... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - 9:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دیپلمات ارشد اسرائیلی، از نشست اتحادیه آفریقا اخراج شد

سال گذشته، نارضایتی در مورد تایید صلاحیت اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا اوج گرفت و فلسطینی‌ها، که آن‌ها نیز در این نهاد موقعیت ناظر دارند، خواستار لغو صلاحیت اسرائیل شدند.

سیاست شرق _ به دلیل بروز اختلاف شدید و مخالفت برخی کشورها، دیپلمات ارشد اسرائیلی، از اجلاس سالانه اتحادیه آفریقا در اتیوپی، اخراج شد.

به نقل از رویترز، روز شنبه ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نگهبانانی را نشان می‌دهد که خانم شارون بارلی، معاون مدیرکل حوزه آفریقای وزارت خارجه اسرائیل را از مجمع اتحادیه آفریقا که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار می‌شود، به بیرون همراهی می‌کنند.

وزارت امور خارجه اسرائیل در این رابطه گفت: «اسرائیل به حادثه ای که در آن معاون مدیر آفریقا، سفیر شارون بارلی، علیرغم وضعیت وی به عنوان ناظر معتبر با نشان های ورودی، از سالن اتحادیه آفریقا اخراج شد، به شدت مورد توجه قرار خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت: «مایه تاسف است که می‌بینیم اتحادیه آفریقا توسط تعداد کمی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی به گروگان گرفته شده است، کشورهایی که با نفرت هدایت می‌شوند و تحت کنترل ایران هستند.»

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که کاردار سفارت آفریقای جنوبی برای توضیح، احضار خواهد شد.

این وزارتخانه گفت: تلاش برای لغو وضعیت ناظر اسرائیل هیچ مبنایی در قوانین این سازمان ندارد.

آفریقای جنوبی این ادعا را رد کرد و گفت که درخواست اسرائیل برای وضعیت ناظر در اتحادیه آفریقا توسط این بلوک تصمیم گیری نشده است.

وینسنت ماگونیا، سخنگوی سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اسرائیل مبنی بر این که آفریقای جنوبی و الجزایر پشت این اقدام بوده‌اند، به خبرگزاری فرانسه در این نشست گفت: «آنها باید ادعای خود را ثابت کنند.»

اسرائیل پس از ده‌ها سال تلاش دیپلماتیک، بالاخره در سال ۲۰۲۱ توانست به موقعیت ناظر در اتحادیه آفریقا دست یابد که با اعتراض اعضای قدرتمندی از جمله آفریقای جنوبی و الجزایر روبرو شد. این دو کشور استدلال می‌کردند که ایجاد این موقعیت برای اسرائیل، ناقض بیانیه‌های اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطینی‌ها بوده است.

سال گذشته، نارضایتی در مورد تایید صلاحیت اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا اوج گرفت و فلسطینی‌ها، که آن‌ها نیز در این نهاد موقعیت ناظر دارند، خواستار لغو صلاحیت اسرائیل شدند.

اجلاس سران اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۲ بحث در مورد لغو اعتبارنامه اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و کمیسیونی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد.

این مناقشه زمانی شروع شد که موسی فکی ماهامات، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، اعتبارنامه اسرائیل را پذیرفت و باعث ایجاد اختلافی نادر در نهادی شد که برای تصمیم بر اساس اجماع و هم‌گرایی ارزش بسیار قائل است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »