشاشات سکوهای خارجی در دسترس همه بود. معتقدیم همانگونه که این سکوها در کشورهای اروپایی پاسخگو هستند، باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد.

آقای رئیسی گفت: وعده ای که درباره اینترنت به مردم عزیز دادم به قوت خود باقی است و اخلالی نباید در اینترنت باشد تا مردم از این فضا استفاده کنند. منتها هر سکوی که در داخل می‌خواهد کار کند نباید ایجاد ناامنی کند.

ریل‌گذاری خنثی سازی تحریم‌ها به نتیجه رسید

رئیس جمهور گفت: ریل گذاری در خنثی سازی تحریم‌ها به نتیجه رسیده و هدف‌گذاری ما درست بوده است. هدف گیری ما برای رشد ۸ درصدی در اقتصاد و گنجاندن این عدد در بودجه و برنامه هفتم است. کشور با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، زمینه رشد اقتصادی دارد. اگر دولت به منویات رهبری و برنامه توسعه پایبند باشد رشد اقتصادی ۸ درصدی برای ما میسر است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وعده خود در ایجاد اشتغال یک میلیون نفری هم اشاره کرد و گفت: از آنچه وعده دادیم عقب نیستیم حدود یک میلیون شغل را ایجاد کرده‌ایم. می‌خواهیم دولت صادق الوعد باشیم. امروز نرخ بیکاری در ۱۱ استان کاهش داشته است.

وی گفت: دشمن می‌خواهد نفت صادر نکنیم اما می‌بیند صادر می‌شود، می‌خواهد تولید کشور متوقف شود ما ۵ درصد رشد تولید داریم؛ می‌خواهد اشتغال در کشور متوقف یا منفی شود ما امروز اعلام می‌کنیم که یک میلیون اشتغال در سال ایجاد شده است. هر چه که خواسته با اراده دولت و ملت خلافش عمل شده است.

رئیس جمهور دلیل آشوب‌های اخیر کشور را خنثی شدن تحریم‌ها دانست و گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد کشور در حال رشد اقتصادی است بنابراین تهدید می‌کنند. آشوب و تحریم دو روی یک سکه است. فرمایشات رهبری برای ما مسئولیت آفرین است. ما فرمایشات ایشان را قابل تحقق می‌دانیم. بنابراین ریل‌گذاری برای خنثی کردن تحریم‌ها درست بوده و جواب داده‌ است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر ارز در سفره مردم گفت: ارز به کالای اساسی، هزینه‌های کشور و رشد تولید تبدیل می‌شود. وقتی که رشد تولید اتفاق می‌افتد همه کشور از آن استفاده می‌کنند.  دولت وظیفه جمهور را بر عهده دارد یعنی موظف است به جمهور خدمت کند جمهور همان ۸۵ میلیون نفر هستند نه فقط ۳-۴ میلیون کارمند.

آقای عنوان کرد: معتقدیم وضعیت معیشتی کارکنان باید خوب باشد. هر اقدامی که در سفره مردم تاثیر مثبت داشته باشد مورد تاکید و توجه ما است.

وی با بیان اینکه افزایش تجارت و صادرات غیرنفتی به نفع همه کشور است، گفت: ما افزایش تجارت داریم سهم ما در تجارت منطقه قبلا اینقدر نبوده است. در برخی از کشورهای منطقه که رفتم تبادلات تجاری ما ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته است. تجارت ما منفی بوده و الان تراز تجاری ما مثبت شده و این به نفع همه کشور است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  مساله واحدهای تولیدی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا بعضا نیمه تعطیل هستند و یا با همه ظرفیت کار نمی‌کنند که این موضوع همه را رنج می‌دهد، چرا باید اینگونه باشد؟

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل بود فعال شده است. با کمک دولت و همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها از جمله قضایی، اداری، نهادهای انقلابی و از همه مهمتر خود مردم و واحدهای تولیدی بیش از سه هزار واحد تولیدی را فعال کردیم. در تمام استانها زیر نظر معاون اول یک مجموعه ای برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل فعال شده که این کار را پرشتاب انجام می‌دهد.

فساد در هیچ کجا تحمل نخواهد شد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این نقش مهمی در اشتغال، افزایش تولید و افزایش صادرات دارد و آثار آن را هم ما کاملا دیده ایم بنابراین کار را با جدیت دنبال می‌کنیم. برخی قسمت‌ها هم با فسادهایی مواجه شده است که خدمت مردم عرض می‌کنم. شرط همکاری با بنده، داشتن روحیه ضد فساد و فسادستیزی است. فساد در هیچ کجا تحمل نخواهد شد. در ارزیابی مدیران دنبال این هستیم که چقدر فرد روحیه ضدفساد دارد. زیرا فساد، دستگاه‌ها را دچار توقف می‌کند.

رئیس جمهور گفت: در دور اول سفرها مسائل و مشکلات استان‌ها و پروژه های نیمه تمام شناسایی شد و مصوبات ضروری برای استان‌ها داشتیم. اجرایی شدن مصوبات در استان‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال در خراسان جنوبی که رفتیم بخش قابل توجهی از مصوبات اجرایی شده است. همین جا از مردم شهر یزد قدردانی می‌کنم چون جنبه‌های باشکوهی را خلق کردند  زیرا به دلیل شرایط کرونایی در دور اول نمی‌توانستم دیدارهای مردمی داشته باشم.

دولت نقش مباشر و تسهیل‌گر دارد

آقای رئیسی درباره موضوع مسکن گفت: نقش دولت در موضوع ساخت مسکن، مباشر و تسهیل‌گر است. به این معنا که در یکجا هم زمین و هم تسهیلات می‌دهیم و هم می‌سازیم و در جای دیگر فقط زمین و تسهیلات می‌دهیم و خود فرد یا افراد یا تعاونی‌ها خودشان می‌سازند. یک بخش هم خود مالکان هستند که دولت فقط تسهیلات می‌دهد که آنها بسازند.  ما در دولت با پروژه‌های نیمه تمامی مواجه بودیم که مردم از ۱۰ سال قبل چشم انتظار بودند که به سرانجام برسد. مسکنی که در شهرهای مختلف نیمه‌کاره مانده بود و مردم پول هایشان را پرداخت کرده بودند و منتظر بودند مسکن به دستشان برسد و گاهی ۲۵درصد و گاهی ۴۰ یا ۵۰ درصد انجام شده بود.

وی افزود: یکی از کارهای دولت در یک سال و چند ماه این بوده که پروژه‌های نیمه‌تمام را در استان‌ها کلید بزند و به سامان برساند. الان هم به صورت هفتگی آماده و واگذار می‌شود. مسکنی که قبلاً بخشی از آن ایجاد شده بوده  در این دولت تکمیل می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده است که هر سال یک میلیون مسکن ایجاد و آنرا پیگیری کند. این وعده من هم در انتخابات بوده است. یعنی اگر من هم نباشم و هر کس دیگری در این کشور باشد اگر نیاز کشور را برآورده کند باید یک میلیون مسکن در سال ساخته شود اگر نشود ما شاهد برخی از مشکلات خواهیم بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بنابراین وعده دولت به قوت خود باقی است ما با کمک انبوه سازان و تعاونی‌ها و خود مردم در شهر و روستا وعده ای را که به ساخت یک میلیون مسکن داده‌ایم چه به عنوان مباشر و چه تسهیل گر این کار دنبال می‌کنیم.

۹۰ درصد ارز کشور از طریق سامانه نیما تامین می‌شود

آقای رئیسی اضافه کرد: در واقع بیش از ۹۰ درصد ارز کشور از طریق سامانه نیما تامین می‌شود. اما گاهی بازار آزاد روی این ۹۰ درصد سایه می‌اندازد و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. باید با برنامه و سیاست بانک مرکزی نرخ اصلی ارز به بازار نیمایی برسد.  

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بازار آزاد به‌رغم همه کنترل‌ها همیشه وجود داشته است. باید بر قیمت بانک مرکزی تأکید کنیم زیرا تعیین‌کننده قیمت ارز، بانک مرکزی است. همه صادرکنندگان موظف هستند ارز خود را از همین کانال و زیر نظر بانک مرکزی دریافت کنند.  

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اعتراضات گفت: اعتراضات باید شنیده شود. ما این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم و تصویب و اعلام شد که بتوانیم کانون‌های گفتگو داشته باشیم.  

آماده‌ام سخن همه را بشنوم

وی ادامه داد: به عنوان رئیس دولت این آمادگی را دارم که سخن همه را بشنوم. من با دانشجویان و دانش‌آموزان سمپادی در اردوگاه شهید باهنر گفتگو داشتم. در اجتماعات، تشکل‌ها و بین بازاریان حضور داشتم و به دولتمردان هم تاکید کردم که در شورای عالی استان‌ها با نخبگان و مردم و جوانان نشست داشته باشند.  

رئیس‌جمهور افزود: ما در شورای عالی فرهنگی مصوب و اعلام کردیم که اتاق‌های گفتگو در کشور در دانشگاه‌ها تشکیل شود. همچنین در وزارت کشور برای شنیده شدن صدای اقشار مختلف مردم، بخشی را فعال شده است.  

حجاب ضرورت دین است/ راه حل معضل بی‌حجابی، اجتماعی است نه سیاسی و امنیتی

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع حجاب گفت: حجاب یک ضرورت دین است و زنان و دختران ما در سراسر کشور، پایبند به آن هستند. کسانی هم هستند که در مساله حجاب ضعف دارند. راهکار آن هم اجتماعی است، نه سیاسی و امنیتی. دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در این رابطه مسئولیت دارند.  

رئیس‌جمهور گفت: در سراسر کشور خانم‌ها به مساله حجاب به عنوان یک قانون پایبند هستند و ما این را می‌بینیم. تعبیر رهبر انقلاب درست است که «همین کسانی که ضعف حجاب دارند؛ در دهان بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی زدند و نشان دادند که پایبند به نظام و انقلاب و ارزش‌ها هستند.»

وزارت کشور موظف به اجرای قانون حجاب است

وی افزود: همه باید توجه کنند که توجه به قانون‌مداری می‌تواند امنیت و آسایش را تامین کند. نگاه به حجاب باید فرهنگی و اجتماعی باشد. مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال۸۴ وزارت کشور موظف به اجرای قانون حجاب است، اما  معتقدم این مسأله فرهنگی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »