... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - 12:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آلمان، دو کارمند سفارت ایران را به دلیل حکم اعدام «جمشید شارمهد»، اخراج کرد

بائر بوک: ما از ایران می‌خواهیم که حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و روند تجدیدنظر عادلانه‌ای بر اساس حاکمیت قانون برای او فراهم کند
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان

سیاست شرق _ وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو کارمند سفارت ایران را در واکنش به صدور حکم اعدام جمشید شارمهد، اخراج می کند.

به نقل از رویترز، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در بیانیه‌ای گفت: آلمان کاردار ایران را احضار کرد و افزود که به او اطلاع داده شده است که نقض گسترده حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیریم.

او افزود: «ما از ایران می‌خواهیم که حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و روند تجدیدنظر عادلانه‌ای بر اساس حاکمیت قانون برای او فراهم کند.»

اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز، مدعی شد که این حکم را غیرقابل قبول خواند و از ایران خواست که این حکم را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری میزان، قوه قضائیه روز سه شنبه گزارش داد، جمشید شارمهد، یک تبعه آلمانی-ایرانی به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد.

جمشید شارمهد کیست؟

به نقل از ایسنا، روز سه شنبه، دوم اسفند بود که دادگستری کل استان تهران از محکومیت “جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر” به اعدام خبر داد.

روابط عمومی دادگستری کل استان تهران اعلام کرد:

پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران، جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان و اقامت در آمریکا است.

گروهک تروریستی تندر در اواسط سال ۱۳۸۲ توسط تعدادی از عناصر سلطنت طلب به سرکردگی فتح الله منوچهری و فرود فولادوند با رویکرد تئوریزه کردن تروریست ضددینی در انگلستان تاسیس شده است.

این گروهک تروریستی با بهره گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی مطالب توهین آمیزی علیه دین مبین اسلام انجام داده است. پس از انتخاب شارمهد در سال ۸۵ به عنوان سرکرده گروه از رویکرد نرم به رویکرد سخت و تروریستی تغییر مسیر می‌دهد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس می‌پردازد، به طوری که اقدامات جنایتکارانه این گروهک، موجب ناامنی جامعه و به خاک و خون کشیده شدن مردم شد.

براساس مستندات پرونده، جشمید شارمهد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.

هدایت و رهبری گروهک تروریستی تندر، ارتباط با مقامات و افسران اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، بمب گذاری در میان عزاداران حسینیه شهدا شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به‌ شهادت‌ رسیدن ۱۴ تن و مجروحیت ۳۰۰ تن دیگر شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر امام خمینی(ره)، آتش سوزی در هتل جهان تهران در هنگام ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در حوزه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) ، معاونت در تخریب عمدی از طریق آمریت در ایجاد انفجار دکل صدا و سیمای فارس، معاونت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد انفجار صوتی یک عدد بمب صوتی در شهرستان آبدانان استان ایلام، معاونت در تحریق عمدی از طریق آمریت در تحریق عمدی پالایشگاه نفتی شهرستان شاهرود و مباشرت در افشای اطلاعات طبقه بندی شده مختصات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق رادیو ماهواره ای تندر در تاریخ ۱۴ ابان ماه سال ۹۶ و انتشار ان در برنامه تلویزیونی گروهک تندراز جمله اقدامات و اتهامات جمشید شارمهد است.

برنامه‌ریزی جهت بمب‌گذاری در مصلای رشت، برنامه‌ریزی برای ترور استاندار وقت گیلان، برنامه‌ریزی و طراحی برای انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه، برنامه‌ریزی به قصد بمب‌گذاری در نمایشگاه کتاب تهران، قصد انجام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی با بهره‌گیری از مواد شیمیایی، برنامه‌ریزی اعضای گروه برای سرقت صرافی و بانک‌ها جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه و تأمین مالی برای انجام عملیات‌های تروریستی، قصد ترور یکی از مقامات و مسئولان محلی شهرستان مریوان، قصد عملیات تروریستی انفجار در حوالی حرم حضرت معصومه (س) در قم، قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز، برنامه‌ ریزی برای بمب گذاری در سرویس حمل و نقل مسئولان و پرسنل اداری بسیج و سپاه در شهر شیراز و ترور آیت الله حائری امام جمعه وقت شیراز از اقداماتی است که گروهک تروریستی تندر قصد انجام آنها را داشتند.

پس از دستگیری متهم و صدور کیفرخواست، رسیدگی به این پرونده در هفت جلسه با حضور متهم و وکیل وی و شکات و خانواده شهدای ترور به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

متهم در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، مسئولیت تمام اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تندر را برعهده گرفته و برتاثیرگذاری خود بر مجریان و عوامل اقدامات تروریستی که به شهادت و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان ایران منجر شده اذعان داشته است.

پس از بررسی کامل پرونده، مستندات و قرائن موجود و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، براساس رای دادگاه اقدامات جمشید شارمهد به طور گسترده موجب اخلال شدید در نظم عمومی و از مصادیق افساد فی‌الارض بوده و  بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده و به اعدام محکوم شد.

 این حکم  قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »