... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - 7:50 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

کشف ذخایر جدید لیتیوم در ایران؛ گنجی ارزشمند برای صنایع مختلف

میزان ذخایر کشف شده 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم برآورد شده است. گستره این دو معدن که استخراج سنگ لیتیوم در آنها برنامه ریزی شده است از 5 تا 6 کیلومتر مربع است.

سیاست شرق _ محمدهادی احمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان می گوید: برای اولین بار زمین شناسان ایرانی، موفق به کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند شدند.

وی افزود: میزان ذخایر کشف شده ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم برآورد شده است. گستره این دو معدن که استخراج سنگ لیتیوم در آنها برنامه ریزی شده است از ۵ تا ۶ کیلومتر مربع است.

با این حال اگرچه کشف ذخایر لیتیوم حائز اهمیت است اما تنها زمانی این کشف سودمند است که بتوان فلز ارزشمند لیتیوم را از آن برداشت کرد. به گفته احمدی چهار سال طول می‌کشد تا عملیات بهره‌برداری از معدن کشف شده لیتیوم که محدوده‌ای ۶ کیلومترمربعی را در برمی‌گیرد آغاز شود.

البته، ایران برای بهره‌برداری از این ذخایر ارزشمند، نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های جدید است که باید به آن دست یابد یا از کشورهای دارای چنین تکنولوژی کمک بگیرد.

منابع لیتیوم در طبیعت بسیار محدود است. لیتیوم سبک‌ترین و یکی از گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان است. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا درسال ۲۰۲۱، منابع لیتیوم شناسایی شده در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته و حدود ۸۶ میلیون تن است.

کشف لیتیوم درایران به عنوان دستاورد مهمی در اکتشاف مواد معدنی این کشور محسوب می شود، زیرا می تواند بر مشکلات فناوری که در بسیاری از زمینه ها ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران به وجود آمده است، فایق آید.

بر اساس آمار سازمان زمین شناسی آمریکا، بولیوی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر لیتیوم در جهان است و ۲۱ میلیون تن از ذخایر این فلز را در اختیار دارد. آرژانتین با ۲۱ میلیون تن، شیلی با ۱۱ میلیون تن، استرالیا با ۷.۹ میلیون تن، چین با ۶.۸ میلیون تن و هند با ۵.۹ میلیون تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ایران با این کشف در جایگاه هفتمین کشور جهان از نظر میزان ذخایر لیتیوم قرار می‌گیرد.

لیتیوم بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

بنابراین ایران نیز می تواند در اینجا از مزایای عملی برخوردار شود. ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم ندارد و فرصت های بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این فلز گرانبها برای ایران وجود دارد. امروزه میانگین قیمت هر کیلوگرم این ماده معدنی در بازارمعادل ۸۰ دلار است.

اهمیت کشف لیتیوم برای ایران

ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون روابط پرتنشی با غرب داشته است. نخستین تحریم‌ها در سال ۱۹۷۹ توسط دولت آمریکا علیه ایران وضع شدند و از آن زمان تاکنون انواع و اقسام تحریم‌ها با عناوین مختلف توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ملت ایران وضع شده‌اند.

این تحریم‌ها که با هدف تاثیرگذاری بر سیاست‌های دولت ایران از جمله فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تهیه و اجرا شده‌اند هزینه‌هایی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند. این تحریم‌ها در برابر حضور و مشارکت ایران در اقتصاد جهانی موانعی را ایجاد کرده‌اند و کمبودهایی را در بخش‌های مختلف از غذا گرفته تا کالاهای مصرفی و تکنولوژی برای ایران پدید آورده‌اند.

در چنین فضایی، کشف ذخایر عظیم لیتیوم دستاورد بزرگی برای ایران محسوب می‌شود. محمدهادی احمدی مقام وزارت صنعت ایران گفت این کشف فرصت صادراتی بزرگی را برای ایران فراهم می‌آورد و علاوه بر آن طیف وسیعی از صنایع داخلی می‌توانند از این محصول در تولیدات خود استفاده کنند.

فهرست کشورها بر پایه ذخایر لیتیوم + داده نمایی

کار برد فلز لیتیوم چیست؟

  • سهم عظیم لیتیوم به تولید باتری های مبتنی بر کربنات لیتیوم (۷۴ درصد از لیتیوم استخراج شده در جهان) اختصاص دارد. این باتری‌های لیتیوم یونی در اکثر ابزارهای مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تجهیزات قابل حمل و لوازم الکترونیکی ضروری هستند.
  • استفاده از لیتیوم در صنعت خودرو اهمیت ویژه ای دارد. لیتیوم یک فلز ضروری برای باتری در تمام خودروهای الکتریکی است.
  • لیتیوم برای ساخت شیشه های فلورسنت که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند استفاده می شود. ۱۴ درصد کل لیتیوم استخراج شده در جهان در این صنعهت استفاده می شود.
  • سولفید لیتیوم، همراه با سولفید مس، به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تولید نیمه هادی برای مبدل های ترموالکتریک (ترموکوپل) و همچنین ذخیره سازی مواد شیمیایی و منابع جریان تبدیل شده است.
  • لیتیوم نقش مهمی در انرژی هسته ای ایفا می کند، زیرا تنها منبع موجود ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم است که در ساخت میله هایی استفاده می شود که سیستم حفاظتی راکتور را تنظیم می کنند.
  • لیتیوم همچنین برای صنایع دفاعی نظامی ضروری است. به عنوان مثال از لیتیوم هیدرید به عنوان سوخت موشک و برای استخراج سریع هیدروژن استفاده می شود.
  • لیتیوم در حمل و نقل هوایی و تجهیزات نظامی نیز استفاده می شود در جای که گریس لیتیوم مورد نیاز است .
  • در متالورژی برای اکسید زدایی و افزایش شکل پذیری و استحکام آلیاژها استفاده می شود.
  • لیتیوم همچنین به طور فعال برای تولید داروهای روانگردان در پزشکی استفاده می شود.
  • لیتیوم بروماید در سیستم های تبرید جذبی استفاده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »