... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - 8:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

با فشار آمریکا، پیشنویس قطعنامه امارات در شورای امنیت علیه اسرائیل، پس گرفته شد

در سایه فشار شدید دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، طرف های اسرائیلی و فلسطینی به این تفاهم دست یافتند که فلسطینی ها رای گیری در شورای امنیت علیه شهرک سازی در روز دوشنبه را خواستار نخواهند شد.

سیاست شرق _ امارات عربی متحده، به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده است که برخلاف درخواست پیشین خود، خواهان «رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه ای که از اسرائیل می خواهد فورا و به طور کامل تمامی فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را متوقف کند»، نیست.

به نقل از خبرگزاری رویترز، امارات یادداشتی را به کشورهای عضو شورای امنیت ارسال کرده است که در آن اعلام شده است که در حال حاضر در حال تنظیم یک بیانیه رسمی است که شورا باید به اتفاق آرا آن را تصویب کند.

چهارشنبه گذشته، امارات عربی متحده، متن قطعنامه ای را که با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین تهیه کرده بود، در اختیار کشورهای عضو شورای امنیت قرار داد که از اسرائیل می خواست، فورا و به طور کامل تمامی فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را متوقف کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مجوز ۹ پایگاه را صادر کرد و از ساخت هزاران واحد در کرانه باختری اشغالی خبر داد.

در اواسط سپتامبر ۲۰۲۰، امارات و اسرائیل با حمایت دونالد ترامپ، توافقنامه ای را برای عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک بین خود منعقد کردند و از آن زمان تاکنون قراردادهای دوجانبه زیادی را در زمینه های مختلف بین خود امضا کرده اند

اوایل روز یکشنبه، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که شورای امنیت امروز دوشنبه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک‌سازی‌ها پس از تماس‌های مثبت بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین با میانجی‌گری ایالات متحده، که شامل توافقی برای تعلیق شهرک سازی در کرانه باختری می‌شود، رأی نخواهد داد.

وب سایت خبری عبری والا (خصوصی) به نقل از دو منبع اسرائیلی، آنها را به عنوان افراد خودی توصیف کرد و گفت که در سایه فشار شدید دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، طرف های اسرائیلی و فلسطینی به این تفاهم دست یافتند که فلسطینی ها رای گیری در شورای امنیت علیه شهرک سازی در روز دوشنبه را خواستار نخواهند شد.

این دو منبع افزودند که در ازای این اقدام، اسرائیل به طور موقت ساخت و ساز بیشتر در شهرک‌های کرانه باختری، تخریب خانه‌ها و اخراج فلسطینی‌ها را متوقف خواهد کرد.

به گزارش این پایگاه خبری عبری، واشنگتن می خواهد رای به پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی در شورای امنیت را متوقف کند تا مجبور به استفاده از حق وتو برای توقف صدور قطعنامه نشود.

در همین زمینه، این سایت خبری گزارش داد که با میانجیگری آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، در خصوص کاهش تنش در کرانه باختری به تفاهم رسیده اند که به موجب آن، دو طرف اقدامات یکجانبه را برای چند ماه به حالت تعلیق در خواهند آورد.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به نوبه خود، روز یکشنبه خروج پیش نویس قطعنامه تشکیلات خودگردان فلسطین در محکومیت شهرک سازی ها از شورای امنیت را محکوم کرد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای گفت: ما به شدت واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله به درخواست‌های آمریکا برای پس گرفتن پیش‌نویس قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی در شورای امنیت را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: جنبش این رفتار را خارج از اجماع ملی فلسطین می داند.

روز شنبه، محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، در سخنرانی خود در جریان اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، اعلام کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل ،روز دوشنبه به پیش نویس قطعنامه ای برای توقف اقدامات یکجانبه اسرائیل و الزام تل آویو به توافقات امضا شده با تشکیلات خودگردان فلسطین رأی خواهد داد.

فلسطینی ها،در سال‌های گذشته، شاهد افزایش قابل توجهی در شهرک‌سازی بوده‌اند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بیش از یک بار در هفته‌های اخیر اعلام کرده است که دولتش فشار بیشتری برای شهرک‌سازی وارد خواهد کرد.

بر اساس داده های اداره امور اسکان سازمان آزادیبخش فلسطین، حدود ۷۲۵۰۰۰ شهرک نشین در ۱۷۶ شهرک بزرگ و ۱۸۶ پایگاه تصادفی در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی ساکن شده اند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، تمام شهرک‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی «غیرقانونی» تلقی می‌شوند و سازمان ملل متحد گفته است که گسترش آنها قوانین حقوق بشر را «نقض» می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »